تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با مهدی‌پازوکی،اقتصاددان و استاد دانشگاه (قسمت اول)

فردوسی‌پور کاندیدا شود،رای می‌آورد/ انقلاب کردیم که آگاهان حکومت کنند نه بی‌سوادان/ آدم‌های کوتوله مشکل جامعه هستند

پس از انتشار گفت‌وگو‌های متعدد با استادان متخصص در برنامه اصل ۲۷ با محور سیاسی و اجتماعی این بار به سراغ دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان رفتیم تا اتفاق‌های سال ۱۴۰۱ را از منظر اقتصادی بررسی کنیم.

کد خبر: ۱۶۰۵۹۳
۱۷:۴۲ - ۱۱ دی ۱۴۰۲

فردوسی‌پور کاندیدا شود،رای می‌آورد/ انقلاب کردیم که آگاهان حکومت کنند نه بی‌سوادان/ آدم‌های کوتوله مشکل جامعه هستند
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: دکتر مهدی پازوکی، استاد دانشگاه و اقتصاددان مهمان یکی دیگر از برنامه‌های اصل ۲۷ بود، او بزرگترین مشکل کشور را اعمال تبعیض و نابرابری اجتماعی از سوی حاکمان می‌داند.

این گفت‌وگو که قرار است در دو قسمت منتشر شود را می‌توانید اینجا، کانال یوتیوب و آپارات ببیند.

او که به شدت روی تبعیض و نابرابری در جامعه تاکید دارد، می‌گوید: ریشه همه اعتراضات مردم در سال‌های اخیر همین تبعیض بود؛ همه فکر می‌کردند اعتراض مردم در سال ۹۸ بنزین بود، اما بنزین جرقه همان تبعیض بود و در نهایت ریشه عمده این اعتراض‌ها اقتصادی است.

او با یک مثال بحث تبعیض را اینطور تعریف کرد: وقتی یک جوان ایرانی که سال‌ها زحمت کشیده و از بهترین دانشگاه ایران با رتبه خوب فارغ التحصیل شده متوجه می‌شود همسایه‌اش که در دانشگاه رده پنجم درس خوانده با رانت و پارتی بازی دارای شغل و امکانات است، اما او حتی کار هم ندارد، دچار سرخوردگی می‌شود.

او ادامه می‌دهد: اقتصاد یک اصل مهمی در کشور است و اگر جامعه از این منظر آسیب ببینید زندگی مردم، رفتار‌های اجتماعی و در نهایت مدیریت حاکمان دچار مشکل می‌شود و نمونه عینی آن همان اتفاق‌های سال گذشته بود، در واقع ریشه اعتراض‌ها اقتصادی و همان بحث تبعیض بود.

استاد پازوکی، درآمد سالیانه و حقوق ساکنان کشور‌های جنوب خلیج فارس را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: درآمد مردم این کشور‌ها با ما تفاوت زیاد دارد در حالیکه ما در ایران منابع خدادادی و بهتری داریم و اینجاست که مردم رو به مقایسه می‌آورند و تبعیض‌ها را بیشتر متوجه می‌شوند.

فردوسی‌پور کاندیدا شود،رای می‌آورد/ انقلاب کردیم که آگاهان حکومت کنند نه بی‌سوادان/ آدم‌های کوتوله مشکل جامعه هستند

این استاد دانشگاه وجود شبکه‌های اجتماعی و مبادله اطلاعات آسان و امکان پذیر را یکی دیگر از راه‌های دسترسی برای آگاهی از این تبعیض‌ها می‌داند و می‌گوید: زمانی که انقلاب کردیم مردم مالزی روی درخت زندگی می‌کردند و از یک زندگی سنتی و بدوی برخوردار بودند و از همه مهمتر اقتصاد ضعیفی داشتند، اما امروز یک جوان مالزیایی از یک زندگی ایده‌ال با تحصیلات عالیه و شرایط خوب برای زندگی بهره‌مند است و مقایسه زندگی یک جوان ایرانی با یک جوان مالزیایی عمق تبعیض‌ها را نشان می‌دهد.

به گفته این اقتصاددان، چهل سال است که نرخ تورم دو رقمی و بالای ۴۰ درصد است و نتیجه آن این شده که توده‌های فقیر فقیرتر و اغنیا، داراتر شده اند.

او این را هم اضافه می‌کند که در ایران پدیده‌ای به نام نوکیسه‌ها بوجود آمده و در دل جمهوری اسلامی به ثروت‌های هنگفتی رسیدند که نتیجه کار و کوشش نبوده، بلکه از رانت و دلالی به آن رسیدند.

پازوکی می‌افزاید: بهتر است بدانید که یکی از دلیل سقوط شوروی به وجود آمدن یک طبقه جدید بود که دارای ویلای و خانه شیک با زندگی مرفه بودند و نیاز داشتند مرز‌ها باز شود و همین زمینه سقوط شوروی را فراهم کرد.

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: یکی دیگر از دلایل بروز اعتراض‌ها در ایران است که حاکمان پس از اتفاق‌هایی مانند چای دبش شفاف سازی نمی‌کنند و به شدت اعتقاد دارم معضل اصلی ایران بسته بودن اقتصادش است از این رو باید شفافیت را اقتصاد ایران برگردانیم، زیرا در جامعه توسعه یافته نیاز به شفافیت داریم.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تحریم‌ها علیه ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر جمهوری اسلامی می‌خواهد با دنیا کار کند باید تمام قوانین آن را بپذیرد، تحریم هزینه مبادله را بالا برده در حالیکه سیستم‌های بانکی باید بتوانند درست کار کنند.

او پیروی از جهل و نادانی و تاکید روی موضوعات و حساسیت‌های بین المللی را بزرگترین آسیب برای کشور می‌داند و می‌گوید: دنیا نمی‌داند ما خودمان قربانی تروریسم هستیم، اما واکنش‌ها به ما چیست تحریم بیشتر و دلیل آن هم رفتار نادرست حاکمان است در حالیکه حسن نصرالله برای اینکه بانک‌های کشور لبنان تحریم نشود هزار کار می‌کند.

پازوکی معتقد است: هر تصمیمی که حاکمان در سطح بین المللی به جای مردم می‌گیرند تبعات دارد و باید تبعات آن را بپذیرند، اما در نهایت حاصل این تصمیم‌ها عقب گرد ما به ۵۰ سال قبل شده و دلیل این حرف هم این است که وزرای امروز کشور به مراتب بدتر و پایین‌تر هستند.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: دنیا در حال پیشرفت است، اگر تصمیم‌گیران اجازه می‌دادند یک شرکت اروپایی مانند توتال در ایران سرمایه‌گذاری کند، کشور پیشرفت می‌کرد نه عقب‌گرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
0
0
تخصص آقای فر دوسی پور چیست؟ غیر از عضویت در باند کرمانیها!
مشکل این مملکت با سلبریتی ها حل نمیشود بلکه با افراد متخصص ووطن پرست که منافع ملی را برمنافع شخصی ترجیح میدهند.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی