تیتر امروز

اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
نشست رئیس‌جمهور با احزاب پس از قلع و قمع گسترده آن‌ها توسط هیات‌های اجرایی چه معنایی دارد؟

نمایش تشریفاتی - تبلیغاتی در آستانه انتخابات

جلسه دوشنبه شب رئیس دولت با مدیران احزاب نه در جهت پررونق کردن انتخابات اسفند محتوایی داشته و نه قلوب پایداری‌ها و اعتدالیون و اصلاح‌طلبان را به یکدیگر نزدیک کرده؛ در بهترین حالت همان نمایش تبلیغاتی دولت پس از ردصلاحیت‌های هیأت‌های اجرایی بوده است!

کد خبر: ۱۶۰۶۶۲
۱۰:۱۱ - ۱۳ دی ۱۴۰۲

نمایش تشریفاتی - تبلیغاتی در آستانه انتخابات

دیدارنیوز: رئیس‌جمهور دولتی که وزیر کشورش همین چند ماه پیش گفت «در کاهش استفاده از مدیران و مسئولین میانی دولت قبل سرعت‌مان کند است» و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا دولت از مدیران میانی به‌جا‌مانده از دولت قبلی پاک شود و وزیر ارشاد کابینه‌اش ماه پیش با افتخار اعلام کرد که همه مدیران به‌جامانده از دولت قبل را برکنار کردم؛ دوشنبه شب میزبان ۵۰ تن از مدیران احزاب بود تا بگوید «دولت از حضور سلایق مختلف در مجلس نگران نیست.»

محل این میزبانی نیز از قضا وزارت کشور بود. از همین رو، تصاویر منتشر شده از این نشست احمد وحیدی، وزیر کشور را در سمت راست رئیس‌جمهور نشان می‌دهد. آنکه در سمت چپ رئیس‌جمهور نشسته، اما مرتضی آقاتهرانی، رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری است که بسیاری حضور نزدیک او به رئیس‌جمهور را در تصاویر منتشر شده از نشست دوشنبه‌شب به نفوذ این جریان در دولت مرتبط دانستند.

سایر صندلی‌ها اختصاص پیدا کرده بود به چهره‌های متنوعی از دیگر طیف‌های سیاسی؛ از محمدباقر نوبخت و علی ربیعی در طیف اعتدالیون تا مجید انصاری، محسن هاشمی، مرعشی و کواکبیان از جبهه اصلاح‌طلبان و حمید رسایی، محمدرضا باهنر، اسدالله بادامچیان، مالک شریعتی و سیدنظام موسوی از اصولگرای رادیکال تا اصولگرای میانه.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت دیروز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اعلام برگزاری این نشست، نوشت: «دولت در عین اینکه نامزدی در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی ندارد، تمام تلاش خود را برای برگزاری ‎انتخابات پرشور به کار خواهد برد.»

جنبه تشریفاتی داشت، نه کاربردی

گذشته از اینکه حضور وزرا و شماری از چهره‌های دیگر درون دولت در برخی احزاب و تشکلات سیاسی که به‌تازگی برای وارد شدن در جریان انتخابات مجلس پا گرفته‌اند ادعای بخش اول توئیت بهادری جهرمی را زیر سوال می‌برد، از بخش دوم توئیت او، اما به روشنی پیداست که هدف دولت از برگزاری چنین نشستی، مدعی شدن «تلاش برای برگزاری انتخاباتی پرشور» است.

ادعایی که به نظر می‌رسد بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا عملی. کمتر از دو ماه مانده به انتخابات، دولت نشست با ۵۰ تن از مدیران احزاب را در حالی برگزار کرده که ردصلاحیت گسترده از سوی هیأت‌های اجرایی طی هفته‌های گذشته با اعتراض بسیاری از جریانات و چهره‌های سیاسی مواجه شد و حتی یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که در جلسه دوشنبه‌شب شکل گرفت بر سر همین موضوع بود؛ حالا، اما فیلتر دولت کار خود را کرده است و پس از قلع و قمع و ردصلاحیت‌ها، ادعای همگرایی و فراجناحی عمل کردن چندان باورپذیر به نظر نمی‌رسد.

از همین روست که سیاسیون حاضر در نشست دوشنبه‌شب نیز انتظار کارکرد انتخاباتی از آن ندارند. محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی یکی از آنهاست که در این باره به تسنیم گفته است این جلسه بیشتر جلسه تالیف قلوب بود و بیشتر جنبه تشریفاتی دارد نه کاربردی.

تشنج با تقابل پایداری و اصلاحات

هرچند که از محتوای جلسه به نظر می‌رسد توفیقی در تالیف قلوب نیز نداشته است؛ چراکه بخشی از جلسه به تشنج میان مرد شماره یک پایداری‌ها یعنی صادق محصولی و اصلاح‌طلبان گذشت.

محمدعلی ابطحی که او نیز به نشست با رئیس‌جمهور دعوت شده بوده درباره این بخش متشنج از نشست نوشته است: «خیلی‌ها حرف زدند. یک بار هم با صحبت‌های آقای محصولی که اصرار داشت بهترین انتخابات ۸۸ بوده و فتنه و از این صحبت‌ها به تشنج کشید. ربیعی جواب تندی به او داد.»

محصولی در این جلسه گفته است: «تحریم‌ها از فتنه ۸۸ شروع شد. مشارکت در آن انتخابات ۸۵ درصد بود، اما با آن انتخابات چه کردند؟ انتخابات ۸۸ تنها انتخاباتی بود که نتایج آن صندوق به صندوق اعلام شد، اما عده‌ای مدعی تقلب ۱۱ میلیونی در آن شدند.»

این اظهارات غیر از ربیعی، مرعشی، کواکبیان، جواد امام و چند تن دیگر از اصلاح‌طلبان را به جدال لفظی با او کشاند.

جواد امام، سیاستمدار اصلاح‌طلبی که در نشست دوشنبه‌شب با رئیس دولت حضور داشت در این باره می‌گوید: «آقای محصولی گزارش‌های خلاف واقعی ارائه می‌کرد که با واکنش حضار رو به رو شد. جلسه، جلسه‌ای نبود که بخواهد تشنج‌آفرین باشد، اما همان جریان تندرویی که به دنبال تک‌صدایی و یکدست‌سازی است و تمام تلاش این است که قدرت و تمام مناصب حکومتی در اختیار فرقه‌ای خاص قرار بگیرد و بر خلاف خاستگاه اکثریت مردم حرکت کند؛ باعث این تشنج شدند. بحث از آقای محصولی شروع شد و ایشان حتی به جای اینکه در سالگرد آیت‌الله هاشمی یادی از آن مرحوم کند، تلاش داشت که نسبت به ایشان تعرضاتی هم داشته باشد.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد جلسه نشست با رئیس‌جمهور، صحنه تقابل پایداری‌ها و اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات بوده است.

با تغییرات جدید، یاس و ناامیدی پیش روی انتخابات است

اما درباره اینکه نشست دوشنبه‌شب آیا تاثیری بر روند انتخابات خواهد داشت یا نه، جواد امام نیز مانند محسن هاشمی معتقد است: «این دعوت هیچ اثر و نسبتی با نظرخواهی و گفتگو برای فراهم کردن الزامات و لوازم یک انتخابات آزاد و رقابتی و منصفانه نداشته و بیشتر نمایشی است که برای به انحراف کشیدن افکار عمومی از واقعیت‌های موجود صورت گرفته و دعوت از احزاب و فعالان سیاسی نیز برای موجه جلوه دادن اقدامات صورت گرفته است که همواره مورد نقد جدی و اعتراض دلسوزان ایران و انقلاب واقع شده است.»

او در پاسخ به اینکه آیا در این جلسه اثری از تغییر رویکرد نسبت به انتخابات و باز کردن فضا برای مشارکت بیشتر وجود داشته است یا نه، می‌گوید: «این جلسه نمایشی بود و تا زمانی که ما نپذیریم نسبت به سیاست‌ها، قوانین، رفتار و حتی آدم‌ها تجدیدنظر کنیم، نمی‌توانیم از مردم انتظار مشارکت داشته باشیم.»

امام با بیان اینکه مجلس، دولت و شورای نگهبان در آنچه که تا امروز عمل کرده‌اند و بر خلاف مصالح کشور و خواست جامعه بوده و تمام قوانینی که سلب‌کننده حق انتخاب شدن و انتخاب کردن است باید تجدید نظر کنند، به عدم احراز صلاحیت از سوی هیأت‌های اجرایی در این دوره از انتخابات اشاره کرد و توضیح داد: «قرار بود متقاضیان شش ماه جلوتر ثبت نام کنند که با عدم احراز مواجه نشوند، اما هم عدم احراز در هیأت‌های اجرایی را دیدیم و هم یک حق وتوی دیگر به شورای نگهبان دادند که تا ۷۲ ساعت قبل از اعتبارنامه، شورای نگهبان حق دارد باز هم نسبت به رد صلاحیت اقدام کند؛ یعنی بعد از رأی مردم و بعد از اینکه انتخابات تایید می‌شود.»

مجلس زیر بار حذف موانع مشارکت نمی‌رود

او افزود: «معلوم است که با این رفتار نمی‌توان انتظار داشت که مردم احساس کنند رأیشان را آزادانه در صندوق ریخته‌اند و بعد شورای نگهبان بیاید آن را از آن‌ها سلب کند. معلوم است انگیزه از مردم گرفته می‌شود و یأس و ناامیدی در انتخابات پیش می‌آید.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره پیش‌بینی آرایش سیاسی مجلس آینده و میزان مشارکت تاکید می‌کند: «آنطور که آقای حدادعادل گفته‌ مجلس آینده باید انقلابی‌تر از مجلس فعلی باشد و همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیز در راستای همین تک‌صدایی است؛ در مورد مشارکت اگر بر همین رویه فعلی پافشاری کنند و در بر همین پاشنه بچرخد، قطعا نمی‌توان انتظار اصلاح و حضور حداکثری از مردم داشت.»

جواد امام می‌گوید: «در این نشست پیشنهاد شده که مجلس با یک جلسه سه فوریتی اشکالاتی را که مانع مشارکت در انتخابات می‌شود برطرف کند.» از شواهد، اما پیداست که نمایندگان مجلس در برابر انتقاد‌ها نسبت به اصلاح قانون انتخابات مقاومت کرده‌اند.

مالک شریعتی، نماینده تهران از اصلاح قانون انتخابات در مجلس دفاع کرده و عدم ثبت‌نام اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس را پروژه سیاسی خوانده است.

با این حساب، جلسه دوشنبه شب رئیس دولت با مدیران احزاب نه در جهت پررونق کردن انتخابات اسفند محتوایی داشته و نه قلوب پایداری‌ها و اعتدالیون و اصلاح‌طلبان را به یکدیگر نزدیک کرده؛ در بهترین حالت همان نمایش تبلیغاتی دولت پس از ردصلاحیت‌های هیأت‌های اجرایی بوده است!

منبع: توسعه ایرانی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی