تیتر امروز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
سخنگوی الکسی ناوالنی می‌گوید ولادیمیر پوتین دستور قتل را صادر کرده است

مرگ ناوالنی؛ صدها نفر در روسیه بازداشت شدند

دو روز بعد از مرگ مشکوک آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه و منتقد سر سخت پوتین، شمار طرفداران او که در شهر‌های مختلف این کشور بازداشت شدند، به صد‌ها نفر رسید.

کد خبر: ۱۶۱۴۹۶
۰۸:۴۴ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

مرگ ناوالنی؛ صدها نفر در روسیه بازداشت شدند

دیدارنیوز: مرگ الکسی ناوالنی منتقد ولادیمیر پوتین، با واکنش‌های زیادی در روسیه و جهان همراه بود.

پیشتر آمار بازداشت‌شدگان در مسکو، سن‌پترزبورگ و چند شهر دیگر ۱۰۱ نفر ذکر شده بود، اما منابع مستقل می‌گویند نیرو‌های دولتی تاکنون بیش از ۳۴۰ نفر از شهروندان را که برای ادای احترام به ناوالنی به خیابان آمده بودند، بازداشت کرده و با خود برده‌اند.

کیرا یارمیش، سخنگوی الکسی ناوالنی روز شنبه ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) با تأیید مرگ این کنشگر پرآوازه گفت که او «کشته شده» و شخص رئیس جمهوری، ولادیمیر پوتین دستور قتل را صادر کرده است.

یارمیش می‌گوید که جسد ناوالنی عمدا توسط مقامات روسی مخفی شده است تا بتوانند هر گونه «ردپایی» از خود در این «قتل» را بپوشانند. او همچنین گفته است که مادر و وکیل ناوالنی به سردخانه‌ای در شهر سالخارد رفتند که مقامات گفته بودند جسد او در آنجا نگهداری می‌شود، اما جسد در آنجا نبود.

وی در ایکس نوشت: «معلوم است که آن‌ها دروغ می‌گویند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا مجبور به تحویل جسد نشوند.»

دولت روسیه ضمن هشدار به شهروندان و منع هر گونه تظاهرات برای ناوالنی گفته است که تا زمان تکمیل شدن تحقیقات، جسد او به خانواده‌اش تحویل داده نمی‌شود.

واکنش‌های خارجی

در همین حال واکنش‌های خارجی به مرگ مشکوک ناوالنی در بیرون مرز‌های روسیه نیز ادامه دارد و تجمع و تظاهرات در نزدیکی سفارتخانه‌های روسیه در بسیاری از کشور‌ها برگزار شده است.

از زمان مرگ ناوالنی در روز جمعه، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و برخی سران و شخصیت‌های کشور‌های مختلف مقصر اصلی این رویداد را ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دانستند.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا روز شنبه در آغاز نشست با همتایانش در گروه ۷ در محل برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، از حاضران خواست به یاد و احترام رهبر مخالفان روسیه یک دقیقه سکوت کنند. وی توضیح داد: «ناوالنی به خاطر باورهایش و مبارزه‌اش برای آزادی و علیه فساد در روسیه، در واقع به قتل رسید» و افزود: «روسیه باید حقیقت مرگ او را روشن کرده و سرکوب نپذیرفتنی مخالفان سیاسی را متوقف کند.»

عفو بین‌الملل خواستار تحقیق در باره مرگ آلکسی ناوالنی شد. انیس کالامار، دبیر کل این نهاد غیردولتی بین‌المللی، روز شنبه در گفتگو با رادیو فرانس انفو فرانسه خواستار آن شد که تحقیقات مستقلی به رهبری «سازمان ملل» برای تعیین «علت دقیق این مرگ» انجام شود.

اما دولت پکن مرگ ناوالنی را «مسئله داخلی روسیه» خوانده و از اظهار نظر در مورد آن خودداری کرده است. سخنگوی این وزارت امور خارجه چین روز شنبه در پاسخ به پرسشی خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک موضوع داخلی روسیه است. من در مورد آن اظهار نظر نمی‌کنم.»

وزارت امور خارجه روسیه به اظهارنظر‌های خارجی درباره مرگ ناوالنی واکنش نشان داده است. این وزارتخانه به ویژه ارزیابی بریتانیا از این رویداد را «غرض‌ورزانه و غیرواقعی» خوانده و آن را رد کرده است.

الکسی ناوالنی، معروف‌ترین چهره مخالف دولت پوتین، در زمان مرگ ۴۷ ساله بود و به دلایل سیاسی دوران محکومیت ۱۹ سال حبس خود را در زندانی دورافتاده در نزدیکی قطب شمال می‌گذراند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی