تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
امانوئل مکرون، وزیر آموزش سابق را مامور تشکیل کابینه کرد

گابریل اتل؛ نخست وزیر همجنسگرا و رکوردشکن فرانسه

گابریل اتل، وزیر آموزش سابق فرانسه با ۳۴ سال سن جوان‌ترین فردی است که در تاریخ این کشور به سمت نخست‌وزیری منصوب شده است.

کد خبر: ۱۶۰۹۴۶
۱۷:۱۳ - ۱۹ دی ۱۴۰۲

ماکرون گابریل اتل ۳۴ ساله را به به عنوان نخست‌ وزیر جدید فرانسه معرفی کرد

دیدارنیوز: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه ۹ ژانویه (۱۹ دی) گابریل اتل وزیر آموزش سابق را مامور تشکیل کابینه کرد.

به این ترتیب اتل ۳۴ ساله جوان‌ترین فردی لقب می‌گیرد که در تاریخ فرانسه به سمت نخست‌وزیری این کشور منصوب شده است.

پیش‌تر در روز دوشنبه الیزابت بورن، نخست وزیر سابق فرانسه استعفای خود و دولتش را تقدیم امانوئل مکرون کرده بود. در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد احتمال ترمیم کابینه فرانسه صورت گرفته بود.

انتخاب گابریل اتل به سمت نخست وزیری پس از جلسه دو ساعته در کاخ الیزه بین او و رئیس جمهور در صبح روز سه‌شنبه اعلام شد.

ناظران انتصاب نخست وزیر جدید را نشانه تمایل امانوئل مکرون برای جوانگرایی، تلاش برای ترمیم چهره سیاسی دولت پس از اصلاحات غیرمحبوب بازنشستگی و مهاجرت در سال گذشته و همچنین بهبود شانس حزب حاکم «رنسانس» در انتخابات ژوئن پارلمان اروپا دانسته‌اند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اردوگاه مکرون بین هشت تا ده درصد از حزب مارین لوپن، رهبر راست افراطی، عقب‌تر است.

گابریل اتل که از سال ۲۰۱۶ به حزب «جمهوری، به پیش!» امانوئل مکرون پیوسته بود، در مدت زمان کوتاهی به نمایندگی پارلمان انتخاب شد. ۱۴ ماه بعد او در سن ۲۹ سالگی به سمت وزیر آموزش فرانسه رسید تا جوان‌ترین وزیر تاریخ جمهوری پنجم فرانسه نام بگیرد.

او که یکی از متحدان نزدیک مکرون در طول همه‌گیری کووید محسوب می‌شود، مدت‌ها پست سخنگوی دولت را بر عهده داشت.

ماکرون گابریل اتل ۳۴ ساله را به به عنوان نخست‌ وزیر جدید فرانسه معرفی کرد

مکرون در پستی در حساب شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «گابریل عزیز، می‌دانم که می‌توانم روی انرژی و تعهد شما برای اجرای پروژه ترمیم کابینه و بازسازی دولت که اعلام کردم حساب کنم.»

اتل در نظرسنجی‌های اخیر یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران فرانسه محسوب می‌شود و از این رو برخی منتقدان تصمیم مکرون را برای انتخاب او به عنوان نخست وزیر، تلاش برای ارائه‌ای چهره‌ای مثبت‌تر از کابینه دانسته‌اند.

شمار دیگری از مخالفان گفته‌اند انتظار زیادی از تغییر در پست نخست‌وزیری ندارند، چرا که خود مکرون بیشتر تصمیم‌گیری‌ها را بر عهده دارد.

رئیس‌جمهوری فرانسه که در سال گذشته اکثریت مطلق پارلمانی را از دست داد در تلاش بوده است تا اعتماد به خود و دولتش را در افکار عمومی بازسازی کند.

گابریل اتل نخستین فردی است که آشکارا خود را به عنوان همجنس‌گرا معرفی می‌کند. شریک زندگی اتل، استفان سژورنه عضو پارلمان اروپا است.

اتل رکورد جوان‌ترین نخست وزیر جمهوری پنجم فرانسه را در حالی می‌شکند که پیش از او لوران فابیوس با ۳۷ سال سن به هنگام نخست وزیری در دولت فرانسوا میتران در سال ۱۹۸۴ این حدنصاب را در اختیار داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی