تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

«هاوایی»؛ روایتی از مهاجرت کورکورانه

بهمن گودرزی، کارگردان فیلم سینمایی «هاوایی» درباره پرداختن به موضوع مهاجرت در قالب یک فیلم کمدی گفت: مهاجرت پدیده‌ای است که همواره وجود داشته، اما دو نوع مهاجرت وجود دارد. یک نوع از آن اینگونه است که فرد مهاجرت را پلی برای پیشرفت می‌بیند و آگاهانه انتخاب می‌کند و از کشور می‌رود که این نوع مهاجرت هیچ ارتباطی به حکومت‌ها ندارد و همیشه وجود داشته، اما جنس مهاجرتی که در فیلم «هاوایی» مشاهده می‌کنید یک مهاجرت کورکورانه است و من به دنبال نشان دادن این نوع بودم.

کد خبر: ۱۶۱۲۶۷
۰۹:۲۲ - ۲۷ دی ۱۴۰۲

«هاوایی»؛ روایتی از مهاجرت کورکورانه

دیدارنیوز: بهمن گودرزی با اشاره به معضل شیوع کرونا در زمان ساخت فیلم «هاوایی» و همچنین مهاجرت یکی از بازیگران اصلی این فیلم گفت: به دلیل این اتفاقات در محدودیت سختی قرار گرفتیم، اما خوشبختانه همه این محدودیت‌ها کلیت اثر را به سمتی برد که منجر به افزایش کیفیت فیلم شد.

بهمن گودرزی، کارگردان فیلم سینمایی «هاوایی» که به تازگی در سینما‌های کشور اکران شده، درباره ساخت این اثر سینمایی گفت: سال ۱۳۹۸ برای فیلم سینمایی «هاوایی» پروانه ساخت گرفتیم و زمانی بسیار طولانی صرف انتخاب بازیگران فیلم شد چراکه برای من مهم بود به یک زوج برسم که تکراری نباشد و در محدودیتی که برای پیدا کردن بازیگر خوب وجود دارد، پیدا کردن دو بازیگر برای این فیلم کار سختی بود که در نهایت به امین حیایی و امیر جعفری رسیدیم که برای اولین بار در این فیلم در کنار هم قرار گرفتند.

گودرزی خاطرنشان کرد: پس از طی کردن مرحله پیش‌تولید همه کار‌ها برای فیلمبرداری انجام شد و ما می‌خواستیم عازم سفر شویم که متأسفانه شیوع کرونا پیش آمد و فرودگاه‌های دنیا هم پرواز‌های خارجی خود را متوقف کردند و در این بین ماکائو و هنگ کنگ شرایطی بسیار محدودتری هم داشتند. در این شرایط که امکان سفر به این کشور نبود فیلمبرداری مدتی منتفی شد، اما در نهایت تصمیم گرفتیم با استفاده از دکور فضای لازم را ایجاد کنیم و به همین روش حدود ۳۰ درصد تصاویر خارج از کشور را در ایران ضبط کردیم و منتظر ماندیم تا امکان سفر فراهم شود و خوشبختانه دکور‌ها و فضاسازی به قدری دقیق انجام شد که هیچ مخاطبی متوجهِ فیلمبرداری در داخل ایران نمی‌شود.

وی افزود: پس از ضبط این تصاویر و گذشت زمان در خرداد ۱۴۰۱ شرایط سفر فراهم شد، اما مشکلی که برای ما به وجود آمده بود مهاجرت یکی از بازیگران خانم فیلم بود که دیگر امکان استفاده از حضورشان را نداشتیم و چاره‌ای جز حذف این نقش و تغییرات لازم در فیلمنامه نبود. به هر شکل اصلاحات لازم انجام شد و بعد از نوروز فیلمبرداری را انجام دادیم.

این کارگردان درباره تغییرات صورت گرفته در فیلمنامه گفت: خوشبختانه به فیلمنامه لطمه‌ای وارد نشد. نسخه اولیه فیلمنامه «هاوایی» را آرش قادری نوشته بود که حمید اکبری خامنه فیلمنامه نهایی را نوشت و تا آن زمان موضوع مهاجرت و پناهندگی ورزشکاران ما به این شکل در سینما مطرح نشده بود. مسئله مهاجرت و پناهندگی ورزشکاران یکی از پدیده‌هایی است که ما در سال‌های اخیر بار‌ها شاهدش بودیم که البته این نوع مهاجرت، پدیده‌ای است که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد و، چون فیلمی به آن نپرداخته بود برای من موضوع جذابی بود.

وی در ادامه افزود: برخی مواقع تنگنا‌ها خلاقیت می‌آورند و این جمله معروف را همه شنیده‌ایم که محدودیت موجب خلاقیت می‌شود. اصلاحات فیلمنامه به دلیل محدودیت‌هایی که ایجاد شده بود خوشبختانه همه چیز را به سمتی برد که به نظر من به کیفیت بهتر اثر کمک کرد و باید این نکته را هم اشاره کنم که دوستان در اداره نظارت و ارزشیابی به خصوص آقای روح‌الله سهرابی برای نمایش این اثر با ما همکاری خوبی داشتند. هر فیلم برای نمایش با ممیزی‌هایی مواجه می‌شود و «هاوایی» نیز از این قاعده مستثنی نبود. برخی مواقع این ممیزی‌ها به اثر لطمه وارد می‌کند، اما از آنجا که آقای سهرابی خودشان هم فیلمساز هستند در مورد ممیزی‌ها با ما گفتگو کردند و اصلاحات لازم به شکلی صورت گرفت که لطمه‌ای به کلیت اثر وارد نشود و امروز که «هاوایی» اکران شده در چند تجربه‌ای که فیلم را با مخاطبان دیدم شاهد رضایت تماشاچیان بود.

گودرزی درباره نقش بازیگران مطرح در دیده شدن فیلم گفت: نمی‌توان گفت که بازیگر نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در دیده شدن و فروش فیلم دارد، در این سال‌ها با آثاری مواجه بودیم که اتفاقاً بازیگران مطرحی در آن ایفای نقش کرده‌اند، اما این آثار موفق به فروش چندانی نشده‌اند و عکس این اتفاق هم رخ داده و فیلم‌هایی دیده‌ایم که بازیگر چندان مطرحی نداشته‌اند و توانسته‌اند به فروش قابل قبولی برسند. سینما و فیلم‌سازی یک کار جمعی است و از آنجا که بازیگر در ویترین اثر قرار می‌گیرد می‌تواند تا حدی در سرنوشت اثر تعیین‌کننده باشد و حتی وقتی با پخش‌کننده‌ها وارد مذاکره می‌شوید آن‌ها هم در اولین برخورد با فیلم به این نکته توجه دارند که چه بازیگرانی در آن ایفای نقش می‌کنند، اما این مسئله را نمی‌توان مطلق دانست و فیلم قطعاً‌به مولفه‌های دیگری هم برای موفقیت احتیاج دارد و اگر اثری با بازیگران مطرح اکران شود و نتواند در فیلمنامه و کارگردانی نظر مخاطب را به خود جلب کند نهایتاً پس از یک یا دو هفته فروشش متوقف می‌شود.

این کارگردان درباره پرداختن به موضوع مهاجرت در قالب یک فیلم کمدی گفت: مهاجرت پدیده‌ای است که همواره وجود داشته، اما دو نوع مهاجرت وجود دارد. یک نوع از آن اینگونه است که فرد مهاجرت را پلی برای پیشرفت می‌بیند و آگاهانه انتخاب می‌کند و از کشور می‌رود که این نوع مهاجرت هیچ ارتباطی به حکومت‌ها ندارد و همیشه وجود داشته، اما جنس مهاجرتی که در فیلم «هاوایی» مشاهده می‌کنید یک مهاجرت کورکورانه است و من به دنبال نشان دادن این نوع بودم. افرادی که یک مدینه فاضله کاذب در ذهنشان وجود دارد و فریب تصورات خود را می‌خورند و از کشور می‌روند. این نوع مهاجرت در بین بخشی از ورزشکاران ما وجود دارد و ما دیده‌ایم که آن‌ها پس از انجام این کار در آن سوی مرز‌ها نتوانسته‌اند موفقیت خود در ایران را تکرار کنند و پس از اینکه از کشور می‌روند با شرایطی مواجه می‌شوند که برای آن‌ها چیزی غیر از سرخوردگی و شکست ندارد.

گودرزی در ادامه تصریح کرد: شخصیت اصلی فیلم پس از مهاجرت صحبت‌هایی سیاسی دارد که آن‌ها هم کورکورانه و به دلیل فریب خوردن و ناآگاهی است و این پدیده‌ای ناآشنا برای ما نیست. ما نمونه‌های زیادی را دیده‌ایم که به آن سوی مرز‌ها رفته‌اند و حرف‌هایی سیاسی زده‌اند که فاقد نگرش عمیق سیاسی هستند و مشخص است که این حرف‌ها به نوعی به آن‌ها دیکته شده و آن‌ها با حفظ کردن این جملات، طوطی‌وار آنچه که باید بگویند را تکرار می‌کنند. نشانه‌هایی که در «هاوایی» دیده می‌شوند را امروز در دنیای واقعی خودمان می‌توانیم ببینیم، افرادی که تریبون‌هایی در آن سوی مرز‌ها به دست آورده‌اند، اما از صحبت‌هایشان مشخص است که فاقد دانش و سواد سیاسی هستند.

این کارگردان در پایان گفت: موضوع «هاوایی» و نو بودن آن برای من جذابیت داشت. با وجود اینکه چند سال از ساخت این فیلم گذشته هنوز قصه‌اش تازه است و به همین دلیل بابت دیر اکران شدن آن نگرانی نداشتم. شرایط اکران را نمی‌توان ایده‌آل دانست و زمستان فصل مرده اکران به حساب می‌آید و ما سه هفته پیش از جشنواره «هاوایی» را اکران کردیم، اما برای اکران این فیلم به اندازه کافی انتظار کشیده بودیم و نباید فرصت را از دست می‌دادیم. من به این فیلم اعتقاد دارم و می‌دانم که در این شرایط هم می‌تواند فروش قابل قبولی داشته باشد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی