تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در چهارمین سالگرد فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران صورت گرفت

شکایت ۴ کشور از ایران به «ایکائو»

در چهارمین سالگرد فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی، ۴ کشور کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین از ایران به سازمان هوانوردی تجاری بین‌المللی «ایکائو» شکایت کرده‌اند.

کد خبر: ۱۶۰۹۲۱
۱۰:۱۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۲

شکایت ۴ کشور از ایران به «ایکائو»

دیدارنیوز: کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین روز دوشنبه اعلام کردند که بابت ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی در ژانویه سال ۲۰۲۰ که منجر به کشته شدن ۱۷۶ نفر شد، از ایران به سازمان هوانوردی تجاری بین‌المللی «ایکائو» شکایت کرده‌اند.

بر اساس گزارش «رویترز»، عموم مسافران آن پرواز شهروندان چهار کشور مذکور بودند. این کشور‌ها از آن زمان به منظور پاسخگو کردن ایران یک گروه هماهنگی ایجاد کرده‌اند. آن‌ها سال گذشته گفته بودند که پرونده پرواز ساقط شده را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه می‌دهند.

این چهار کشور روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفتند: «امروز ما، به دلیل استفاده ایران از سلاح در برابر هواپیمای تجاری، به طور مشترک دادرسی اختلافات علیه جمهوری اسلامی ایران را به سازمان هوانوردی تجاری بین‌المللی ارائه کردیم.»

به گفته رویترز، ایران می‌گوید که سپاه پاسداران به طور تصادفی جت بوئینگ ۷۳۷ را با موشک سرنگون کرد. تهران این موضوع را به «مشکل راداری» و «خطای اپراتور پدافند هوایی» در زمانی که تنش‌ها میان ایران و آمریکا بالا گرفته بود ربط داده است.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۰، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه «امام خمینی» تهران، توسط پدافند هوایی سپاه سرنگون شد، و تمام ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

به نقل از العربیه، مقامات رسمی ایران، پس از سرنگونی این هواپیما، تا سه روز این قضیه را انکار کردند.

ایران در نهایت با پیگیری و انتشار مدارک و اسنادی توسط دولت‌های خارجی از جمله آمریکا، بریتانیا، کانادا و استرالیا مجبور به پذیرش سرنگونی این هواپیما توسط موشک‌های سپاه شد.

خانواده‌ها و بستگان قربانیان پرواز ۷۵۲ هواپیمای اوکراینی بار‌ها درباره لزوم پیگیری این پرونده به مراجع بین‌المللی مراجعه کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند روند قضایی برای پاسخگو کردن مسئولان این فاجعه در داخل ایران به جایی نمی‌رسد، و لازم است مراجع بین‌المللی در این قضیه ورود کنند.

مطلب مرتبط:

سوگِ بی‌‏پایان

قوه قضائیه: متهم ردیف اول پرونده هواپیمای اوکراینی در بازداشت است

کنعانی: استفاده ابزاری از موضوع هواپیمای اوکراینی برای اعمال فشار را نمی‌پذیریم

بعد از ماجرا‌های آبان ۹۸ و هواپیمای اوکراینی، نظر سیاسی مردم عوض شد/ کسی از احزاب نظر نمی‌خواهد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی