تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
شبکه العربیه اعلام کرد

جزئیات حمله سپاه به اربیل؛ تاجر سرشناس در میان کشته‌شدگان

العربیه، با انتشار جزئیاتی از حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به اربیل عراق، از کشته‌شدن یک مقام مسئول و تاجری سرشناس به نام پیشرو دیزه‌یی خبر داد.

کد خبر: ۱۶۱۲۲۷
۱۲:۱۷ - ۲۶ دی ۱۴۰۲

جزئیات حمله سپاه به اربیل؛ تاجر سرشناس در میان کشته‌شدگان

دیدارنیوز: یک شبکه عربی جزئیات حمله سپاه به اربیل را اعلام کرد و مدعی شد یک مقام مسئول و تاجری سرشناس در میان کشته‌شدگان هستند.

به نقل از العربیه، رسانه‌های رسمی ایران، اواخر دوشنبه ۲۵ دی گزارش دادند که سپاه پاسداران اعلام کرد علاوه بر هدف قرار دادن گروه «داعش» در سوریه، به «مقر جاسوسی» اسرائیل در اقلیم کردستان عراق نیز حمله کرده است.

بر اساس ادعای این گزارش، این حملات موشکی در فضای نگرانی از تشدید درگیری صورت می‌گیرد که از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه در ۷ اکتبر و در سایه ورود متحدان ایران در لبنان، سوریه، عراق و یمن به عرصه درگیری، به مناطقی در خاورمیانه کشیده شده است.

بیانیه سپاه

در بیانیه سپاه پاسداران آمده است که سپاه در پاسخ به «شرارت‌های اخیر» اسرائیل در کشتن «فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت»، «با اشراف و تسلط اطلاعاتی بر مقر‌ها و تحرکات این رژیم در منطقه، با شلیک موشک‌های بالستیک»، یکی از مقر‌های اصلی «موساد» در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده و آن را منهدم کرده است.

این بیانیه افزود: «این مقر مرکز توسعه عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه و خصوصا کشور عزیزمان بوده است».

ایران گفته بود که انتقام کشته‌شدن سه عضو سپاه پاسداران در سوریه از جمله یک فرمانده ارشد را که در آنجا به عنوان مستشار نظامی کار می‌کردند، بگیرد.

از زمان حمله عوامل حماس به خاک اسرائیل در ۷ اکتبر و پاسخ اسرائیل در قالب بمباران غزه و جنوب لبنان، بیش از ۱۳۰ نفر از اعضای حزب‌الله لبنان در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

در ادامه بیانیه آمده است: «به ملت عزیزمان اطمینان می‌دهیم عملیات‌های تهاجمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا گرفتن انتقام آخرین قطره‌های خون شهیدان ادامه خواهد یافت».

سپاه پاسداران همچنین در بیانیه خود در ارتباط با حملات موشکی علیه یک منطقه مسکونی واقع در شمال شرق شهر اربیل، پایتخت اقلیم کردستان و نزدیک کنسولگری آمریکا، گفت که «محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر؛ به ویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه را شناسایی و آن‌ها را با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم کرد».

واکنش آمریکا

از سویی وزارت خارجه آمریکا حملات در نزدیکی اربیل را محکوم کرد و آن‌ها را «متهورانه» توصیف کرد. مقامات آمریکایی گفتند که هیچ‌یک از تاسیسات آمریکایی هدف قرار نگرفته و خسارت جانی به آمریکایی‌ها وارد نشده است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده، حملات موشکی سپاه به شمال عراق و شمال سوریه را ردیابی کرده و مطمئنا هیچیک از پرسنل یا تأسیسات آمریکایی در این حملات هدف قرار نگرفته است».

او با بیان این که آمریکا از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند، افزود: «ما به ارزیابی وضعیت ادامه خواهیم داد، اما شاخص‌های اولیه نشان می‌دهد که این اقدام، مجموعه‌ای از حملات متهورانه و نادقیق بوده است».

داعش در اوایل ماه جاری، مسئولیت دو انفجار در شهر کرمان در مراسم یادبود سردار قاسم سلیمانی را بر عهده گرفت که در آن نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

واکنش نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، در بیانیه دفتر خود، حمله به اربیل را محکوم و آن را جنایت علیه مردم کرد، توصیف کرد. شورای امنیت اقلیم کردستان نیز در بیانیه‌ای با توصیف این حمله به عنوان یک «جنایت» اعلام کرد که در حملات به اربیل دست کم چهارغیرنظامی کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

کشته‌شدن تاجر سرشناس کرد

منابع امنیتی و پزشکی عراق اعلام کردند که پیشرو دیزه‌یی، تاجر سرشناس کرد و تعدادی از اعضای خانواده‌اش در میان کشته‌شدگان برخورد دست‌کم یک موشک به خانه‌شان بودند.

دیزه‌یی که از محافل نزدیک به طایفه حاکم بارزانی است، مالک شرکت‌هایی است که مدیریت پروژه‌های عمده املاک در کردستان را در دست داشت.

طبق گفته منابع امنیتی عراق، یک موشک به منزل یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی کرد، اصابت کرد و موشکی دیگر، مرکز سرویس اطلاعاتی کردستان را هدف قرار داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی