تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

دستگاه‌های تصفیه هوا از انتشار بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند؟

برخلاف باور‌های شکل‌گرفته در دوران همه‌گیری کرونا، دستگاه‌های تصفیه‌کننده‌ هوا نمی‌توانند ما را از شر ویروس‌های موجود در هوا نجات دهند.

کد خبر: ۱۶۱۱۵۹
۰۹:۳۵ - ۲۵ دی ۱۴۰۲

دستگاه‌های تصفیه هوا از انتشار بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند؟

دیدارنیوز: همان‌طور که تحقیقات اخیر دانشگاه آنگلیا نشان می‌دهد، سیستم‌های فیلتر هوا در کاهش خطر عفونت‌های ویروسی موثر نیستند. براساس یافته‌های مطالعه‌ جدید، این دستگاه‌ها که هدفشان افزایش ایمنی درطول تعاملات اجتماعی در فضا‌های بسته است، امکان دارد در موقعیت‌های عملی موفق نباشند.

به‌نقل از سای‌تک‌دیلی، تیم تحقیقاتی فناوری‌های مختلفی ازجمله سیستم‌های فیلتر هوا، لامپ‌های میکروب‌کُش و یونیزه‌کننده‌ها را بررسی کردند. محققان به بررسی تمام شواهد موجود پرداختند؛ اما امید‌ها درخصوص اینکه فناوری‌های موردنظر می‌توانند هوا را از عفونت‌های ویروسی و گوارشی پاک کنند بسیار اندک است.

پروفسور پل هانتر از دانشکده‌ پزشکی نورویچ می‌گوید: «تصفیه‌کننده‌های هوا برای فیلترکردن آلاینده‌ها و ناسالم‌کننده‌ها از هوای درحال عبور از آ‌ن‌ها طراحی شده‌اند. در زمان شیوع دنیاگیری کووید، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و نهاد‌های دولتی ازجمله خدمات ملی بهداشت انگلستان و ارتش بریتانیا، نصب این فناوری را در تلاش برای کاهش ذرات ویروسی موجود در هوای ساختمان‌ها و فضا‌های کوچک بررسی کردند. بااین‌حال، فناوری‌های تصفیه‌ هوا ممکن است گران باشند و به‌همین دلیل منطقی است که مزایا و هزینه‌ها را درنظر بگیریم و توانایی‌های فعلی چنین فناوری‌هایی را درک کنیم.»

تجزیه‌وتحلیل شواهد و یافته‌های تحقیق

تیم تحقیقاتی برای بررسی اینکه آیا فناوری‌های تصفیه‌ هوا افراد را از ابتلا به عفونت‌های تنفسی یا گوارشی در امان نگه می‌دارند یا خیر، به بررسی و مطالعه‌ی شواهد پرداختند. آن‌ها در ۳۲ مطالعه به تجزیه‌وتحلیل شواهد یا علائم مربوط به عفونت‌های میکروبی در افرادی پرداختند که تنها برخی از آن‌ها در معرض تصفیه‌کننده‌های هوا قرار داشتند. این تجزیه‌وتحلیل‌ها همگی در محیط‌های واقعی مانند مدارس و آسایشگاه‌ها انجام شد. تاکنون هیچ‌یک از مطالعات مربوط به پاکسازی هوا که در دوران کووید آغاز شد، منتشر نشده است.

دکتر جولی برینارد، محقق ارشد مطالعه از دانشکده‌ پزشکی نورویچ می‌گوید: «انواع فناوری‌هایی که ما درنظر گرفتیم شامل فیلتراسیون، لامپ‌های میکروب‌کُش، یونیزه‌کننده‌ها و هر روش دیگری بود که برای ازبین‌بردن ایمن ویروس‌ها یا غیرفعال‌کردن آن‌ها در هوای تنفس‌پذیر استفاده می‌شود. به‌طور خلاصه ما هیچ مدرک محکمی پیدا نکردیم که نشان دهد فناوری‌های تصفیه‌ هوا احتمالا از افراد در محیط‌های واقعی محافظت می‌کنند.»

برینارد در ادامه افزود: «شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند می‌توان با چندین استراتژی تصفیه‌ هوا به‌ویژه لامپ‌های میکروب‌کش و فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA)، آلودگی سطحی و محیطی را کاهش داد؛ اما شواهد ترکیبی نشان دادند که این فناوری‌ها باعث توقف یا کاهش بیماری نمی‌شوند.»

جولی برینارد در ادامه می‌گوید: «شواهد ضعیفی وجود داشت که نشان بدهند روش‌های پاکسازی هوا، احتمال عفونت را کاهش می‌دهند؛ اما این شواهد مغرضانه و نامتعادل به‌نظر می‌رسند. ما به‌شدت مشکوک هستیم که مطالعات مبنی بر بی‌تاثیربودن یا تاثیر بسیار جزئی این فناوری‌ها هرگز منتشر نشده‌اند. یافته‌های ما ناامیدکننده هستند؛ ولی تصمیم‌گیرندگان بهداشت عمومی باید تصویر کاملی در اختیار داشته باشند. امیدواریم مطالعاتی که در زمان دنیاگیری کووید انجام شده‌اند به‌زودی منتشر شوند و ما بتوانیم قضاوت آگاهانه‌تری در مورد ارزش پاکسازی هوا درطول آن دوران داشته باشیم.»

یافته‌های مطالعه در نشریه Preventive Medicine منتشر شده است.

منبع: زومیت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی