تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه رکن سه دیدارنیوز

علی جنتی: فحشا در رابطه تنگاتنگ با فساد‌های اقتصادی است/ در تهران فهرست نداریم/ شاهد دروغگویی، ریاکاری و امثال آن هستیم

علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان برنامه رکن سه دیدارنیوز بود و به پرسش‌های ما که بر محور «آینده ایران» و با موضوع «جایگاه جمهوریت»، استوار بود، پاسخ گفت.

کد خبر: ۱۶۱۵۲۱
۱۲:۵۲ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

علی جنتی: فحشا در رابطه تنگاتنگ با فساد‌های اقتصادی است/ در تهران فهرست نداریم/ شاهد دروغگویی، ریاکاری و امثال آن هستیم

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: ۴۵ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و همین چند روز پش بود که رییس قوه مجریه جمهوری اسلامی در میدان آزادی به مناسبت سالگرد این اتفاق بزرگ، برای راهپیمایان سخنرانی کرد. این در حالی است که در آستانه یک انتخابات دیگر بحث‌ها، انتقاد‌ها و گاه اعتراضاتی پیرامون کیفیت برگزاری آن وجود دارد. به بهانه سالگرد پیروزی انقلاب و برای بررسی آخرین وضعیت بازار انتخابات و جایگاه جمهوریت در ایران، از علی جنتی از کارگزاران قدیمی نظام و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کردیم تا در استودیو دیدارنیوز به پرسش‌های من اسفندیار عبداللهی مجری برنامه پاسخ دهد.

ویدیوی کامل این گفت‌وگو را در اینجا، یوتیوب و دیگر حساب‌های دیدارنیوز در شبکه‌های اجتماعی ببینید و بشنوید

علی جنتی در بخش آغاز این گفتگو درباره سرنوشت شعارهایی، چون "استقلال"، "آزادی"، "جمهوری" و "اسلامی" گفت: «قرار بر این بود ما یک کشوری داشته باشیم، که با خارج وابستگی نداشته باشد. کشور از آزادی برخوردار باشد و مانند دوره پهلوی که کشور روی کاکل یک نفر می‌چرخید، نباشد. انتخاب شیوه جمهوری نیز بر این اساس بود که اداره کشور متکی به آرا مردم باشد، ضمن اینکه، چون حرکت انقلاب دینی بود، قوانین این جمهوری باید بر اساس اسلام باشد».

وی در پاسخ به این پرسش که شعار نه شرقی نه غربی عملا چه شرایطی پیدا کرد، اظهار کرد: «برخی فکر می‌کنند منظور از استقلال، استقلال اقتصادی از دیگر کشور‌ها است، در حالی که در دنیا هیچ کشور نداریم که استقلال اقتصادی داشته باشد، نه آمریکا، نه اروپا و نه قدرت‌های شرقی. امروز روابط اقتصادی ما تنها با چین است که بیشتر به وابستگی شبیه است تا روابط اقتصادی. چون عملا دستمان از روابط اقتصادی با غرب کوتاه شده، مجبوریم به سمت دیگری برویم و عملا خود را وابسته کرده‌ایم».

جنتی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، عنوان کرد: «مجموعا ۲۴ هزار نفر ثبت نام کردند، در نهایت حدود ۱۴ هزار نفر تایید صلاحیت شدند که در کل این ۱۴ هزار نفر حتی ۴۰ نامزد شاخص و توانمند و شناخته شده وجود ندارد. یعنی در میان این ۴۰ نفر آدمی که حوزه مسئولیت خود در مجلس را بشناسد و در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حرفی برای گفتن داشته باشند وجود ندارد. چرا؟ چون اکثر افراد با تجربه و متخصص یا از بیم رد صلاحیت نامزد نشدند یا ثبت نام کردند ردصلاحیت شدند و این مطلبی نیست که کسی بتواند آن را مخفی کند، موضوعی آشکار است».

این فعال سیاسی میانه‌رو درباره بال اسلامیت نظام جمهوری اسلامی هم گفت: «فلسفه مطابق شدن قوانین این جمهوری با احکام اسلام این بود که فساد در کشور ریشه کن و اخلاق و امانت داری رایج شود. ولی مشاهده می‌کنیم که فقر و فحشا و فساد چه بلایی بر سر ما آورده است. عناوینی که رابطه تنگاتنگی با فساد‌های اقتصادی دارند. دروغگویی، ریاکاری و امثال این‌ها را شاهد هستیم و این یعنی اینکه به بعد اسلامیت که هدف و فلسفه‌اش در نظام جمهوری اسلامی مبارزه با همین منکر‌ها بود، آسیب جدی وارد شده است».

علی جنتی: فحشا در رابطه تنگاتنگ با فساد‌های اقتصادی است/ در تهران فهرست نداریم/ شاهد دروغگویی، ریاکاری و امثال آن هستیم

عکس ها: آرش راهبر

وی در طول برنامه نسبت به نگاه سیاسی حاکم بر شورای نگهبان به شدت انتقاد کرد و در پاسخ به این پرسش که چه آینده‌ای برای ایران تجسم و تصور می‌کنید، تاکید کرد: «با این دست فرمان به سمت پرتگاه می‌رویم مگر اینکه تن به اصلاحات جدی بدهیم و با اتخاذ رویه‌های صحیح و متعارف از خطری که در کمین نظام و کشور است، جلوگیری کنیم».

جنتی در این باره که خود و حزب متبوعش در انتخابات پیش رو چه سیاستی اتخاذ کرده‌اند و درباره مشارکت در انتخابات خاطرنشان کرد: «حزب اعتدال و توسعه با احزابی، چون کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی و ندای ایرانیان از نامزد‌های معدودِ موجود خود حمایت خواهند کرد، اما در تهران فهرست نخواهیم داشت».

مهم: این گفت‌وگو حدود ۱۰ روز قبل از انتشار ضبط شده است، در مصاحبه از رد صلاحیت مصطفی پورمحمدی وزیر پیشین کشور به عنوان نامزد خبرگان رهبری ذکری رفت، شایان تاکید است که چند روز بعد آقای پورمحمدی تایید صلاحیت شد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی