تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
باید بپذیریم که کرمان در گسل بحران است

پاسخ یک نماینده به لغو نشدن مراسم کرمان؛ لغو مراسم مانند لغو یک حکومت است!

پس از حادثه تلخ و مرگبار انفجار‌های تروریستی در کرمان که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت، سوالاتی درباره امنیت این مراسم و عدم لغو آن با وجود کشف بمب مطرح شده است. با این حال، حسین جلالی، نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چرا با وجود کشف بمب قبل از مراسم کرمان، برنامه لغو نشده، گفت: دشمن داریم و بمب می‌آورند، نمی‌شود گفت چرا مراسم را لغو نکردید؟ لغو مراسم مانند لغو یک حکومت است!

کد خبر: ۱۶۰۸۷۹
۱۳:۳۱ - ۱۸ دی ۱۴۰۲

جلالی: در پیاده‌روی اربعین هم احتمال بمب‌گذاری وجود دارد، آنجا را هم لغو کنیم؟

دیدارنیوز: حسین جلالی نماینده انار در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کشف بمب قبل از مراسم کرمان، برنامه لغو نشده یا تمهمید جدی‌تر در نظر گرفته نشده، می‌گوید: دشمن داریم و بمب می‌آورند، نمی‌شود گفت چرا مراسم را لغو نکردید؟ لغو مراسم مانند لغو یک حکومت است، آن هم یک مسئله مهم مانند حاج قاسم سلیمانی. احتمال بمب‌گذاری در پیاده‌روی اربعین هم هست، بگوییم آن را هم لغو کنند؟

حسین جلالی، نماینده انار در مجلس یازدهم درباره حمله تروریستی به گلزار شهدای کرمان با رویداد۲۴ گفتگو کرده است. موضوع مصاحبه اظهارات دادستان کرمان مبنی بر کشف بیش از ۱۶ بمب پیش از مراسم بود و این سوال مطرح شد که چرا با وجود چنین مسئله بزرگی مراسم لغو نشد یا تمهیدات امنیتی جدی‌تر در نظر گرفته نشد.

پاسخ جلالی به این سوال را در ادامه بخوانید:

* هیچ وقت نمی‌توان صورت مسئله را پاک کرد بلکه باید مسئله را حل کرد. باید بپذیریم که کرمان در گسل بحران است. ما علاوه بر مسیر دریایی و هم‌مرزی با کشور‌های منطقه و شیخ‌نشین، مرز‌های جاده خاکی هم با پاکستان و افغانستان داریم؛ این یعنی به نوعی دروازه ورود این کشور‌ها هستیم و نقطه آسیب این استان بالا است. مسئله بعدی درباره حمبه تروریستی کرمان این است که مسئولان نهایت تلاش خودشان را انجام دادند و نمی‌توانیم بگوییم تقصیر داشتند یا خطای عمدی در کار بوده است.

* منتاسفانه ساختار‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در کرمان فراهم نیست. ما نیامدیم از جهت کنترل، ورود و خروج و وضعیت دوربین‌ها شرایط لازم را فراهم کنیم. کرمان استان پهناوری است و، چون زیرساخت‌ها فراهم نبوده، مسئولان نتوانستند امنیت لازم را فراهم کنند.

* مهم اینجاست که ناهماهنگی مسئولان و کم‌تجربگی و ناآشنا بودن با مسائل امنیت برخی از مسئولان، موجب ناهماهنگی بین نهاد‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظارتی شد و موجب رخنه افراد شد. در هر صورت ما باید تلاش کنیم واقعیت کرمان را منعکس کنیم، نه اینکه بخاطر برخی از مصالح، گل و بلبل نشان دهیم. تابه‌حال چندین مرتبه این حادثه در کرمان تکرار شده، ولی چون واقعیت را آن‌چنان که رخ داده، منعکس نمی‌کنیم، هیچ‌گاه نتوانستیم زیرساخت‌های امنیتی را چه در حوزه سخت‌افزاری، چه در حوزه نرم‌افزاری فراهم کنیم.

* مسئولین بگذارند واقعیت‌ها به تهران منعکس شود. باید بگذارند اخبار برسد تا اینکه تدابیر امنیتی لازم برای کرمان اندیشیده شود. از سوی دیگر شاید مسئولین از روی دلسوزی و دغدغه مردم که آن‌ها کمتر اذیت شوند، گفته‌اند سختگیری نکنیم. مهمان‌های زیادی از کشور‌های مختلف داشتیم لذا به خاطر ترحم و دلسوزی برای تسهیل‌گری، متاسفانه سهل‌انگاری شده است.

* ضمن اینکه لازم است ارامش را برای مردم فراهم کنیم و تسهیل‌گری می‌کنیم، امنیت را هم به صورت نامحسوس و غیرملموس ایجاد کنیم. در این خصوص به نظر می‌آید ما تقصیر و خطای عمدی از مسئولان نمی‌بینیم. نهاد‌های امنیتی و نظارتی ما نهایت تلاش خودشان را کرده‌اند، ولی ابزار‌های لازم در آنجا فراهم نشده است که ان‌شاءالله برای برنامه‌های بعدی همانطور که الان نگاه ویژه دارند، امکانات و آموزش‌های لازم را در اختیار قرار دهند.

* کرمان اکنون به عنوان پایتخت مقاومت جهان اسلام است، مانند لبنان و سوریه و غزه و در کانون دید دشمن است. از طرفی هم وقتی فهمیدند کرمان مرکز نخبه‌پروری است و قاسم سلیمانی‌ها می‌پروراند و احتمال اینکه افراد زیادی مانند سلیمانی پیدا شود هست، لذا باید توجه ویژه‌ای به کرمان داشته باشیم.

* جمهوری اسلامی دشمن دارد، شما می‌گویید حذفش کنیم؟ دشمن داریم و بمب می‌آورند، نمی‌شود گفت چرا مراسم را لغو نکردید؟ لغو مراسم مانند لغو یک حکومت است، آن هم یک مسئله مهم مانند حاج قاسم سلیمانی. سوال این است که چرا وقتی اطلاعات داشتیم تدابیر لازم را نیاندیشیدیم؟ باید شورای تامین تدابیر لازم را ایجاد می‌کرد. خطای عمدی در کار نبوده و تقصیر عمدی متوجه مسئولان نیست. احتمال بمب‌گذاری در پیاده‌روی اربعین هم هست، بگوییم آن را هم لغو کنند؟ لغو نباید کنند، باید برنامه‌ریزی کنند. هرجا دشمن داریم باید لغو کنیم؟ ما نباید مسئولان را تضعیف کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی