تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
پس از عضویت ایران صورت گرفت

عربستان رسما عضو گروه بریکس شد

پس از ایران، تلویزیون دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور رسما عضویت خود را در گروه بریکس آغاز کرده است.

کد خبر: ۱۶۰۶۴۶
۱۹:۱۸ - ۱۲ دی ۱۴۰۲

عربستان عضو گروه بریکس شد

دیدارنیوز: تلویزیون دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور رسما عضویت خود را در گروه بریکس آغاز کرده است. این در حالی است که روز گذشته ایران نیز به طور رسمی به عضو این گروه در آمد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی پیشتر در ماه اوت گفته بود که ریاض جزئیات را قبل از تاریخ پیشنهادی یعنی اول ژانویه بررسی خواهد کرد و «تصمیم مناسب» را اتخاذ خواهد کرد.

او همچنین تاکید کرد، بریکس یک کانال مفید و مهم برای تقویت همکاری‌های اقتصادی است.

علاوه بر ایران و عربستان، کشور‌های مصر، اتیوپی و امارات عربی متحده نیز از با آغاز سال ۲۰۲۴ به عضویت گروه بریکس درآمدند.

هرچند آرژانتین نیز قرار بود به همراه این کشور‌ها به عضویت این گروه درآید، اما خاویر میلی، رئیس‌جمهوری جدید این کشور چند روز پیش اعلام کرد که کشورش از عضویت در بریکس انصراف داده است.

بریکس نام اتحادیه‌ای فرا قاره‌ای است که فعالیت خود را در سال ۲۰۰۹ میلادی با عضویت چهار کشو برزیل، روسیه، چین و هند آغاز کرد.

یک سال پس از آن نیز آفریقای جنوبی به جمع این کشور‌ها پیوست. بریکس از کنار هم گذاشتن حرف اول نام این پنج کشور در زبان انگلیسی تشکیل شده است. این گروه که در ابتدا بریک نام داشت پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریکس تغییر نام یافت.

این پنج کشور، همگی جزو کشور‌های در حال توسعه یا اقتصاد‌های در حال ظهور هستند.

اجلاس سران بریکس به صورت سالیانه برگزار می‌شود و مسئولیت ریاست گروه نیز هر یک سال یک بار به صورت چرخشی به اعضا واگذار می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی