تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
تیم اقتصادی دولت رئیسی کجاست؟

رشد عجیب قیمت گوجه در دولت سیزدهم؛ گران‌تر از دلار!

بر اساس داده‌های رسمی مرکز آمار، در طول ۲۷ ماه فعالیت دولت ابراهیم رئیسی (دولت سیزدهم)، قیمت گوجه فرنگی ۳۱۹ درصد رشد داشته است!

کد خبر: ۱۶۰۷۸۲
۱۷:۳۰ - ۱۶ دی ۱۴۰۲

رشد عجیب قیمت گوجه در دولت سیزدهم

دیدارنیوز: داده‌های رسمی مرکز آمار حاکی از آن است که در طول ۲۷ ماه فعالیت دولت ابراهیم رئیسی، قیمت گوجه فرنگی ۳۱۹ درصد رشد داشته است. این محصول همچنین رکورددار تورم در آذر ۱۴۰۲ شناخته می‌شود.

گوجه فرنگی رکورددار گرانی در آذر ماه شد. آخرین گزارش منتشرشده از سوی مرکز آمار، به‌عنوان مرجع رسمی دولت، از متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری نشان می‌دهد که طی آذر ۱۴۰۲ تورم ماهانه و نقطه‌ای گوجه فرنگی ۶۹ و ۱۵۶ درصد بوده است. بدین ترتیب این محصول نسبت به آبان ماه پس از هندوانه در رتبه دوم قرار دارد و نسبت به آذر سال قبل با اختلاف در صدر تورم کالا‌های خوراکی ایستاده است.

میانگین قیمت این کالا در ماه مورد اشاره ۳۳ هزار و ۹۹۲ تومان محاسبه شده است. بدین ترتیب که حداقل قیمت محدوده ۲۶ هزار و ۳۷۵ تومان و حداکثر آن رقم ۴۳ هزار و ۵۹۲ تومان را به تصویر می‌کشد.

گوجه گران‌تر از دلار

به‌رغم اینکه مراکز دولتی حداکثر قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در مناطق شهری را ۴۳ هزار و ۵۹۲ تومان محاسبه کرده‌اند، در بررسی‌های میدانی از برخی خرده‌فروشی‌های تعدادی از مناطق تهران مانند جردن یا میرداماد قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی از ۵۰ هزار تومان، یعنی معادل یک دلار هم عبور کرده و تا ۷۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

اکنون در حالی گوجه فرنگی با چنین ارقامی به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد که در شهریور ۱۴۰۰، یعنی زمانی که دولت ابراهیم رئیسی روی کار آمد، میانگین قیمت این محصول توسط مرکز آمار ایران ۸۱۰۹ تومان محسابه شده بود. در آن مقطع حداقل قیمت گوجه در محدوده ۶۹۵۹ تومان و حداکثر آن روی رقم ۹۹۱۶ تومان قرار داشت.

بدین ترتیب پس از ۲۷ ماه از شروع فعالیت رسمی دولت سیزدهم می‌گذرد، هر کیلو گوجه فرنگی طبق داده‌های رسمی دولت ۳۱۹ درصد رشد داشته است.

رشد عجیب قیمت گوجه در دولت سیزدهم

گرانی گوجه ارتباطی به سرما ندارد

البته در این بین احتمالاً توجیه دولت این است که به علت شروع فصل سرما افزایش قیمت محصولات صیفی همچون گوجه طبیعی است و هر سال اتفاق می‌افتد. اما اگر نگاهی به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ که هنوز فعالیت دولت سیزدهم آغاز نشده بود، نشان می‌دهد که در آذر آن سال تورم گوجه فرنگی منفی بود و این کالا بیش از هر کالای دیگری ارزان شده بود.

در مقطع مورد اشاره تورم نقطه‌ای گوجه فرنگی حدود منفی ۲۰ درصد بود و فقط شاخص تورم فلفل دلمه رقم کمتری را نشان می‌داد. بدین معنا که در آذر ۱۳۹۹، گوجه نسبت به آذر ۱۳۹۸ حدود ۲۰ درصد ارزان شده بود.

در بخش تورم ماهانه نیز گوجه فرنگی تنها محصولی بود که در آن ماه تورم منفی داشت و قیمت آن نسبت به آبان همان سال ۸.۷ درصد کاهش یافته بود. در نتیجه این ارتباط گرانی گوجه به فصل سرما، بر مبنای آمار دولتی به نظر توجیه و بهانه‌ای بیش نیست. به‌ویژه آنکه در آذر ۱۳۹۹ بسیاری از شهر‌های کشور بارش برف را هم تجربه کرده بودند، اما در آذر امسال حتی شهر‌های سردسیری نظیر اردبیل و تبریز هم سفیدپوش نشدند و بسیاری از شهر‌های کشور زمستان گرمی را پشت سر می‌گذارند.

رشد عجیب قیمت گوجه در دولت سیزدهم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی