تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
گفت‌وگو دیدار با رئیس اداره محیط زیست فریدونکنار

درنای سیبری نیامد "رویا" منتظر آمدن "امید" بود

اینطور که رئیس اداره محیط زیست فریدونکنار می‌گوید: "امید" درنای سیبری امسال به ایران نیامد و بعید است در دی ماه وارد کشور شود و تلف شدن او در هاله ای ابهام است.

کد خبر: ۱۶۰۸۷۵
۱۱:۱۰ - ۲۳ دی ۱۴۰۲

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: "امید" درنای سیبری همواه یکی از مهاجران پرطرفدار و مورد توجه دوست داران محیط زیست و حتی مردم ایران است، او که هر ساله هزاران کیلومتر را طی می‌کرد تا به تالاب فریدونکنار در استان مازندران برسد، امسال با نیامدنش "امید" طرفدارانش را نا امید کرد و حالا صمد کیانی، رئیس اداره محیط زیست فریدونکنار در گفت‌وگو با دیدارنیوز می‌گوید: بعید است دیگر در این فصل "امید" به ایران بیاید.

کیانی در توضیح بیشتر می‌گوید: طبق پایشی که در کل استان و همه شهرستان‌ها داشتیم، متوجه شدیم "امید" کلا به ایران نیامد و، چون نهایت زمان حضور او تا اواخر آذرماه بود عملا حضورش در هاله‌ای از ابهام است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد که "امید" تلف شده باشد هم می‌گوید: احتمال همه چیز وجود دارد، طبق گزارش کشور‌های دیگری که در مسیر "امید" هستند مانند آذربایجان، قزاقستان و روسیه این درنای سیبری در این کشور‌ها هم دیده نشده است.

او این را هم اضافه می‌کند: با اینکه چند سالی است امید به تنهایی به ایران مهاجرت می‌کند و حالا بخاطر سن‌ش احتمال تلف شدن او وجود دارد، اما در سال‌های گذشته پیش آمد که امید نیامده بود، اما سال بعد در تالاب دیده شد.
رئیس اداره کل محیط زیست فریدونکنار با اشاره به اینکه همه تمهیدات و شرایط برای حضور امید مهیا بود، از حضور یک درنای بلژیکی به نام "رویا" در تالاب فریدونکنار خبر می‌دهد و می‌گوید: قرار بود زمینه آشنایی و زندگی مسالمت آمیز میان "امید" و "رویا" فراهم شود.

به گفته کیانی قرار بود با کنار هم قرار گرفتن امید و رویا کریدور پروازی این دو درنا پایش و حفظ شود و، چون رویا در اسارات نگهداری می‌شود همه چیز طوری تنظیم شده بود که با آمدن امید بلافاصله برنامه‌ها اجرایی شود، اما با نیامدن امید همه چیز کنسل شد.

او ادامه می‌دهد: با نیامدن امید و تغییر برنامه ها، نگهداری از رویا کار سخت تری شده و در حال حاضر به صورت شبانه روزی دو محیط بان مسئول نگهداری از او هستند و این نگهداری هزینه‌های زیادی را به دوش ما گذاشته است از این رو در نامه‌ای به استان و سازمان محیط زیست خواستار تعیین تکلیف "رویا" شده‌ایم.

کیانی می‌افزاید: نگهداری از درنا در اسارت کار آسانی نیست و از سوی دیگر این اسارت زندگی او را دستخوش تغییر می‌کند و حتی ممکن است توانایی بازگشت را از او بگیرد از این رو منتظر دستور از مقام‌های بالا هستیم.

او ادامه می‌دهد: محدود شدن تنوع غذایی و احتمال بیمار شدن رویا مسئولان سازمان محیط زیست را دچار تردید برای نگهداری کرده از سوی دیگر بخش خصوصی هم برای نگهداری از رویا اعلام آمادگی کرده از این رو همه چیز بستگی به نظر سازمان محیط زیست دارد.

همانطور که پیشتر گفته شد در چند سال گذشته هم گاهی پیش آمده که زمان ورود "امید" به ایران تغییر کند؛ او سال ۱۴۰۱، پنج آبان برای پانزدهمین سال متوالی در مازندران فرود آمد و طبق پیش بینی‌ها حتی او دو روز زودتر نسبت به سال ۱۴۰۰ برای زمستان گذرانی به تالاب بین المللی فریدونکنار و سرخرود مهاجرت کرد و موجب خوشحالی علاقه‌مندان به محیط زیست و حیات وحش شد.

درک وضعیت خاص و ویژه امید باعث شده تا مردم مازندران به ویژه علاقمندان به حیوانات و حیات وحش، تقویم زندگی این تک درنای سیبری را ورق بزنند و زمان بازگشت یا فرود امید برایشان مورد توجه باشد، اما نیامدن این تک درنای سیبری همه ذهنیت‌ها را تغییر داد و تنها راه حل چشم دوختن به پاییز ۱۴۰۳ و مسیر پرواز امید است و این پرسش که او می‌آید؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی