تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
امکان یا امتناع مشارکت در مناظره‌ای داغ بین دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا

مناظره مهدی محمودیان و سید مهدی موسوی‌نژاد درباره امکان یا امتناع مشارکت در انتخابات

مناظره/ ۱۶ روز مانده به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و دوره ششم خبرگان رهبری، از دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب (مهدی محمودیان و سید مهدی موسوی‌نژاد) دعوت کردیم تا نظرات خود پیرامون این موضوع را بیان کنند.

کد خبر: ۱۶۱۳۹۵
۰۰:۱۶ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۲

مناظره مهدی محمودیان و سید مهدی موسوی‌نژاد درباره امکان یا امتناع مشارکت در انتخابات

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در ادامه سلسله برنامه‌های زاویه در قالب مناظره، این بار میزبان دو فعال سیاسی از دو جناح معروف کشور بودیم. مهدی محمودیان عضو سابق حزب اتحاد ملت و اصلاح‌طلب و سید مهدی موسوی‌نژاد، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی از جریان اصولگرا، در این برنامه، به تهیه کنندگی و با اجرای من اسفندیار عبداللهی، در رابطه با انتخابات پیش رو و حواشی و مباحث پیرامون آن بحث و تبادل نظر کردند.

مهم: به علت طولانی بودن گفت‌وگو، ویدیوی آن در دو قسمت پشت سر هم منتشر می‌شود:

قسمت ۱ ویدیو را در اینجا، یوتیوب و دیگر حساب‌های دیدار در شبکه‌های اجتماعی ببینید و بشنوید

قسمت ۲ ویدیو را در اینجا، یوتیوب و دیگر حساب‌های دیدار در شبکه‌های اجتماعی ببینید و بشنوید

 

محمودیان معتقد است آنچه به عنوان انتخابات از آن یاد می‌کنند، انتخابات نیست، بلکه یک دورهمی درون خانوادگی است که خودشان از خودشان دعوت می‌کنند در این دورهمی حضور به هم رسانند تا از نتیجه قابل پیش‌بینی آن لذت ببرند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب مقصر بازار بی رمق و رونق انتخابات را شورای نگهبانی می‌داند که ۱۲ عضو فقیه و حقوق‌دان آن توسط رهبری (مستقیم و با واسطه) منصوب می‌شوند و معتقد است: یک جریان فکری در مسیر زمان و فرایندگونه شرایطی را به وجود آورده که خودی‌ها و حلقه بی خطر و نزدیک به نهاد قدرت، در مراکز اصلی تقنینی، اجرایی و قضایی کشور قرار گیرند.

وی بر این باور است که امیدی به اصلاح نیست و مجلس بعدی به مراتب از مجلس یازدهم ضعیف‌تر و خنثی‌تر خواهد بود.

مناظره مهدی محمودیان و سید مهدی موسوی‌نژاد درباره امکان یا امتناع مشارکت در انتخابات

محمودیان که معتقد است جمهوریت نظام جمهوری اسلامی نزول و غروب کرده است، در توضیح این ادعای خود به تمامی روسای مجلس و روسای جمهور سابق اشاره و عنوان می‌کند که تمامی روسای قوای مجریه و مقننه کشور -جز آیت‌الله خامنه‌ای که رهبری نظام را بر عهده دارد- از قطار خودی‌ها پیاده شده‌اند و تحت عناوینی، چون خائن، انحرافی، غرب‌زده حق ورود به هیچ تصمیمی در کشور را ندارند و هر کدام به سرنوشتی دچار شده‌اند. بنی‌صدر جانش را برداشت و رفت، رجایی و باهنر در ابتدای راه ترور و حذف شدند، هاشمی با کلی حرف و حدیث و حاشیه درگذشت، سید محمد خاتمی محدود است، مهدی کروبی و میرحسین موسوی در حصر، محمود احمدی‌نژاد انحرافی و علی لاریجانی فاقد صلاحیت هستند.

گرچه جزئیات بحث زیاد است، اما چکیده کلام مهدی محمودیان که خروجی همین مباحث است، تا انتخابات خواندن رویداد پیش رو است و ضمن اینکه عنوان می‌کند در انتخابات شرکت نمی‌کند و تاکید دارد که تنها راه بازنگری در قانون اساسی است.

مناظره مهدی محمودیان و سید مهدی موسوی‌نژاد درباره امکان یا امتناع مشارکت در انتخابات

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد دقیقا در نقطه مقابل محمودیان قرار دارد و گرچه شورای نگهبان را عاری از خطا و اشتباه نمی‌داند، اما تصمیمات این نهاد نظارتی را قانونی می‌داند و درباره پیاده شدن مسئولان و روسای سابق قوای کشور، مانند دیگر همفکرانش معتقد است که ملاک حال افراد است؛ بنابراین بر پایه اصل "ملاک حال افراد است"، رد صلاحیت افرادی، چون حسن روحانی، سید محمود علوی و دیگر افراد جریان اعتدالی و اصلاح طلب را قانونی می‌داند و حق تشخیص و احراز صلاحیت را قانونا در اختیار شورای نگهبان می‌داند.

بر خلاف محمودیان که معتقد است ایرانی غیر مسلمان و غیر شیعه از حقوق برابری در انتخابات برخوردار نیست، حجت الاسلام موسوی‌نژاد بر این باور است که همین مقدار که اقلیت‌های دینی نماینده اختصاصی خود را در مجلس دارد کفایت می‌کند، چون کشور کشور اسلامی است.

وی بر پایه همین استدلال ادامه می‌دهد که نماینده یک اقلیت دینی در مجلس نماینده کل مردم محسوب می‌شود و دموکراسی از این مترقی‌تر نداریم. موسوی‌نژاد معتقد است خدا ناباوران و بهایی‌ها نباید در یک کشور اسلامی در مقام و منصبی قرار گیرند، ولی از دیگر حقوق انسانی برخوردارند. محمودیان در همین قسمت نکته‌ای کنایه‌گونه دارد و در بخشی از اظهارات خود می‌گوید در نظامی که مصطفی پورمحمدی دبیر مهمترین تشکل روحانی اصولگرای کشور حق انتخاب شدن ندارد، چه انتظاری داریم که یک خداناباور یا بهایی نامزد نمایندگی مجلس شود؟

مناظره مهدی محمودیان و سید مهدی موسوی‌نژاد درباره امکان یا امتناع مشارکت در انتخابات

موسوی‌نژاد همچنین در بخشی از این مناظره به موضوع خبرگان رهبری می‌پردازد و ساختار این نهاد را متفاوت از مجلس شورای اسلامی می‌داند و در بیان دلایل کمبود داوطلب در این حوزه اینطور توضیح می‌دهد که، چون شخصیت‌های فقهی و مجتهدین، به پست و مقام و مال دنیا بها نمی‌دهند و خود جایگاه نمایندگی خبرگان امکانات و فاکتور‌ها و فرصت‌هایی مجلس و دولت را ندارد، انگیزه افراد برای حضور را کم می‌کند و به خاطر جایگاه نخبگانی نهاد خبرگان، افراد کمی پیدا می‌شود که حائز شرایط قانونی این جایگاه باشند و این را حسن می‌داند که نامزد‌ها به صورت تکلیفی وارد کارزار خبرگان می‌شوند نه جبنه‌های دنیوی یا اقتصادی.

وی همچین در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به این مسئله که در برخی از استان‌ها یا یک نامزد خبرگان تایید شده یا کمتر از نیاز آن استان داوطلب تائید شده وجود دارد، عنوان می‌کند که قانونا هرگاه یک حوزه انتخابیه شرایط برگزاری انتخابات را نداشته باشد، مانند نداشتن رقیب یا نداشتن نامزد، در آن حوزه انتخابات برگزار نمی‌شود.

به گزارش دیدار، در زمان ضبط این برنامه حوزه انتخابیه خراسان جنوبی یک نامزد خبرگان داشت و او سید ابراهیم رئیسی بود. در روز‌های بعد یک نامزد دیگر به آن حوزه اضافه شد و اگر در این رابطه بحثی صورت گرفته مربوط به آن روز بوده است. همچنین در مناظره سخن از رد صلاحیت مصطفی پور محمدی، دبیر جامعه روحانیت مبارز و وزیر پیشین کشور و دادگستری نیز به میان آمد، اما در روز‌های اخیر صلاحیت او مورد صلاحیت قرار گرفت.

مناظره مهدی محمودیان و سید مهدی موسوی‌نژاد درباره امکان یا امتناع مشارکت در انتخابات

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی : ۱
غیر قابل انتشار : ۰
فؤاد حقیقی
|
United States of America
|
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
3
برنامهٔ بسیار پر معنا و بحثی بسیار جالب. آقای محمودیان بسیار جالب و پر‌مغز بود. اگر برنامهٔ زاویه و بالاخص حقیقتاً به پخش حقایق دارند باید به استناد به مدارک دولتی چون دستور العمل محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مقابله با بهائیان به تاریخ ۶ اسفند ١٣۶۹ مراجعه کرده و حقوق بهائیان به زعم آیت‌الله خامنه‌ای مراجعه بفرمایند:
«بسمه تعالی

جمهوری اسلامی ایران

شورای عالی انقلاب فرهنگی

شماره ١٣٢٧ / [ناخوانا]

تاریخ ۶ اسفند ١٣۶۹

پیوست: -----

[مهر] محرمانه



حضرت حجت‌الاسلام جناب آقای محمدی گلپایگانی

ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری

سلام علیکم

بعد از تحیات, عطف برنامه شماره ٧٨٣ / ١ س مورخ ١٠ دی ١٣۶۹ دائر بر ابلاغ اوامر مقام معظم رهبری به ریاست محترم جمهوری در رابطه با مسائل بهائیان به استحضار میرساند حسب ارجاع ریاست محترم جمهوری و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی موضوع جهت طرح و بررسی در دستور جلسه ١٢٨ مورخ ۱۶ بهمن ١٣۶۹ و ١١٩ مورخ، ٢ بهمن ١٣۶۹ شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و در تعقیب مذاکرات و مراتبی که در جلسه ١١٢ مورخ ٢ مرداد ١٣۶۶ شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست مقام معظم رهبری (رئیس و عضو شورایعالی) در این خصوص بعمل آمده بود، نظرات و اوامر اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با مسائل بهائیان به اطلاع شورایعالی رسید و با عنایت به مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مسائل شرعی و قانونی و سیاستهای عمومی کشور مورد مذاکره و مداقه و اعلام نظر واقع گردید و در راستای تعیین و پیشنهاد سیاستهای صحیح و معقول در برخورد با مسائل مذکور و با عطف توجه خاص به اوامر مقام عظیم الشان رهبری جمهوری اسلامی ایران دائر بر آنکه "در این رابطه سیاست‌گذاری درستی بشود تا همه بفهمند چه کار باید بشود یا نشود" ماحصل مذاکرات و پیشنهادات بشرح زیر جمع ‌بندی گردید و ریاست محترم جمهوری و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن مناسب دانستن نتیجه مذاکرات و پیشنهادات مقرر فرمودند مراتب به استحضار مقام معظم رهبری رسانده شود تا ضمن ارشادات لازم بهر ترتیب که صلاحدید میفرمایند عمل شود.



جمع ‌بندی نتایج مذاکرات و پیشنهادات

الف: جایگاه کلی بها‌ئیان در نظام مملکتی

١- بدون جهت آنان از مملکت اخراج نمی‌شوند

٢- بی‌دلیل آنان دستگیر، زندانی و یا مجازات نمی‌شوند

٣- برخورد نظام با آنان باید طوری باشد که راه ترقی و توسعه آنان مسدود شود.



ب- جایگاه فرهنگی

١- در مدارس چنانچه اظهار نکردند بهائی‌اند ثبت‌نام شوند

٢- حتی‌المقدور در مدارسی که کادر قوی و مسلط بر مسائل عقیدتی دارند ثبت‌نام شوند

٣- در دانشگاهها چه در ورود و چه در حین تحصیل چنانچه احراز شد بهائی‌اند از دانشگاه محروم شوند

۴- فعالیت سیاسی (جاسوسی) آنها با وضع قوانین و مقررات دولتی پاسخ داده‌شده و فعالیت‌های اعتقادی و تبلیغی را با فعالیت‌های دینی، تبلیغی و فرهنگی پاسخ داد.

۵- مؤسسات تبلیغی (مانند سازمان تبلیغات اسلامی) شعبه‌ای مستقل برای مقابله با فعالیت‌های اعتقادی و تبلیغی بهائیت تأسیس نمایند.

۶- جهت مقابله و از بین بردن ریشه‌های فرهنگی آنان در خارج از کشور پیشنهاد و طرح تهیه شود.



ج: جایگاه حقوقی و اجتماعی

١- در اختیار گذاردن وسایل معاش در حد متعارف که در اختیار همه آحاد ملت قرار داده می‌شود.

٢- امکانات جهت زندگی معمولی و حقوق عمومی مانند سایر شهروندان ایرانی از قبیل دفترچه بسیج، گذرنامه، جواز دفن، اجازه کار و امثال این‌ها تا جائی که تشویق به بهائیت نشوند.

٣- در صورت ابراز بهائی بودن اجازه استخدام ندارند.

۴- پستهای مؤثر (مانند معلمی و...) به آنان داده نشود.



با آرزوی توفیقات الهی

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی

دکتر سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی

[امضا]



[یادداشت دستنویسی در پایین صفحه]

بسمه تعالی

مصوبه شورایعالی محترم کافی بنظر می رسد

از توجه و اهتمام آقایان متشکرم

[امضا]

سید علی خامنه‌ای»

و برای روشن شدن حقیقت در مورد آیین بهائی به منابعی چون bahai.org برای تشریح آیین بهائی مراجعه کرده و نه به استناد جناب موسوی‌نژاد.
با تشکر
فؤاد حقیقی
سید حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
2
سپاسگزاری میکنم از مهمان محترم و شریف اقای محمودیان. وکاش اقای موسوی کمی به سیره امیرالمومنین س انصاف واز سیدالشهدا ع حریت را سر لوحه زندگی وگفتار خود قرار میدادند.واز سایت دیدار و بخصوص اقای عبدالهی تشکر وقدر دانی میکنم.هرچند بنظر بیهوده است این برنامه ها.میخ اهنین نرود درسنگ. امیدوارم برود درسنگ
محمدرضا کیانفر
|
Austria
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
0
4
.
مهدی محمودیان اصلاح‌طلب پیشین گفت: ساختار نظام جمهوری اسلامی عامل فساد است و امکان هیچ نوع تغییری وجود ندارد.

آقای محمودیان،
بهتر می‌بود که می‌فرمودید نمی‌دانم چگونه می‌توان ساختار نظام فاسد جمهوری اسلامی را تغییر داد زیرا هیچ مشکلی در طول تاریخ وجود نداشته که راه حلی منطقی نداشته باشد.
دیدار تو حل مشکلات است، صبر از تو خلاف ممکنات است.
ترسم تو به سحر غمزه یک روز، دعوی بکنی که معجزات است.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
اسفندیار عبداللهی
|
United States of America
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
تشکر از حسن نظر شما
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی