تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
ایران با جنگ تروریستی تازه‌ای مواجه شده است

مثلث شوم تروریستی/ فلاحت‌پیشه: برخی مسوولان فکر می‌کردند عملیات داعش محدود شده!

حشمت الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با بیان اینکه ایران با جنگ تروریستی تازه‌ای مواجه شده است، درباره حادثه تروریستی کرمان گفت: متأسفانه برخی از مسئولان ایرانی با خوشبینی فکر می‌کردند محدوده عملیات داعش در افغانستان محدود شده است. این اتفاق نشان داد که داعش فقط در جایی عمل می‌کند که دستگاه‌های اطلاعاتی آن بخواهند.

کد خبر: ۱۶۰۷۳۰
۱۱:۵۳ - ۱۵ دی ۱۴۰۲

فلاحت‌پیشه: وزیر کشور باید پاسخگو باشد

دیدارنیوز: رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در شرایط کنونی توصیه‌ام این است که در این هفته مجلس و کمیسیون امنیت ملی حتما جلسات محرمانه تشکیل دهند. امیدوارم این جلسات محرمانه و غیرعلنی که شکل می‌دهند، منجر به شنیدن یکسری شعار‌ها نشود. در مصاحبه‌ها شعار به اندازه کافی داده شده، در آن جلسه فقط مسئولیت‌ها را بررسی کنند و امکان پیشگیری از این مسائل را در آینده مدنظر قرار دهند. چون معتقدم به همان میزان که شعار نفوذ مقاومت در دنیای امروز گسترش پیدا کرده، شعار تهدید‌های تروریستی علیه ایران هم گسترش پیدا کرده است، لذا ایران با جنگ تازه تروریستی مواجه است.

حشمت الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، درباره حادثه تروریستی کرمان گفت: اقدام تروریستی کرمان دل مردم ایران را به درد آورد. یعنی معتقدم شهید سلیمانی در کرمان و هم مردم کرمان دوباره مظلوم واقع شدند. متأسفانه در تاریخ زندگی مردم کرمان بعد از انقلاب، تلخ‌ترین اتفاقاتی که افتاد هردو قابل پیشگیری بوده است. اتفاق اول مربوط به خاکسپاری شهید سلیمانی بود که ده‌ها نفر از مردم کرمان به خاطر سهل‌انگاری برگزارکنندگان آن مراسم جان خودشان را از دست دادند و حادثه دوم هم مربوط به عملیات تروریستی می‌شود که به خاطر نوع دیگری از سهل‌انگاری‌ها این اتفاق افتاد.

وی افزود: بنابراین من در چند قسمت تحلیل خودم را ارائه می‌کنم. موضوع اول، شک نکنید این اقدام تروریستی حاصل یک مثلث شوم تروریستی است. در این مثلث، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل یعنی سیا و موساد در رأس قرار دارند و هر زمان در عمق استراتژیک دچار مسأله‌ای می‌شوند، علیه ایران اقداماتی انجام می‌دهند. به ویژه اینکه آمریکا و هم رژیم‌صهیونیستی واقعا در موضوع داعش از شهید سلیمانی ضربه خوردند و شک نکنید هروقت یادواره‌ای از شهید سلیمانی مطرح باشد، مسئولین ایران باید خودشان را برای توطئه آمریکا و اسرائیل آماده کنند که گویا در این مراسم این آمادگی وجود نداشت.

این تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی تصریح کرد: ضلع دوم این مثلث مربوط به باقی‌مانده‌های داعش بود. در باقی‌مانده‌های داعش، همان‌طور که در ابتدای شکل‌گیری‌اش ریشه در دستگاه‌های اطلاعاتی غربی و برخی کشور‌های عربی داشت؛ الان در اکثر همین دستگاه‌ها عمل کرده و ما می‌بینیم که در جا‌های مختلف به دنبال احیای آن هستند و متأسفانه برخی از مسئولان ایرانی با خوشبینی فکر می‌کردند محدوده عملیات داعش در افغانستان محدود شده است. این اتفاق نشان داد که داعش فقط در جایی عمل می‌کند که دستگاه‌های اطلاعاتی آن بخواهند.

وی افزود: قسمت سوم گروه‌های ایذایی منطقه‌ای مثل جندالشیطان بوده که همواره گروه‌های تروریستی وهنی بودند. چون این گروه‌ها برای یک مقطع زمانی کاملا در اختیار یکسری گروه‌هایی قرار می‌گیرند. همان‌طور که قبلا هم دیدید مالک ریگی به پایگاه‌های آمریکایی منطقه، آمد و شد داشت.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: به این دلایل این مسائل را عرض می‌کنم که معتقدم با توجه به جنگ غزه و اتفاقاتی که قبل از آن شکل گرفت، منجر به شکل‌گیری یک جریان قدرتمند به اسم مقاومت شد که در حال حاضر در شاهراه‌های بین‌المللی صاحب جایگاه است. باید پذیرفت که تروریست‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی دشمن ایران جنگ تازه‌ای را شروع کردند و نمی‌توان این موضوع را فقط با چند سخنرانی تبلیغاتی پشت گوش انداخت. ایران نیازمند آرایش عملیاتی در مقابل تروریسم جدید است.

وی افزود: این حادثه قابل پیش‌بینی بود. زیرا امسال سالگرد شهادت شهید سلیمانی شرایط جدیدی داشت و حتما دشمنان ایران، شهید سلیمانی و مقاومت هم آرایش جدیدی به خود می‌گرفتند. دلیل آن هم این است که اسرائیل برای اولین‌بار در طول ۵ دهه که با کشور‌های مختلف عربی جنگ داشت، تاکنون هیچ‌وقت گرفتار چالش نظامی نبوده که در غزه درگیر آن است. در این مسئله اسرائیل، آمریکا و هم متحدان منطقه‌ای آن‌ها این پیروزی را حاصل فلسفه‌ای می‌دانند که فلسفه مقاومت بوده و سردار آن شهید سلیمانی بود و امسال قرار بود مراسمی با نماد‌های عملی تازه از پیروزی برای آن برگزار شود؛ لذا نیازمند آمادگی جدی‌تری بود. اما من معتقدم به همان میزان که مسئولان ایرانی و به ویژه مسئولان امنیتی ایران درگیر تبلیغات شده بودند، دشمنان ایران به همان اندازه درگیر عملیات بودند؛ لذا یکی از مخوف‌ترین عملیات‌های تروریستی صورت گرفت.

این تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی ادامه داد: اگر در مقابل عملیات تروریستی گذشته پافشاری و پیگیری لازم صورت می‌گرفت الان ما شاهد این شرایط نبودیم. چون ایران کشوری است که همواره با حضور خیابانی مردم در مناسبت‌های مختلف مواجه است و اقدامات تروریستی در میان جمعیت‌ها سابقه داشته، مسئولان امنیتی و دستگاه‌های امنیتی از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای پیشگیری از اقدامات تروریستی برخوردار هستند و در خیلی از جا‌ها موفقیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: من معتقدم مظلوم‌ترین مسئولان امنیتی و سربازان ایران کسانی هستند که این اقدامات را پیشگیری می‌کنند، اما کسی از آن‌ها خبر ندارد. این را که عرض می‌کنم نمی‌خواهم دستاورد این عزیزان را در گذشته و حال نادیده بگیرم، اما با توجه به اهمیت موضوع می‌خواهم بگویم باید پیگیری لازم صورت بگیرد که اگر کوتاهی صورت گرفته باشد پاسخ‌دهی وجود داشته باشد. مسئول اول این اتفاق شورای تأمین کشور به ریاست وزیر کشور است که مسئولیت داشت این اجتماعی که در سطح بین‌المللی واکنش به همراه دارد را با تأمین امنیت لازم برگزار کند. مسئول دوم شورای تأمین استان کرمان است که برای آن، جایگاه مهم بود و فقط بخشی از جایگاه را پوشش امنیتی داده و مردمی که خارج از جایگاه یا خارج از پست‌های بازرسی آمدند، عملا تحت پوشش عملیات تروریست‌ها بودند نه تحت پوشش امنیتی مسئولان امنیتی استان کرمان، این موضوعی است که به نظر من باید پیگیری شود.

وی تصریح کرد: در سالی که بنده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم، اقدام تروریستی مشابهی در گام رژه نظامی در اهواز شکل گرفته بود که بلافاصله خودم را به اهواز رساندم. یعنی هروقت اقدام مشابهی پیش می‌آمد بلافاصله به آن منطقه می‌رفتم و در طول یک سال ۲۸ سفر انجام دادم. من بلافاصله به اهواز رفتم و جلسه شورای تأمین را برگزار کردم و شاهد کوتاهی‌ها بودم. آن فیلمی که بعد‌ها رسانه‌ای شد در آن جلسه نمایش داده شد و من نسخه‌ای از آن را در کمیسیون امنیت ملی و همه نمایندگان مجلس که مهمان کمیسیون مربوطه بودند نشان دادم و همزمان مسئولان مربوطه هم در آنجا بودند. من معتقدم اگر یکبار دیگر آن فیلم را ببینید نشان می‌دهد که برای امنیت همان رژه نظامی هم یک پوشش تبلیغاتی وجود داشته نه پوشش عملیاتی.

این تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی افزود: در فیلم مشخص است که یک نفر از ۹ نفری که تفنگ دوربین‌دار به عنوان حافظ محل رژه هستند، کاملا می‌بیند که تروریست تیر خلاص به فرزندان ایران می‌زند، و خبرنگاری که کنار دست او است و در همان پشت‌بام التماس می‌کند که در حال زدن تیر خلاص به مردم هستند او را بزنید، ایشان باور نمی‌کند. یعنی مسئول امنیت آن صحنه را باور نمی‌کند و فکر می‌کند یک صحنه فیلم است. اگر ۹ نفر از کسانی که تفنگ دوربین‌دار داشتند همان لحظه اول به این اقدام ورود می‌کردند تعداد شهدای تروریستی اهواز شاید به کمتر از یک دهم کاهش پیدا می‌کرد. در همان زمان وقتی این فیلم در کمیسیون امنیت ملی نشان داده شد، معاون یکی از مسئولان نظامی به من گفت که یک مقام نظامی کشور از شما عصبانی است که چرا فیلم را در کمیسیون نشان دادید! یعنی وقتی آن فیلم را برای نمایندگان ملت نشان دادم آن مقام اظهار عصبانیت کرده بود. به او گفتم آن مقام نظامی به جای عصبانیت بیاید پاسخگوی این خون‌های ریخته‌شده باشد! و این کار باعث می‌شود همان مقام نظامی در آینده توجه بیشتری به امنیت مردم داشته باشد.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: خالص‌ترین مردمی که برای مناسبت‌های سیاسی کشور در عرصه حضور دارند حداقل نیازشان از مسئولان کشور ما حفظ امنیت است، نه اینکه به یکباره بیش از ۳۰۰ نفر در کرمان شهید و مجروح شوند و دل مردم ایران برای مظلومیت مردم کرمان به درد بیاید. مظلومیت اول مردم کرمان در مقابل تروریست‌ها است و مظلومیت دومشان در مقابل کسانی که توانایی فراهم کردن امنیت این مراسم ملی را نداشتند؛ لذا من اعتقادم بر این است که شاید این صحبت‌ها و نقد‌هایی که ما می‌کنیم هیچ‌کدام جان‌های از دست رفته را باز نمی‌گرداند، اما امیدوارم تبدیل به یک سنتی شود تا هرکسی در قبال مسئولیت خود پاسخگو باشد. چه این مسئولیت مربوط به مقام امنیتی، نظامی، مرزداری، حتی اقتصادی یا مدیریتی باشد، نه آنکه عده‌ای مصون از پیگرد و پاسخگویی باشند.

وی تصریح کرد: توصیه آخرم در شرایط کنونی این است که در این هفته مجلس و کمیسیون امنیت ملی حتما جلسات محرمانه تشکیل دهند. امیدوارم این جلسات محرمانه و غیرعلنی که شکل می‌دهند، منجر به شنیدن یکسری شعار‌ها نشود. در مصاحبه‌ها شعار به اندازه کافی داده شده، در آن جلسه فقط مسئولیت‌ها را بررسی کنند و امکان پیشگیری از این مسائل را در آینده مدنظر قرار دهند. چون معتقدم به همان میزان که شعار نفوذ مقاومت در دنیای امروز گسترش پیدا کرده، شعار تهدید‌های تروریستی علیه ایران هم گسترش پیدا کرده است، لذا ایران با جنگ تازه تروریستی مواجه است.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی