تیتر امروز

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
جلال محمودزاده، نماینده مجلس اعلام کرد

موافقت با استیضاح وزیر کشور باعث ردصلاحیتم شد!

جلال محمودزاده، رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی می‌گوید که بحث استیضاح وزیر کشور و مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت منجر به ردصلاحیت او شده است.

کد خبر: ۱۶۰۷۴۰
۰۹:۰۵ - ۱۶ دی ۱۴۰۲

موافقت با استیضاح وزیر کشور باعث ردصلاحیتم شد!

دیدارنیوز: رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی که از سوی هیات نظارت ردصلاحیت شده می‌گوید: بحث‌هایی که زمان اعتراضات داشتم، استیضاح وزیر کشور و مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت منجر به ردصلاحیت بنده شد.

جلال محمودزاده، از جمله نمایندگان اهل سنت است که صلاحیت او هم در هیئت اجرایی و هم در هیئت نظارت رد شده است. این نماینده مجلس پای دولت را به روند احراز صلاحیت‌ها می‌کشاند و برخلاف ساعدی که گفته بود موافقت با استیضاح وزیر کشور ارتباطی با ردصلاحیت‌های او ندارد، می‌گوید دولت در روند احراز صلاحیت‌ها نفوذ کرده است.

در ادامه صحبت‌های جلال محمودزاده، رییس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

*آقای محمودزاده! خبر ردصلاحیت شما توسط هیئت نظارت صحت دارد؟

صلاحیت بنده توسط هیئت نظارت استان رد شده است.

*به استناد کدام ماده صلاحیت شما توسط هیئت نظارت رد شده است؟

صلاحیت بنده به استناد بند‌های ۱،۲ و ۴ ماده ۳۱ رد شده است البته پیش از این صلاحیت بنده در هیئت اجرایی به استناد به بند امنیتی بنده ۴ ماده ۳۳ رد شده بود، ولی الان هیئت نظارت این بند امنیتی را برداشته است. در هر صورت هیئت نظارت به دلیل عدم التزام به قانون اساسی و مواردی از این قبیل بنده را ردصلاحیت کرده است.

۴۰ درصد نمایندگان اهل سنت مجلس فعلی ردصلاحیت شدند

این در صورتی است که ما در انتخابات شرکت و ثبت‌نام کردیم و اگر به قانون اساسی التزام نداشتیم پس ما چطور چند دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بودیم؟ الان تعجب می‌کنم از اینکه ۳ دوره نماینده مجلس هستم و از طرفی ۱۲ سال است که ریاست فراکسیون اهل سنت مجلس را برعهده دارم، اما هیئت نظارت برای ردصلاحیتم بند عدم التزام به اسلام را زدند.

نکته دیگر اینکه در حال حاضر صلاحیت بیش از ۴۰ درصد نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی توسط هیئت نظارت رد شده است، به عبارت دیگر ما ۱۶ نماینده اهل سنت در مجلس هستیم که ۶ نفر از ما را ردصلاحیت کردند.

*ارزیابی شما از ردصلاحیت به استناد این مواد توسط هیئت نظارت چیست؟

به نظر بنده به دلیل انتقاداتی که از دولت داشتم، ردصلاحیت شدم البته در مجلس با برخی لوایح نظیر لایحه عفاف و حجاب و یا طرح صیانت مخالفت کردم، همچنین در بحث پیگیری‌ها و تحقیق و تفحص‌ها، سوال، تذکر و استیضاح وزرا نفر اول در مجلس هستم، به عبارت دیگر با فاصله زیاد از نفر دوم، از نظر نظارتی رتبه اول مجلس را دارم.

از طرف دیگر بنده همیشه پیگیر مشکلات مردم بودم و از این‌رو انتقاداتی نسبت به عملکرد دولت داشتیم، از بین ۶ نماینده‌ای که منتقد دولت بودند، ۴ نفر ردصلاحیت شدند؛ لذا فکر می‌کنم به دلیل انتقاداتی که ما از عملکرد دولت در این مدت داشتیم، ردصلاحیت شدیم.

*منظور شما این است که موافقت با استیضاح وزیر کشور و نطق‌های انتقادی منجر به ردصلاحیت شد؟

بله، همه این موارد منجر به ردصلاحیتم شد، علاوه بر این بحث‌هایی که زمان اعتراضات داشتم، استیضاح وزیر کشور و مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت منجر به ردصلاحیت بنده شد.

*استنباطی که از صحبت‌های شما می‌شود این است که نظر دولت در نتیجه احراز صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های نظارت نقش دارد، درست است؟

بله، دولت ارتباط نزدیکی دارد و به عبارتی دولت در برخی از موارد نفوذ می‌کند و ارتباط می‌گیرد که این‌ها باعث می‌شود در بحث صلاحیت نمایندگان منتقد مشکل ایجاد شود. اما هیئت اجرایی که کاملاً در اختیار دولت قرار دارد و رییس آن فرماندار شهرستان مربوطه است به استناد بنده ۴ ماده ۳۳ صلاحیت بنده را رد کردند، اما ردصلاحیت به استناد این بند نیاز به مستندات قانونی داشت.

من به این بند اعتراض کردم و مستندات را برای آن‌ها ارسال کردم، وقتی مشاهده کردند که مستنداتی نیست و نمی‌توانند در مورد عدم احراز صلاحیتم این بنده را مجدداً تکرار کنند، هیئت نظارت بر انتخابات به استناد ۳ بند دیگر صلاحیت بنده را رد کردند که این بند‌ها قابل دفاع است و می‌توانم پاسخ بدهم. کما اینکه در مورد عدم التزام می‌توانم بگویم بنده رییس فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس در ۳ دوره هستم.

همچنین در مورد بحث قانون اساسی نیز پاسخ بنده این است که اگر قانون اساسی را قبول نداشتم در انتخابات ثبت‌نام نمی‌کردیم کما اینکه مانند دوره‌های قبل متناسب با قانون اساسی در انتخابات شرکت کردم. درباره عدم التزام عملی به جمهوری اسلامی هم پاسخم این است که بنده در چارچوب نظام در مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردم و وقتی که کسی ثبت‌نام و به اصطلاح در انتخابات شرکت می‌کند، اعم از اینکه رأی بدهد و یا منتخب شود، چارچوب نظام و قانون اساسی را قبول دارد؛ بنابراین کسی که نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی را نپذیرد نه رأی می‌دهد و نه داوطلب می‌شود، اما بنده هم رأی دادم هم ۳ دوره در مجلس نماینده بودم. از طرفی مگر می‌شود نماینده‌ای ۳ دوره در مجلس باشد، اما قانون اساسی و نظام را قبول نداشته باشد و نپذیرد؟ این‌ها با هم همخوانی ندارند؛ لذا ثبت‌نام در چارچوب قانون اساسی و به استناد موادی که در قانون اساسی است، ثبت‌نام کردم. در مجموع قانون اساسی و نظام را قبول دارم و بر همین اساس در انتخابات داوطلب شدم. نکته مهم این است بند‌هایی که در مورد ردصلاحیت بنده از طرف هیئت نظارت اعلام شده با عملکرد بنده، در تضاد هستند.

*ردصلاحیت ۴۰ درصد از نمایندگان اهل سنت تا چه اندازه بر میزان مشارکت اهل سنت در انتخابات موثر است؟

بنده احتمال می‌دهم صلاحیت تعدادی از این نمایندگان تأیید شود چراکه در آینده اعتراض می‌کنند و از طرفی مراحل دیگری نظیر شورای نگهبان هنوز هست؛ لذا احتمال می‌دهم مجدداً صلاحیت تعدادی از آن‌ها در شورای نگهبان تأیید شود و به انتخابات برگردند که اگر به همین روال پیش برود.

اما در مجموع ردصلاحیت ۶ نفر از ۱۶ نماینده ردصلاحیت شده اهل سنت مجلس، بر میزان مشارکت اثر منفی دارد، اما امیدوار هستم تعدادی از نمایندگان ردصلاحیت شده اهل سنت به روند انتخابات برگردند چراکه بسیاری از آن‌ها نمایندگان فعال و توانمندی در مجلس هستند و در کمیسیون‌ها مسئولیت‌هایی را برعهده دارند کما اینکه تعدادی از آن‌ها نائب رئیس کمیسیون‌های تخصصی خود بودند. امیدوارم در اعتراض بعدی تعداد زیادی از این ۶ نفر به چرخه انتخابات برگردند و تایید صلاحیت شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی