تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
گفت‌وگوی دیدارنیوز با اقتصاددان و استاد دانشگاه در برنامه اصل ۲۷ (قسمت دوم)

مهدی پازوکی: بدون اصلاحات، انقلاب اجتناب ناپذیر است/هر تحکمی، محکوم به شکست است/ تندرو‌ها نگذاشتند توتال در ایران کار کند

استاد مهدی پازوکی در قسمت دوم گفت‌وگو با دیدارنیوز با اشاره به اینکه سنت قبیله‌ای در کشور حاکم است روی این موضوع تاکید کرد که اگر در کشور اصلاحات انجام نشود، انقلاب اجتناب ناپذیر است.

کد خبر: ۱۶۰۸۷۴
۱۳:۵۵ - ۱۸ دی ۱۴۰۲

مهدی پازوکی: بدون اصلاحات، انقلاب اجتناب ناپذیر است/هر تحکمی، محکوم به شکست است/ تندرو‌ها نگذاشتند توتال در ایران کار کند

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: برنامه اصل ۲۷ در یکی دیگر از قسمت‌های برنامه خود میزبان دکتر مهدی پازوکی بود؛ او که اقتصاددان سرشناسی است نقد جدی به شرایط اقتصاد و تصمیم‌های دولتمردان دارد و می‌گوید: تفکری که امثال پزشکیان را رد می‌کند به دنبال پیشرفت نیست.

قسمت دوم این گفت‌وگو را اینجا، کانال یوتیوب و آپارات ببینید.

این استاد دانشگاه در قسمت اول اقتصاد یک اصل مهمی در کشور است و اگر جامعه از این منظر آسیب ببینید زندگی مردم، رفتار‌های اجتماعی و در نهایت مدیریت حاکمان دچار مشکل می‌شود و نمونه عینی آن همان اتفاق‌های سال گذشته بود، در واقع ریشه اعتراض‌ها اقتصادی و همان بحث تبعیض بود.

او ادامه می‌دهد: جامعه مدرنتیه را نمی‌توان با اندیشه سنتی اداره کرد، اما اتفاقی که در کشور افتاده این است که سنت قبیله‌ای در کشور حاکم شده و همه چیز به شیوه قبل از ظهور اسلام اداره می‌شود.

یکی دیگر از نقد‌هایی که او به وضعیت کنونی کشور دارد این است که حاکمان می‌خواهند همه چیز را با دستور اداره کنند؛ در این باره تاکید می‌کند، چه در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد هر تحکمی، محکوم به شکست است.

پازوکی می‌گوید: منطقی این است که مردم با دیدن پلیس احساس امنیت کنند، اما در شرایط کنونی وقتی مردم پلیس را می‌بینند به جای آن حس امنیت، می‌ترسند.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه مشکل جامعه امروزی ایران توسعه نیافتگی است، می‌گوید: یکی از راه‌های رسیدن به توسعه، تعامل با کشور‌های دیگر و حضور سرمایه گذاران خارجی است، اما درست در زمانی که ما می‌توانستیم از حضور آن‌ها استفاده کنیم تندرو‌ها نگذاشتند توتال در ایران کار کند.

مهدی پازوکی: بدون اصلاحات، انقلاب اجتناب ناپذیر است/هر تحکمی، محکوم به شکست است/ تندرو‌ها نگذاشتند توتال در ایران کار کند

عکس‌ها: آرش راهبر

او به وضعیت صنعت خودروسازی در ایران هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در اقتصاد منطقی مردم حق انتخاب دارند و نمی‌توان آن‌ها را مجبور به انتخاب کرد، اما در ایران به عنوان مثال مردم چه حق انتخابی در خرید خودرو دارند، ماشین‌های تولیدی و صنعت خودروسازی در ایران "مُنگل" است.

پازوکی با یاد کردن از نمایندگان مجلس اول، می‌گوید: من اسامی تک تک نمایندگان دور اول مجلس را حفظ هستم و همه آن‌ها افراد تحصیلکرده‌ای بودند، اما غیر از محمدباقر قالیباف هیچ نماینده دیگری را نمی‌شناسم البته این را هم بدانید که همه آن نمایندگان از نمایندگان کنونی کارآمدتر بودند.

این اقتصاددان معتقد است: با تمام این نقد‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، آینده ایران روشن خواهد بود و دلیل آن هم توسعه اطلاعات و حضور نسل جوان آگاه و باهوش است و اساسا ما راهی جز اینکه به سمت توسعه برویم، نداریم.

او ادامه می‌دهد: من آدم سیاسی نیستم، ولی می‌فهمم و به شدت با تفکر انقلابی مخالفم، چون انقلاب یعنی نفی عقل و حاکمیت احساس و در شرایط کنونی این تفکر نتیجه بخش نیست.

پازوکی می‌گوید: من اعتقاد جدی به اصلاح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارم و تاکید می‌کنم که همه این‌ها در کنار هم باید انجام شوند و هیچ کدام اولویت‌بندی ندارد، زیرا نمی‌توان در جامعه‌ی که اصلاح اقتصادی نیاز دارد فرهنگ و اجتماع را نادیده گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
0
1
جای بسیار بسیار تأسف است که چرا،، عاقلان و نخبه های مملکت در حاشیه و نادانان و.. در رأس تصمیم گیری کشور قرار گرفته اند، و این داستان تا کی باید ادامه یابد؟؟؟!!!!
یعنی تا کی باید بهترین مغزهای کشور در سایر نقاط دنیا ایجاد سرمایه. کنند در حالیکه ملت ما نیازمند از همه دنیا به این افراد هستند.!!!
ناشناس
|
Singapore
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
0
1
تا زمانی که اینچنین افرادی در ایران صاحبنظر هستند کشور روی خوش نخواهد دید.افرادی فرصت طلب وبی دانش واصول وریشه ومقلّد.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی