تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دیدار گزارش می‌دهد

رئیس انستیتو پاستور: ویروس جدید کرونا شبیه سرماخوردگی است/محرز: ویروس "جی ان وان" خطرناک هست اما برای سالمندان

در حالی ابتلا به ویروس جدید مردم را راهی مراکز درمانی کرده که رئیس انستیتو پاستور از شناسایی اولین نمونه ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا موسوم به JN۱ خبر می‌دهد و می‌گوید:شبیه سرماخوردگی است!

کد خبر: ۱۶۱۷۸۹
۱۴:۵۰ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۲

رئیس انستیتو پاستور: ویروس جدید کرونا شبیه سرماخوردگی است/محرز: ویروس

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: بی‌شک هیچ کدام از مردم ایران و جهان روز‌های پرخطر و پراضطراب اپیدمی کرونا را فراموش نمی‌کنند، این ویروس در اوایل اسفند سال ۹۸ در ایران اپیدمی شد، هر چند که به گفته بسیاری از متخصصان و ویروس شناسان کووید ۱۹ خیلی زودتر از تاریخ اعلام شده در کشور بروز و ظهور کرده بود، اما کسی این خطا و کوتاهی را گردن نگرفت.

حالا تجربه همان بی توجهی و نادیده گرفتن ویروس خطرناکی مانند کرونا سبب شده که با شیوع ویروس جدید مردم نسبت به این موضوع حساس شوند و کارزار راه بیندازند و از وزیر بهداشت بخواهند پیگیری کرده و اقدامات لازم جهت اعلام عمومی نوع دقیق این بیماری، روش پیشگیری و شدت واگیری و همچنین دستورالعمل دقیق برای درمان با مشورت پزشکان متخصص در این زمینه اعلام کند.

همچنین در متن کارزار آمده است که متأسفانه چندماهی است نوعی بیماری مشابه آنفلوانزا و کووید در کشور به شکل گسترده‌ای شیوع پیدا کرده که بسیاری از مردم اعم از کودک وبزرگسال درگیر آن شده‌اند. طول مدت این بیماری که ویژگی‌هایی مشابه میان مبتلایان دارد گاه به بیش از یک ماه رسیده و زندگی اجتماعی آن‌ها را مختل کرده است. اما جای تعجب است که در این زمینه هیچ آمار و اطلاعاتی منتشر نشده است.

شاید همین واکنش‌ها و درخواست مردم سبب شد که چند روز پیش رحیم سروری، رئیس انستیتو پاستور ایران درست همزمان با اعلام خبر ورود کرونا در سال ۹۸ خبر شناسایی یک مورد ابتلا به سویه جدید کرونا موسوم به J.N.۱ را به طور رسمی اعلام کند و بگوید سویه غالب کرونا در جهان سویه‌ای جهش یافته به نام جی‌ان‌وان است که حدود ۶۰ درصد در آمریکا شیوع دارد و در ایران نیز اولین مورد ابتلا به این سویه کرونا شناسایی شده و ویروس خطرناکی هم نیست.

ویروس جدید خطرناک هست، اما برای سالمندان و بیماران زمینه‌ای 

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی هم گفته این زیرسویه علی‌رغم سرعت شیوع مرگ و میر ندارد، هرچند که برای گروه‌های پرخطر که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف ایمنی بدن هستند و خصوصا در سالمندان و کودکان می‌تواند خطرناک باشد.

او می‌گوید: بعد از تعطیلات سال نوی میلادی و با افزایش سفر‌ها و رفت و آمد‌ها زیرسویه جدید کرونا شیوع پیدا کرد و برخی از کشور‌های جهان با افزایش موارد ابتلا به کووید مواجه شده بودند؛ در ایران نیز طی ماه‌های اخیر هم کووید افزایش یافت و هم آنفلوآنزا فراگیر شده بود، اما چون آزمایش و تستی انجام نشده بود اطلاع دقیقی درباره اینکه کدام زیرسویه غالب شده، نداشتیم.

آنچه باید درباره زیرسویه جدید کرونا بدانید

طبق آخرین اطلاعات موجود، زیرسویه «جِی ان.۱ - JN.۱» تا پایان ژانویه سال میلادی جاری، به گسترده‌ترین پاتوژن در ایالات متحده امریکا تبدیل شد که حدود ۸۳ تا ۸۸ درصد از موارد ابتلا به بیماری در این فصل را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر، JN.۱ تا کنون به عنوان شایع‌ترین زیرمجموعه کووید-۱۹ شناخته می‌شود.

این زیرسویه در بسیاری از کشور‌های جهان از جمله: هند، چین، بریتانیا و ایالات متحده امریکا یافت شده است. هم‌چنین اولین مورد ابتلا به JN.۱ در ایران نیز طی روز گذشته شناسایی شد.

پیش‌بینی تکامل ویروس کرونا و زیرمجموعه‌های آن دشوار است، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا (CDC) تخمین می‌زند که موارد ابتلا به JN.۱ تا پایان زمستان، رقم قابل توجهی خواهد بود. هم‌چنین به گفته این سازمان، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه JN.۱ باعث بیماری در سطوح شدیدتر می‌شود وجود ندارد، اما گسترش و انتشار سریع آن نشان می‌دهد که نسبت به سایر واریانت‌های در گردش، هم پتانسیل انتقال سریع‌تر و بیشتری دارد و هم در زمینه دور زدن سیستم ایمنی بدن قوی‌تر عمل می‌کند.

همچنین با توجه به خفیف بودن علائم و خطرناک نبود زیرسویه جدید، انتظار می‌رود آخرین نسخه‌های واکسن کووید در برابر JN.۱ محافظت قابل قبولی را ارائه دهند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به نوبه خود، شما را ایمن نگاه می‌دارند. دوری از افراد بیمار، استفاده از ماسک در امکان پرازدحام و سرپوشیده، شستن دست‌ها و بهبود تهویه از مهم‌ترین مواردی هستند که باید رعایت کنید.

اگر تاکنون واکسن نزده‌اید یا مدت‌زمان طولانی از آخرین تزریق‌تان می‌گذرد، دوز واکسن به‌روزشده یا یادآور را دریافت کنید، در شرایط خاص ماسک بزنید و اگر مشکوک به بیماری بودید، با مراجعه به پزشک تست کووید بدهید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی