تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
انتخابات تایوان به ضرر چین تمام شد

نگرانی پکن از پیروزی «لای چینگ ته»

پس از پیروزی لای چینگ ته در انتخابات ریاست جمهوری تایوان، برخی رسانه‌ها از شکست چین در این انتخابات خبر دادند، اما دلیل نگرانی پکن از انتخاب لای چینگ ته چیست؟

کد خبر: ۱۶۱۱۳۹
۱۸:۲۸ - ۲۴ دی ۱۴۰۲

دلایل نگرانی پکن از پیروزی «لای چینگ ته»

دیدارنیوز: لای چینگ ته، پیروز انتخابات ریاست جمهوری تایوان، در اولین سخنرانی خود پس از اعلام پیروزی، متعهد شد که از این جزیره خودگردان مقابل تهدیدات چین که تایوان را بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو خود می‌داند، دفاع کند.

این در حالی است که چین رئیس جمهوری منتخب تایوان را «تهدیدی جدی» برای خود می‌داند و از زمان روی کار آمدن تسای اینگ ون، رئیس جمهوری کنونی این کشور در سال ۲۰۱۶ از تماس با تایوان خودداری کرده است.

به نقل از العربیه، لای چینگ ته، نامزد حزب دموکراتیک مترقی، یکشنبه ۲۴ دی به هوادارانش اعلام کرد که دولت او مصمم است تا از تایوان در برابر تهدیدات و ارعاب مداوم چین، محافظت کند.

او «موفقیت مردم در مقاومت برابر تلاش‌های نیرو‌های خارجی برای تأثیرگذاری بر این انتخابات» را به آن‌ها تبریک گفت.

پیشینه لای چینگ ته

به‌باور کارشناسان، لای چینگ ته، پس از به‌قدرت رسیدن، سرنوشت روابط با ایالات متحده، چین و امنیت جهانی طی سال‌های آینده را تعیین خواهد کرد.

نتیجه انتخابات تایوان به‌ویژه پس از تبریک پیروزی چینگ ته از سوی واشینگتن، به‌شدت برای چین تحریک‌آمیز بود.

اهمیت نتیجه انتخابات از آنجا ناشی می‌شود که این مرد ۶۴ ساله، حزب دموکراتیک مترقی را به سومین دوره تاریخ‌ساز قدرت رساند، که بدین ترتیب اولین حزب از زمان تبدیل تایوان به دموکراسی در سال ۱۹۹۶ است که به چنین موقعیتی دست می‌یابد.

رئیس جمهوری جدید در سال ۱۹۹۸ به حزب دموکراتیک مترقی پیوست که ضمن دفاع از هویت مستقل تایوان، ادعا‌های چین در خصوص حاکمیت بر تایوان را رد می‌کند.

او همچنین به عنوان نماینده از شهرستان تاینان، وارد مجلس شد و با توجه به تجربیات خود به عنوان پزشک در کمیسیون رفاه اجتماعی و بهداشت زیست‌محیط مجلس، ایفای نقش کرد و از سوی شهروندان تاینان برای سه دوره بعدی، انتخاب شد.

لای در طول حضورش در مجلس از سوی «سیتی‌زن کنفرانس واچ» به عنوان «بهترین قانونگذار» معرفی شد و ریاست حزب دموکراتیک مترقی را بر عهده داشت. او در سال ۲۰۰۴ برای شرکت در برنامه بین‌المللی رهبری بازدیدکنندگان وزارت امور خارجه آمریکا، انتخاب شد.

چینگ ته سپس در سال ۲۰۱۰ به عنوان اولین شهردار برای شهرداری تاینان انتخاب شد و در دوره دوم نمایندگی در سال ۲۰۱۴، حدود ۷۳ درصد را به دست آورد که بالاترین درصدی است که یک نامزد در انتخابات شهرداری در تاریخ معاصر تایوان به دست آورده است.

لای همچنین ریاست دولت را در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ بر عهده داشت. سیاست این دولت بر تقویت پنج مولفه متکی بود که عبارتند بودند از: فرهنگ تایوانی، جزیره سیلیکون سبز، ملت دیجیتال هوشمند، جامعه عادلانه و رفاه ملی.

لای در مه ۲۰۲۰، چند هفته پس از سفرش به واشینگتن به عنوان معاون رئیس جمهوری، سوگند یاد کرد که او را به ارشدترین مقام تایوانی تبدیل کرد که از زمان قطع روابط (در سطح رسمی) در ۴۱ سال پیش، راهی واشینگتن شده بود.

انتقادات پکن از چینگ ته

انتظار می‌رود روابط دیپلماتیک با آمریکا، ژاپن و اروپا برای لای، از اولویت برخوردار باشند و روابط با چین در وضعیت منفی باقی خواهد ماند؛ آنهم در حالی که پکن مدت‌هاست، رئیس‌جمهوری جدید را مورد انتقاد قرار داده و خاطرنشان کرده است که او جنگ در تایوان شعله‌ور را خواهد کرد

نگرش منفی چین به رئیس جمهوری جدید به اظهار نظر لای در سال ۲۰۱۷ باز‌می‌گردد که خود را «فعال در راستای استقلال تایوان» معرفی کرد که این ابراز موضع لای از سوی پکن به عنوان نشانه‌ای بر باور‌های جدایی‌طلبانه‌اش توصیف شد.

با این‌حال لای هفته گذشته در نشست خبری بین‌المللی اعلام کرد که در صورت انتخابش به عنوان رئیس جمهوری، هیچ‌برنامه‌ای برای اعلام استقلال تایوان ندارد.

لای در ۲۰ مه آینده رسماً کار خود را به عنوان رئیس جمهوری جزیره آغاز خواهد کرد. به‌گفته محافل آگاه حزب دموکراتیک مترقی، لای به رویکرد تسای اینگ ون، رئیس جمهوری پیشین پایبند خواهند ماند، به‌ویژه که بی خیم هسیائو، دوست نزدیک تسای و سفیر پیشین تایوان در واشینگتن را به عنوان معاون خود انتخاب کرده است.

هسیائو روابط نزدیک با دولت بایدن را پی‌ریزی کرده و نقش کلیدی را به عنوان پل ارتباطی میان لای و ایالات متحده، ایفا خواهد کرد.

ابراز تمایل به‌داشتن روابط سالم با چین

لای به محض انتخابش به عنوان رئیس جمهوری جدید ضمن ابراز امیدواری نسبت به احیای ارتباط «سالم و منظم» با چین، تمایل خود را به اجرای مذاکرات مبتنی بر کرامت و برابری، مورد تاکید قرار داد.

از سویی «رویترز» در گزارشی ارزیابی کرد که لای چینگ ته، به دلیل نداشتن اکثریت پارلمانی و همچنین با توجه به اعمال فشار چین بر تایوان، ممکن است چهار سال سختی را در مقام ریاست جمهوری، پیش رو داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی