تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
حضور مردم در انتخابات ضروری است

حکیمی‌پور: اصلاح‌طلبان به نظام وفادارند

احمد حکیمی‌پور، فعال سیاسی و نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات ضروری است، تا مجلسی قوی روی کار بیاید، گفت: جریان اصلاحات در طول این سال‌ها وفاداری به نظام، کشور و مردم را ثابت کرده، اما اصلاحات در شرایطی به استقبال یازدهم اسفند می‌رود که به طور واضح، دستش برای رقابت بسته است.

کد خبر: ۱۶۱۶۴۱
۱۴:۰۴ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲

حکیمی‌پور: اصلاح‌طلبان به نظام وفادارند

دیدارنیوز: احمد حکیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: برای افزایش مشارکت در انتخابات آتی، کار از کار گذشته و این در حالی است که مجلس فعلی، مثال خوبی برای نتیجه منفی پایین بودن نرخ مشارکت در انتخابات بوده است.

احمد حکیمی‌پور، فعال سیاسی و نماینده ادوار مجلس در گفتگو با رویداد۲۴ به احتمال مشارکت پایین در انتخابات مجلس دوازدهم اشاره کرده و گفته چنین وضعیتی به روی کار آمدن مجلسی ضعیف، بدون نگاه ملی با تعصب‌های قومی-قبیله‌ای خواهد انجامید.

بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* حضور مردم در انتخابات ضروری است، تا هم مجلسی قوی روی کار بیاید و هم نظام بتواند از مشارکت بالا در انتخابات بهره‌های لازم را ببرد. به همین دلیل دست اندرکاران و ارگان‌هایی که در انتخابات تصمیم گیر و تاثیرگذار هستند، باید فضا را باز کنند و به همه سلیقه‌ها برای حضور در رقابت، میدان بدهند.

*چیزی تا روز رای‌گیری نمانده است، اما متاسفانه در کلانشهر‌ها، انگیزه کافی برای مشارکت وجود ندارد. در حوزه‌های کوچک، به دلیل وجود انگیزه‌های قومی-قبیله‌ای، شرایط بهتر است؛ می‌توان گفت در شهر‌های کوچک و روستا‌ها رای خوبی به صندوق ریخته خواهد شد. اما مشکل اینجاست که کاندیدا‌های شهر‌های کوچک، به قدر کافی انگیزه فعالیت ملی ندارند و در واقع به تدارکاتچی برای منطقه خود تبدیل می‌شوند.

*انتخابات برای کل کشور است. مجلس نهادی است که برای کل کشور و در همه امور تصمیم گیری می‌کند. به همین دلیل لازم است، انتخابات، برخلاف شرایطی که حاکم است، با مشارکت جدی احزاب انجام شود تا نماینده‌ای وارد بهارستان شود، که دغدغه ملی داشته باشد. در خلا احزاب، نگاه‌های قومی-قبیله‌ای بر مجلس حاکم می‌شود، که دردی از کشور دوا نمی‌کند. کاندیدا‌های غیرحزبی، بخشی‌نگرند و در نهایت مجلسی ضعیف شکل خواهد گرفت.

* همین الان دبیرکل یک حزب بزرگ در ترکیه، از یک شهر کوچک، غیر از استانبول و آنکارا انتخاب شده، اما برنامه‌های حزبی را دنبال می‌کند. به همین دلیل مهم است که نمایندگان، از مسیر احزاب وارد انتخابات شوند. البته برای افزایش مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم، کار از کار گذشته است.

* فضای سرد و ناامیدی از صندوق رای، مشهود است و حاکمیت باید نسبت به این مساله حساس باشد. وقتی می‌گوییم حاکمیت، نمی‌دانیم منظور کجا و چه کسانی است؟ نمی‌دانیم توصیه‌ها و نظرات مان را باید خطاب به کدام مرجع و چه کسانی مطرح کنیم؟ مردم به فکر رای دادن نیستند و این تصمیم آنها، بد و هزینه ساز است؛ اما متاسفانه انگیزه‌ای برای اصلاح وضعیت، مشاهده نمی‌شود.

*جریان اصلاحات در طول این سال‌ها وفاداری به نظام، کشور و مردم را ثابت کرده است. اما اصلاحات در شرایطی به استقبال یازدهم اسفند می‌رود که به طور واضح، دستش برای رقابت بسته است. با این وجود تعدادی از اصلاح طلبان، با دلسوزی از مشارکت دفاع کرده اند و گروهی دیگر با اینکه تصریح کرده اند که موافق تحریم نیستند، فضایی برای ورود به عرصه رقابت ندارند. اصلاح طلبان جریانی تکصدایی نیستند و هیچ دسته یا شخصی نمی‌تواند خود را کلیددار اصلاح طلبی معرفی کند.

* مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم در حالی پایین خواهد بود، که مجلس فعلی مثال خوبی برای مجلسی با مشارکت پایین بود. مجلس یازدهم در طول این ۴ سال همراهی لازم را با مطالبات عمومی نداشتند و این کوتاهی، ریشه در انتخاباتی با مشارکت پایین داشت. مجلس دهم، به دلیل رای بالا و وجود اقلیتی قوی در بهارستان، به لحاظ کارآمدی با مجلس فعلی قابل مقایسه نیست. مجلس دهم توانست قدم‌های مثبتی به نفع مصلحت عمومی بردارد.

*برای اصلاح امور، باید تک‌صدای، نه تنها در مجلس، بلکه در هر سه قوه و همه ارگان‌ها و دستگاه‌های کشور برچیده شود و همه سلیقه‌ها بتوانند فرصت تصمیم گیری، فعالیت و نقش آفرینی داشته باشند تا کشور و مردم از شرِ این همه گرفتاری خلاص شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی