تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

اتهام کاخ سفید به رئیس مجلس نمایندگان درباره کمک به ایران و روسیه

کاخ سفید روز گذشته (جمعه) با بالابردن سطح انتقادات خود از مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، او را به کمک‌رسانی به ایران و روسیه از طریق ممانعت از رای‌گیری درباره لایحه امنیت ملی برای ارسال کمک به اوکراین متهم کرد.

کد خبر: ۱۶۱۷۸۲
۱۲:۵۰ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۲

اتهام کاخ سفید به رئیس مجلس نمایندگان درباره کمک به ایران و روسیه

دیدارنیوز: کاخ سفید رئیس مجلس نمایندگان را به کمک‌رسانی به ایران و روسیه متهم کرد.

«رویترز» به نقل از شش منبع ادعا کرد ایران تعداد زیادی موشک بالستیک زمین به زمین را به روسیه ارائه کرده که همکاری نظامی میان این دو کشور مشمول تحریم‌های آمریکا را تقویت می‌کند.

به گزارش رویترز، اندرو بیتس، معاون سخنگوی کاخ سفید و مشاور ارشد ارتباطات، در یادداشتی نوشته که ایران «به‌شدت می‌کوشد توانمندی‌های روسیه را در جنگش با اوکراین و حملات به شهر‌های این کشور افزایش دهد».

در این یادداشت ادعا شده: «پرزیدنت بایدن، برابر ایران ایستادگی می‌کند، اما معلوم نیست پایبندی مورد انتظار از سوی جانسون، رئیس مجلس نمایندگان به عدم مماشات با ایران کجاست؟ فرار او از این کار عملا به‌نفع پوتین و ایران تمام می‌شود».

سنای آمریکا هفته گذشته لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را با اکثریت قاطع ۷۰ در برابر ۳۰ رای موافق، و پیوستن ۲۲ جمهوری‌خواه به اکثریت موافق دموکرات‌ها با این قانون، تصویب کرد.

جانسون با اعلام تعطیلی دو هفته‌ای مجلس نمایندگان، بدون رای‌گیری در خصوص این لایحه گفت: «سنا نمی‌تواند ما را مجبور به اقدام کند».

بسیاری از سناتور‌ها و مقامات کاخ سفید بر این باورند که اگر جانسون به مجلس اجازه رای‌گیری بدهد، این لایحه با حمایت هردو حزب به تصویب خواهد رسید.

جانسون خاطرنشان می‌کند که هر بسته کمک‌های نظامی و بشردوستانه بین‌المللی باید همچنین شامل تدابیری برای رسیدگی به امنیت در مرز آمریکا با مکزیک باشد. جمهوری‌خواهان پیشتر نسخه‌ای از لایحه‌ای را که شامل بزرگ‌ترین و جامع‌ترین اصلاحات سیاست مهاجرت ایالات متحده در دهه‌های اخیر بود، مسدود کردند.

اتهام متقابل

سخنگوی جانسون جمعه اعلام کرد که دولت آمریکا به همان اتهامی که او را متهم کرده، یعنی حمایت از ایران و روسیه، متهم است.

این سخنگو مدعی شد: «دولت بایدن نیابتی‌های ایرانی را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کرد، تحریم‌های صادرات نفت ایران را کاهش داد و به حمله حوثی‌ها که منجر به کشته‌شدن ۳ سرباز آمریکایی شد، پاسخ نظامی ناامیدکننده‌ای داد».

او افزود که اعمال ممنوعیت اخیر دولت در پایانه‌های صادرات گاز طبیعی مایع، اروپا را مجبور می‌کند گاز طبیعی را نه از آمریکا بلکه از روسیه خریداری کند.

مقامات ارشد دولت بایدن آخر هفته گذشته با سفر به اروپا کوشیدند تا نگرانی‌ها بابت احتمال توقف کمک آمریکا به اوکراین را مهار کنند و در این خصوص به همتایان خود از پاریس، برلین و کی‌یف اطمینان دادند که واشینگتن این موضوع را به هر شکل ممکن، پشت سر خواهد گذاشت.

در یادداشت کاخ سفید هشدار داده‌شده که «پوتین تهدید کرده است در صورت موفقیت در اوکراین، ممکن است به کشور‌هایی در ناتو که آمریکا متعهد به دفاع از آنهاست، حمله کند».

در همین یادداشت آمده است: «اگر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، شکست اوکراین را تسهیل کنند، آمریکا ممکن است با هزینه‌هایی بسیار بیشتر از لوایح مورد نیاز به تصویب هر دو حزب که برای افزایش توانمندی‌های دفاعی اوکراین نیاز داریم، مواجه شود».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و محتمل‌ترین نامزد برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی و یکی از مخالفان دیرینه ناتو، در چند هفته گذشته تهدید کرد که در صورت حمله روسیه به برخی از متحدان اروپایی، آن‌ها را تنها خواهد گذاشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی