تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
معترضان پنجره‌های شهرداری بلگراد را شکستند

انتخابات صربستان؛ اعتراض هزاران نفر و جنجال «دستکاری» حزب هوادار روسیه

هزاران نفر از مردم صربستان در اعتراض به نتایج انتخابات این کشور، که به گفته نهاد‌های ناظر بین‌المللی «ناعادلانه» برگزار شده و مورد «دستکاری» حزب حاکم هوادار روسیه قرار گرفته است، تظاهرات کردند.

کد خبر: ۱۶۰۳۱۰
۰۹:۰۸ - ۰۵ دی ۱۴۰۲

انتخابات صربستان؛ اعتراض هزاران نفر و جنجال «دستکاری» حزب هوادار روسیه

دیدارنیوز: روز دوشنبه هزاران نفر از مردم صربستان در اعتراض به نتایج انتخابات این کشور، که به گفته نهاد‌های ناظر بین‌المللی «ناعادلانه» برگزار شده و مورد «دستکاری» حزب حاکم هوادار روسیه قرار گرفته است، جلوی ساختمان مرکزی کمیسیون انتخابات در بلگراد تظاهرات کردند.

به گزارش «رویترز»، انتخابات صربستان اوایل ماه جاری برگزار شد، و مردم این کشور از روز یکشنبه به خیابان‌ها آمده‌اند تا به نتایج آن اعتراض کنند. معترضان پنجره‌های شهرداری بلگراد را شکستند. پلیس اعلام کرده تاکنون ۳۸ نفر را بازداشت کرده است.

ایویچا ایوکوویچ، رئیس پلیس صربستان گفته که دستگیری معترضان ادامه خواهد داشت، و تعداد بیشتری بازداشت خواهند شد. روسیه که متحد صربستان است نیز گفته «نیرو‌های تحت حمایت کشور‌های خارجی» سعی در ایجاد آشوب داشتند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره گفت: «اقدامات نیروی سوم، شامل خارج از کشور، پشت سر تحریک چنین ناآرامی‌هایی در بلگراد است، ولی ما مطمئن هستیم که رهبری جمهوری [صربستان]حاکمیت قانون را تضمین می‌کند.»

آنا برنَبیچ، نخست وزیر و رهبر «حزب پیشرو صربستان»، با تاکید بر اینکه حرفش به مذاق غربی‌ها خوش نخواهد آمد، در تلویزیون دولتی صربستان از نهاد‌های امنیتی روسیه به خاطر ارائه اطلاعات درباره فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده توسط مخالفان خود تشکر کرد.

روسیه چندین دهه یکی از مهمترین متحدان صربستان بوده است، به ویژه پس از سال ۱۹۹۹ که مسکو با حملات هوایی «ناتو» به بقایای یوگسلاوی سابق که شامل صربستان و مونته‌نگرو بود، مخالفت کرد. صربستان نیز پس از حمله روسیه به اوکراین در برابر فشار‌های غرب برای تحریم روسیه مقاومت کرده است.

یک نهاد نظارتی بین‌المللی دوشنبه هفته پیش اعلام کرد حزب پیشرو صربستان با استفاده از «بایاس رسانه‌ای، اِعمال نفوذ رئیس‌جمهوری الکساندر ووچیچ، و دستکاری در انتخابات مثل خرید رأی» توانسته «مزیت ناعادلانه» کسب کند.

به نقل از العربیه، بر اساس نتایج مقدماتی که کمیسیون انتخابات دولتی اخیرا اعلام کرد، حزب پیشرو صربستان موفق شده است ۴۶.۷۲ درصد آراء انتخابات ۱۸ دسامبر را به دست آورد، و بدین ترتیب می‌تواند به حکومت بر صربستان ادامه دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی