تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد

اوکراین می‌تواند با اف-‌۱۶‌ به روسیه حمله کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از سپری شدن ۲ سال از جنگ خونین روسیه علیه اوکراین گفت: اوکراین می‌تواند از اف-‌۱۶‌ها برای حمله به عمق روسیه استفاده کند.

کد خبر: ۱۶۱۷۵۰
۰۸:۵۲ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۲

استولتنبرگ:

دیدارنیوز: ینس استولتنبرگ، دبیرکل بلوک ناتو تحت رهبری ایالات متحده، به رسانه دولتی آمریکا گفت، اوکراین در استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ که از ناتو دریافت می‌کند، علیه اهداف نظامی «در داخل روسیه» یا فراتر از مرز‌های ادعا شده کی‌یف آزاد خواهد بود.

دبیرکل ناتو در مصاحبه با «رادیو اروپای آزاد» (RFE/RL) که روز جمعه پخش شد، استدلال کرد که اوکراین حق دفاع از خود در برابر «تهاجم» روسیه را دارد که شامل «حمله به اهداف نظامی قانونی روسیه در خارج از اوکراین» می‌شود.

ینس استولتنبرگ در مورد اینکه دولت کی‌یف واقعا چه زمانی ممکن است جت‌های وعده داده شده را دریافت کند، سخنی نگفت. او توضیح داد هر یک از اعضای ناتو که متعهد به تحویل اف-۱۶ شده‌اند، سیاست‌های متفاوتی دارند و خودشان تصمیم خواهند گرفت.

به گفته استولتنبرگ، در حالی که برخی از حامیان اوکراین می‌خواهند این جت‌ها در اسرع وقت وارد عمل شوند، اما اگر خلبان‌ها به خوبی آموزش دیده باشند و خدمه نگهداری و پشتیبانی کافی در دسترس باشند، تأثیر قوی‌تری خواهند داشت.

او گفت: «بنابراین، فکر می‌کنم که ما باید دقیقا به کارشناسان نظامی گوش دهیم که چه زمانی آماده خواهیم بود یا چه زمانی متحدان آماده شروع ارسال و تحویل اف-۱۶ خواهند بود. هر چه زودتر، بهتر.»

اوکراین مدت‌هاست که درخواست جنگنده‌های اف-۱۶ داده و از آن‌ها به‌عنوان راهی برای مبارزه با برتری هوایی روسیه یاد می‌کند. دانمارک و هلند هر دو متعهد شده‌اند که برخی از جت‌های خود را به اشتراک بگذارند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تعداد کل این هواپیما‌ها را ۴۲ فروند اعلام کرده است.

ماه دسامبر آموزش اولین گروه از خلبانان اوکراینی در غرب، در بریتانیا به پایان رسید. نحوه طراحی این جت ساخت ایالات متحده بدین معناست که ممکن است برخاستن آن از باند‌های پرواز اوکراینی با مشکلاتی مواجه شود و این گمانه‌زنی را برانگیخت که جنگنده‌ها به جای آن از لهستان، رومانی یا کشور‌های بالتیک پرواز کنند.

به گزارش راشا تودی، روسیه بار‌ها هشدار داده است که چنین استقراری باعث تشدید درگیری خواهد شد و حتی ممکن است خطر جنگ هسته‌ای را به همراه داشته باشد، زیرا اف-۱۶ قادر به حمل بمب‌های گرانشی بی‌۶۱ است.

پنج‌شنبه دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه که در حال حاضر معاون شورای امنیت ملی روسیه است در مصاحبه‌ای گفت: «خب اگر این جنگنده‌ها از یکی از کشور‌های عضو ناتو بلند شوند، این به چه معناست؟ به معنای حمله به روسیه. من دیگر آنچه بعد از آن اتفاق خواهد افتاد، توصیف نمی‌کنم.»

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی