تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی
بازنشر/ گفت‌وگوی دیدارنیوز با مسعود اسکویی پیشکسوت رادیو و تلویزیون

ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی

دیدارنیوز در سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ گفت و گویی را با مسعود اسکویی، پیشکسوت رادیو و تلویزیون انجام داده بود و امروز به بهانه درگذشت این پیشکسوت این گفتگو بازنشر می‌شود.

حمله هوایی آمریکا به «گردان‌های حزب‌الله» عراق/ ادعای آستین درباره ایران

ساعاتی پس از حمله پهپادی به پایگاه ائتلاف بین‌المللی در اربیل، شمال عراق، نیرو‌های آمریکایی‌ها به این حمله پاسخ دادند و پنتاگون اعلام کرد که شامگاه دوشنبه، تاسیسات گروه‌های شبه نظامی از جمله «گردان‌های حزب الله» را بمباران کرده است.

کد خبر: ۱۶۰۳۲۶
۱۰:۴۸ - ۰۵ دی ۱۴۰۲

حمله هوایی مرگبار آمریکا به «گردان‌های حزب‌الله» عراق

دیدارنیوز: به گفته منابع امنیتی، در نتیجه این بمباران یک عضو شبه‌نظامیان کشته و ۶ نفر از آن‌ها مجروح شدند. همچنین ۱۰ نفر از نیرو‌های امنیتی عراق مجروح شدند.

به نقل از العربیه، طبق بیانیه ادعایی پنتاگون که سه‌شنبه ۵ دی منتشر شد، این حملات در پاسخ به مجموعه حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران علیه آمریکایی در عراق و سوریه صورت گرفت.

گفتنی است که در حمله اخیر این گروه‌ها در روز گذشته به یک پایگاه هوایی، سه سرباز آمریکایی زخمی شدند، که حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد که «هدف از این حملات، از کار انداختن قدرت شبه‌نظامیان وابسته به ایران است.» به گفته او «آمریکا به دنبال تنش و ایجاد درگیری در منطقه نیست، اما از حفظ منافع خود دریغ نخواهد کرد.»

در همین حال یک منبع امنیتی به شبکه «العربیه» گفت، حملات آمریکایی‌ها مواضع گروه‌های مسلح در استان بابل و استان واسط جنوب عراق را هدف قرار داد.

واکنش دولت عراق

پیشتر، سخنگوی محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفته بود «گروه‌های قانون‌شکن با یک پهپاد انتحاری به نزدیکی فرودگاه اربیل در ساعت ۱۵:۵۰ دقیقه بعد از ظهر روز دوشنبه ۴ دی، حمله کردند.»

بنا به توضیحات این سخنگو، در پی این حمله شماری از نیرو‌ها مجروح شدند و در کار و ساعات پرواز فرودگاه اختلال ایجاد شد.

سخنگوی نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: «نیرو‌های امنیتی عراق به زودی عاملان این حمله را برای اجرای قانون به دست عدالت می‌سپارند.»

طبق ادعای این گزارش، در همین حال گروهی موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» از گروه‌های مسلح وابسته به ایران و شبه نظامیان حشدالشعبی است، این حمله را به عهده گرفت.

بیش از ۱۰۳ حمله

از زمان وقوع حمله هفت اکتبر که باعث جنگی بی‌سابقه میان اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه شد، نیرو‌های آمریکایی و ائتلاف در عراق و سوریه مورد ده‌ها حمله راکتی و پهپادی قرار گرفتند.

بر اساس آمار یک مقام نظامی آمریکایی، از ۱۷ اکتبر، یعنی ده روز پس از آغاز جنگ غزه، حدود ۱۰۳ حمله علیه نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه انجام شده است.

سفارت آمریکا در بغداد در ۸ دسامبر جاری، با چندین موشک مورد حمله قرار گرفت که خسارت جانی نداشت، اما اولین بار بود که این سفارت از زمان شروع حملات هدف قرار می‌گیرد، اما هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت.

دولت عراق با اعلان دستگیری تعدادی از عاملان این حمله گفت تعدادی از آن‌ها «به برخی از سرویس‌های امنیتی مرتبط هستند».

اما مسئولیت بیشتر حملات را «مقاومت اسلامی عراق» بر عهده گرفت که ظاهرا نامی مستعار برای گروه‌های وابسته به تهران برای گمراه کردن افکار عمومی است.

به گزارش دیدارنیوز، مقامات ایران از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که ایران گروه‌ نیابتی در منطقه ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی