تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
دیدار گزارش می‌دهد:

برای پاکبان پل نیایش

خبر قتل پاکبان پل نیایش، دیدارنیوز را برآن داشت تا به بررسی اتفاق‌هایی که در گوشه و کنار کشور برای پاکبان‌ها می‌افتد و شاید خیلی از آن‌ها هم خبری نمی‌شود بپردازد.

کد خبر: ۱۶۱۶۹۴
۱۳:۳۹ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲

برای پاکبان پل نیایش

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: ساعت حدود دو شب است، پاکبان‌ها در حاشیه پل نیایش در حال تمیز کردن و رفت و روب خیابان هستند، ناگهان خودرویی توقف می‌کند و صاحب آن به سمت دو پاکبانی که در محل حضور داشتند حمله می‌کند و یکی از آن‌ها را از بالای پل به پایین پرتاب می‌کند و پاکبان کشته می‌شود.

قاتل پس از تهدید پاکبان دوم از صحنه فرار می‌کند، اما چند ساعت بعد دستگیر و راهی زندان می‌شود؛ او در نخستین بازجویی گفته بود که فکر کرده که پاکبان‌ها قصد اهانت به پرچم‌های نصب شده برای ۲۲ بهمن را داشتند و در توجیه بیشتر کار خود گفته نخست با پلیس تماس گرفته، اما بعد تصمیم می‌گیرد با آن‌ها برخورد کند.

تعریف این اتفاق در چند کلمه و جمله شاید خیلی سخت نباشد، اما ابعاد ماجرا و از همه مهمتر کشته شدن یک پاکبان آن هم بی دلیل آنقدر سخت و غیرقابل تصور است که بار‌ها نوشتن و گفتن از آن کمکی به آسان شدن این اتفاق نمی‌کند.

چه کسانی چه گفتند

خبر قتل پاکبان پل مدیریت در کمتر از چند ساعت تبدیل به هشتک در بستر شبکه‌های اجتماعی به ویژه توییتر یا همان X شد، صد‌ها توییت از سوی کاربران درباره این اتفاق زده شده و نخستین واکنش‌ها هم این است که اسم این پاکبان چیست و اهل کجاست چرا هیچ نهاد امنیتی و حتی شهرداری اسم این پاکبان را نگفته اند و نکته قابل تامل در این اتفاق این است که حادثه در ۲۰ بهمن اتفاق افتاده و خبر آن روز ۲۹ بهمن در سایت روزنامه همشهری منتشر می‌شود، اما پس از اینکه رسانه‌ها نسبت به این اتفاق واکنش نشان می‌دهند خبر از روی سایت حذف می‌شود.

سکوت چند روزه و رسانه‌ای نشدن نام پاکبان پل نیایش حساسیت مردم نسبت به این اتفاق را بیشتر کرد تا روز گذشته که علیرضا زاکانی به عنوان شهردار و فردی که پاکبان‌ها در زیر مجموعه او کار می‌کنند تنها به بیان این جمله بسنده کرده است که به دنبال حق و حقوق پاکبان کشته شده هستیم، اما طبیعتا دستگاه قضایی و مجموعه انتظامی این موضوع را بررسی خواهند کرد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم در یک اظهار نظر عجیب گفته بود که اطلاعی از جزئیات حادثه ندارم، اما در مجموع تامین لباس‌های شبرنگ، کار در شب و ایمنی کار را برای آن‌ها دنبال می‌کنیم!. تا زمان انتشار این گزارش مسئول دیگری نسبت به این اتفاق واکنش نشان نداده است.

از کرمان تا ارومیه

 

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، حوادث متعددی برای پاکبان‌ها در گوشه و کنار کشور رخ می‌دهد که بعضا رسانه‌ای هم نمی‌شود، اما در این گزارش به چند حادثه می‌پردازیم.

۲۳ خرداد سال ۱۴۰۱/ کرمان

ساعت ۶ صبح پاکبانی مشغول نظافت خیابان بود که در برخورد با یک خودرو جان خود را از دست می‌دهد و رییس اداره ارتباطات و روابط عمومی شهرداری کرمان هم اعلام می‌کند: این فرد متاهل سابقه ۲۲ سال فعالیت داشته و به روز‌های بازنشستگی نیز نزدیک بود که جان خود را از دست می‌دهد.

آنگونه که در خبر شهرداری بصراحت قید شده، پاکبان مذکور به تجهیزات هشداردهنده مانند چراغ، بازوبند همراه و لباس کار با رنگ شب‌رنگ نیز مجهز بوده، اما همه این‌ها باعث حفظ جان او نمی‌شود و حتی با گذشت زمان این حادثه هم به فراموشی سپرده می‌شود.


۹ آبان سال ۱۴۰۲/ ارومیه

ساعت ۸ شب ۹ آبان سال ۱۴۰۲ حادثه‌ای مشابه اتفاقی که برای پاکبان در کرمان رخ داد برای یک پاکبان دیگری در شهر ارومیه می‌افتد با این تفاوت که حادثه تصادف در منطقه پایانه مسافربری و به دلیل برخورد یک دستگاه اتوبوس اتفاق می‌افتد.

این پاکبان هم ۲۳ سال سابقه داشته و از از قرار معلوم رفتگر جان باخته بعد از جمع‌آوری پسماند مشغول انتقال آن‌ها از مقابل انبار‌های توشه شرکت‌های مسافربری ارومیه به سطل زباله بود که با سهل‌انگاری و سرعت غیرمعمول راننده اتوبوس، دچار حادثه می‌شود.

سرهنگ محمدرضا هاشمی، رئیس اداره فرهنگ و ترافیک پلیس راهور قم در حاشیه کارگاه آموزشی پاکبانان قم گفته بود: هرساله حداقل ۴ پاکبان به دلیل حوادثی همچون برخورد با وسایل نقلیه در ساعات پایانی شب، جانشان را از دست می‌دهند و بیش از ۳۰ نفر مجروح می‌شوند.

او این را هم بیان کرده بود که برای پاکبانان کارگاه آموزشی برگزار می‌کنند و هر هفته یکصد نفر از پاکبانان شهرداری که از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح فعالیت می‌کنند، با عوامل ایجاد حوادث و حفظ جانشان در خیابان‌های پرتردد و مسیر‌های حادثه خیز آشنا می‌شوند.

نکته قال تامل اینجاست که حادثه‌های مانند تصادف و حوادث دیگری که بعضا منجر به فوت پاکبانان می‌شود هیچ کدام عمدی نبوده و تنها به دلیل سهل انگاری و خطای رانندگان رخ می‌دهد، اما ماجرای پاکبان پل نیایش با همه اتفاق‌ها متفاوت است، از این رو حساسیت و واکنش‌ها نسبت به برخورد با عامل این اتفاق هم تفاوت زیادی دارد، از این رو جامعه منتظر است که دستگاه قضا آنچه حق انسانی و شهروندی این پاکبان بود را حتی پس از مرگ به او برگرداند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
4
مهمه اینه اقا زاده نبوده !!
محمدعلی محمدی(م.ریحان)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
مهم اینه که می گه آتش به اختیار عمل کردم... حالا حلالها باید منتظر نتایج حکم آتش به اختیاری باشیم
محمدعلی محمدی(م.ریحان)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
0
قال علی علیه السلام: وال ظلوم عشوم خیر من فتنه تدوم.
اگر باور کنیم که قاتل در توجیه عمل خود صادقانه سخن گفته است باید یادآوری کرد که فرمان آتش به اختیاری جواز فتنه مداوم است و همچنان باید منتظر نتایج و مصادیق آتی آن بود.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی