تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
سهراب اشرفی، کارشناس بازار طلا اعلام کرد

حراج شمش در مرکز مبادله هیچ تاثیری در بازار نمی‌گذارد

سهراب اشرفی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حراج شمش در مرکز مبادله ارز و طلا هیچ تاثیری در بازار نمی‌گذارد، گفت: سیستم فعلی و سیاست‌های فعلی که بانک مرکزی در مرکز مبادله دارد، در بازار داخلی نمی‌تواند اثرگذار باشد.

کد خبر: ۱۶۱۵۳۶
۱۷:۳۷ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

حراج طلا در مرکز مبادله رانت‌زاست

دیدارنیوز: هشتمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارزی ایران روز یکشنبه برگزار شد. این اقدام نه تنها روند قیمت در بازار طلا را کاهشی نکرد بلکه به دنبال افزایش قیمت دلار، بازار طلا و سکه نیز در روند صعودی قرار گرفت.

سهراب اشرفی کارشناس اقتصادی به این سوال پاسخ داده است که اثر این سلسله حراج‌ها در مدیریت بازار طلا و سکه چیست؟

نخستین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارزی ایران ۲۷ دی برگزار شد و تا به امروز هشت حراج با اعلان قبلی برگزار شده است. در حالی که تصور می‌شد برگزاری چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی با هدف مدیریت قیمت‌ها در بازار‌های مالی در حال انجام است، اما فعالان بازار طلا معتقدند این اقدام هیچ هدف مشخصی را دنبال نمی‌کند، هیچ تاثیری بر کاهش قیمت‌ها ندارد و رانتی برای خریداران است.

در همین راستا، سهراب اشرفی فعال بازار طلا و کارشناس اقتصادی درباره اثر این حراج‌ها بر بازار طلای داخلی و پیش‌بینی روند قیمت‌ها در بازار فلز زرد را صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید.

چرا هشتمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله، اثر کاهشی بر بازار طلاو سکه نداشت؟

حراج شمش در مرکز مبادله ارز و طلا هیچ تاثیری در بازار نمی‌گذارد. پیش از این نیز کاهش قیمت‌ها همزمان با برگزاری حراج بوده، اما این موضوع، ارتباطی به حراج شمش طلا در مرکز مبادله ندارد. اگر هم طی این مدت، کاهشی در بازار رخ داده ارتباطی با مرکز مبادله ارزی نداشته است.

با این وصف، اثر حراج طلای بانک مرکزی بر بازار طلا چیست؟

هیچ. در بازار طلای داخلی اثر چنین اقدامی صفر است و کوچکترین تاثیری در بازار ندارد. من شخصا در این حراج‌ها شرکت نمی‌کنم، اما همکاران ما در این حراج‌ها شرکت می‌کنند و با قیمت بازار شمش‌ها را می‌فروشند.

آیا رانتی در این اقدام وجود دارد؟

دقیقا وجود دارد. سه گروه خاص در این حراج شرکت می‌کنند. آبشده فروشانی که جواز کسب خرده فروش آبشده را دارند، کسانی که جواز کسب عمده فروشی شمش را دارند و بانک‌ها. این گروه‌ها در حراج شرکت می‌کنند، اما سیستم فروش شمش در مرکز مبادله، سیستم کارآمدی نیست.

من در اولین جلسه حراج به‌عنوان مهمان شرکت کردم؛ این روند، سیستم جذابی برای فروشندگان نیست. اصلا راه این فروش، نباید به شکل کنونی باشد. اگر قرار بر فروش در مرکز مبادله باشد، باید مقداری برای خریداران فضا را بازتر کنند و افراد بیشتری به راحتی بیایند و درخواست خرید داشته باشند. اقدام به حراج به این صورت بسته و سخت و با این شیوه فعلی جذابیتی ندارد. حتی برای واردکنندگانی که طلا را برای رفع تعهد می‌فروشند نیز جذابیتی ندارد. زیرا اختلاف قیمتی با بازار درست شده و این اختلاف قیمت نصیب خریداران می‌شود. این سود را این افراد می‌برند و تاثیری نیز در بازار ندارد.

هدف از این اقدام توسط بانک مرکزی چه چیزی بوده است؟

اینکه هدف از چنین کاری و راه‌اندازی چنین اقدامی چیست را باید از آقای فرزین بپرسید. با فکر به اینکه با این هدف و برنامه و اینکه با این کار چه دستاوردی قرار است نصیب بازار یا اقتصاد کشور شود، من به جایی نرسیدم. تا الان که تاثیر خاصی هم نداشته است. فقط واردکننده را ملزم به فروش در این مرکز با قیمت پیشنهادی خریدار کرده‌اند. هیچ نتیجه‌ای هم در بازار نداشته است.

رئیس کل بانک مرکزی گفته است مرکز مبادله باید به سامانه مرجع ارز و طلا تبدیل شود؛ چنین امکانی وجود دارد؟

امکانش وجود دارد؛ اما با این سیاستی که در مرکز مبادله حکمفرماست، خیر. سیستم فعلی و سیاست‌های فعلی که بانک مرکزی در مرکز مبادله دارد، در بازار داخلی نمی‌تواند اثرگذار باشد.

از دیدگاه شما دلیل روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلا در روز‌های اخیر چیست؟

رشد قیمت در بازار طلا به خاطر افزایش قیمت دلار است. بازار‌های جهانی شنبه و یکشنبه تعطیل بودند و انس جهانی روی قیمت ۲۰۱۳ ثابت ماند. اما قیمت‌های داخلی بازار طلا روند افزایشی داشته خصوصا در روز یکشنبه و این موضوع صرفا به افزایش قیمت دلار را در بازار داخلی وابسته است.

آیا روند بازار طلا همچنان صعودی است؟

قیمت ارز یک چاقوی دو لبه است و باید دولت آن را مدیریت کند؛ زیرا اگر دلار دائما تحت فشار قرار بگیرد مشکلاتی از بابت محصولات صادراتی و کاهش حجم صادرات پیش می‌آید؛ بنابراین برای بالانس شدن این موضوع و تقویت صادرات و عدم افزایش غیرمعمول نرخ ارز، بازار باید توسط بانک مرکزی مدیریت شود و این موضوع به معنی ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها نیست. زیرا ممکن است روند منطقی افزایش قیمت را داشته باشیم، اما با مدیریت درست نهاد پولی کشور. اما اینکه قیمت‌ها به چه محدوده‌هایی می‌رسد، بستگی به فاکتور‌هایی نظیر شاخص‌های اقتصادی، میزان تراز مثبت یا منفی صادرات و واردات کشور و تحریم‌ها دارد.

پیش‌بینی شما برای آینده بازار طلا چیست؟

در طولانی مدت قیمت‌ها مسلما افزایشی است، اما در کوتاه‌مدت به اخبار و تحولات سیاسی و برخی شاخص‌های اقتصادی مربوط است که ممکن است نوساناتی در بازار ایجاد کند. روند قیمت‌ها به دلیل تورم و رشد پایه پولی و سایر موارد اقتصادی در طولانی‌مدت همیشه روند افزایشی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی