تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
کاترین کلونا، وزیر خارجه فرانسه مطرح کرد

اسرائیل حق ندارد برای آینده غزه تعیین تکلیف کند

کاترین کلونا، وزیر خارجه فرانسه با انتقاد از فراخوان‌ها برای کوچ اجباری فلسطینی‌ها گفت: «اسرائیل حق تعیین تکلیف برای آینده نوار غزه را ندارد».

کد خبر: ۱۶۰۷۴۴
۰۹:۳۵ - ۱۶ دی ۱۴۰۲

کلونا

دیدارنیوز: کاترین کلونا، وزیر خارجه فرانسه طی اظهاراتی که احتمال می‌رود خشم اسرائیل را برخواهد انگیخت، جمعه ۱۵ دی به شبکه خبری آمریکایی «CNN» ضمن انتقاد از فراخوان‌ها برای کوچ اجباری فلسطینی‌ها و «غیرمسئولانه» دانستن آن، گفت: «اسرائیل حق تعیین تکلیف برای آینده نوار غزه را ندارد».

کلونا در گفتگو با «سی ان ان» ضمن تاکید این که نوار غزه «سرزمین فلسطینی» است و رجوع به اصول قانون بین‌المللی و احترام به آن را ضروری دانست.

تایید راه‌حل دو کشوری

به نقل از العربیه، وزیر خارجه فرانسه با بیان این‌که فراخوان‌ها برای کوچاندن اجباری فلسطینی در خارج از نوار غزه، دست‌یابی به راه‌حل را دشوار خواهد ساخت تاکید کرد که «نوار غزه و کرانه باختری باید به طور یکپارچه و به‌عنوان تمامیتی واحد توسط کشور فلسطینی پیش‌رو اداره شوند».

کاترین کلونا همچنین حمایت کشورش از راه‌حل دو کشورش را برای پایان دادن به مناقشه فلسطینی اسرائیلی ابراز کرد.

او همچنین بر پایبندی کشورش به تلاش برای اجتناب از هر گونه تشدید تنش‌های جدیدی در اوضاع از سوی هر طرفی که باشد و از جمله آن در مناطق مجاور نظیر لبنان و دریای سرخ تاکید کرد.

شایان ذکر است که بتزالل اسموتریچ، وزیر دارایی تندروی اسرائیلی اخیرا و طی اظهاراتی گفته بود که اسرائیل نباید وضعیتی را بپذیرد که در چارچوب آن امکان ادامه حیات دو میلیون فلسطینی در نوار غزه فراهم شود. او همچنین گفته بود که تعداد فلسطینیانی کرد غزه خواهند ماند در طرح مربوط به غزه پس از جنگ بررسی و تعیین خواهد شد.

ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل نیز حمایت خود را از ایده کوچاندن فلسطینی‌ها به خارج از نوار غزه ابراز کرده و تاکید کرد که «جنگ فرصتی پیش آورده تا بر ترغیب ساکنان غزه به مهاجرت به خارج از آن تمرکز شود».

بنا بر داده‌های مرکز آمار فلسطین تعداد جمعیت ساکنان نوار غزه بالغ بر ۲.۲ میلیون نفر است، با این وجود، اما مسأله حکمرانی پس از جنگ در این باریکه، همچنان به مسأله مورد مناقشه در سطح بین‌المللی تبدیل شده است.

هشدار درباره کوچ اجباری

شایان ذکر است که از ابتدای تهاجم نظامی اسرائیل علیه نوار غزه که در پاسخ به حمله غافلگیرانه هفتم اکتبر حماس علیه شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی اسرائیلی در غلاف غزه آغاز شده، قاهره درباره کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها و بیرون راندن آن‌ها به سوی سینای مصر که بار‌ها موضوع آن توسط اسرائیل تکرار شده هشدار داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی