تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

قوه قضائیه: اتهام نیلوفر حامدی و الهه محمدی جاسوسی نیست

قوه قضائیه، درباره علت آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو روزنامه‌نگار بازداشت شده در ناآرامی‌های پس از مرگ مهسا امینی در پاییز سال گذشته اعلام کرد: با توجه به اینکه اتهام این افراد جاسوسی نیست، آزادی آن‌ها با قید وثیقه مانع قانونی ندارد.

کد خبر: ۱۶۱۱۸۶
۱۷:۲۵ - ۲۵ دی ۱۴۰۲

قوه قضائیه: اتهام نیلوفر حامدی و الهه محمدی جاسوسی نیست

دیدارنیوز: قوه قضائیه درباره علت آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی پس از ۱۷ ماه با وثیقه سنگین ۱۰ میلیارد تومانی برای هر کدام، اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

رسانه قوه قضائیه نوشت: «پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی که به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به ۶ و ۷ سال حبس محکوم شده بودند، با درخواست تجدیدنظر متهمان، به دادگاه تجدید نظر ارجاع شده است.

دادگاه تجدیدنظر در اولین جلسه رسیدگی به پرونده با صدور قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی با آزادی این دو متهم تا زمان صدور حکم نهایی موافقت کرد.

در پی آزادی این دو نفر با قرار وثیقه، با وجود این پیش‌فرض اشتباه که آن‌ها به اتهام جاسوسی در زندان بوده‌اند این سوال و ابهام حقوقی مطرح شده است که چطور دو جاسوس با قید وثیقه آزاد شده‌اند؟

در صورتی که این امکان قانونی برای افراد متهم به جاسوسی وجود ندارد.

اما نکته اساسی این است که آیا این دو متهم جاسوس بودند؟

طبق دادنامه صادره از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده متهمین، اتهام‌های این دو نفر تحت عنوان: همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است.

این امر حاکی از این است که جاسوس بودن این دو نفر برای دستگاه قضایی احراز نشده است.

بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات): هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری کند، در صورتی که محارب شناخته نشود به یک تا ده سال حبس محکوم می‌گردد.

همانطور که مشخص است در این ماده عنوان جرم «همکاری با دول متخاصم» ذکر شده که متفاوت از عنوان جرم جاسوسی در قانون مجازات اسلامی است؛ بنابراین با توجه به اینکه اتهام این افراد جاسوسی نیست، آزادی آن‌ها با قید وثیقه مانع قانونی ندارد.

باتوجه به اینکه، دادگاه تجدید نظر استان تهران با تبدیل «قرار بازداشت» این دو متهم به «قرار وثیقه» موافقت کرده است، هر کدام از این دو نفر پس از ۱۷ ماه حبس و با سپردن قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی تا زمان صدور حکم دادگاه تجدیدنظر که به گفته رئیس کل دادگستری استان تهران در آینده نزدیک خواهد بود بیرون از زندان به سر خواهند برد.»

مطلب مرتبط:

انتقاد انجمن روزنامه‌نگاران از وثیقه سنگین برای الهه و نیلوفر؛ امیدواریم تمام همکاران ما آزاد شوند

پرونده جدید برای دو روزنامه‌نگار به دلیل کشف حجاب!

عبدی: بدون هیچ ضرورتی پرونده الهه و نیلوفر را کش دادند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی