تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در خاورمیانه چه خبر است

ماجرای یک قطعنامه و کشتار در غزه

در هفتاد و هشتمین روز از جنگ خونین و ویرانگر میان گروه حماس و اسرائیل، آمریکا قطعنامه شورای امنیت بر سر جنگ غزه را وتو نکرد اما آتش‌بس هم نشد.

کد خبر: ۱۶۰۱۵۲
۰۸:۰۷ - ۰۲ دی ۱۴۰۲

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ کشته‌شدن ۷ سرباز اسرائیلی در خان‌یونس

دیدارنیوز _ سرویس بین الملل: جنگ خونین حماس و اسرائیل در غزه وارد هفتاد و هشتمین روز خود شد.

جنگ حماس و اسرائیل که از بامداد روز شنبه ۱۵ مهرماه با حمله گروه فلسطینی حماس آغاز شد، خاورمیانه و جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

در ادامه خبر‌های جدید از این جنگ خونین را می‌خوانید.

ساعت: ۲۰:۳۱/ حداقل ۲۰۱ نفر در غزه در ۲۴ ساعت گذشته کشته شدند

به گفته وزارت بهداشت غزه، در ادامه حملات اسرائیل به این منطقه، دست کم ۳۶۸ زخمی شدند.

آمار جدید، تعداد کشته شدگان غزه از آغاز جنگ را به ۲۰۲۵۸ نفر با ۵۳۶۸۸ مجروح می‌رساند.

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ آمار جدید از قربانیان جنگ

ساعت: ۲۰:۰۴/ همبستگی کودکان استانبول با کودکان غزه

در حالی که اسرائیل شهر غزه را به حمام خون تبدیل کرده، کودکان در استانبول ترکیه در همبستگی با کودکان غزه تظاهرات کردند.

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ کشته‌شدن ۷ سرباز اسرائیلی در خان‌یونس

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ کشته‌شدن ۷ سرباز اسرائیلی در خان‌یونس

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ کشته‌شدن ۷ سرباز اسرائیلی در خان‌یونس

ساعت: ۱۹:۰۸/ کشته‌شدن ۷ سرباز اسرائیلی در خان‌یونس

گردان‌های القسام شاخه نظامی «حماس» شنبه دوم دی اعلام کرد که ۵ سرباز اسرائیلی را با منفجر کردن یکی از تونل‌ها در شرق خان یونس کشته است.

القسام همچنین از کشته شدن دو سرباز اسرائیلی دیگر طی حمله راکتی در خان یونس در جنوب غزه خبر داد.

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ باید قطعنامه‌ای الزام‌آور صادر شود

ساعت: ۱۷:۵۱/ باید قطعنامه‌ای الزام‌آور صادر شود

نخست وزیر قطر اعلام کرد که باید قطعنامه‌ای الزام آور از سوی شورای امنیت در مورد آتش بس فوری در نوار غزه صادر شود.

به نقل از ایسنا، محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در دیدارش با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن اعلام کرد، باید هرچه سریعتر تجاوزات به نوار غزه متوقف شود.

وی عنوان داشت: باید قطعنامه‌ای الزام آور از سوی شورای امنیت در مورد توقف هرچه سریع‌تر درگیری‌ها و وارد کردن کمک‌ها صادر شود.

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ واکنش حماس به قطعنامه

ساعت: ۱۲:۵۰/ گوترش: ۱۳۶ کارمند سازمان ملل از ۷ اکتبر در غزه کشته شدند

به نقل از ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با انتقاد از تداوم حملات اسرائیل علیه غزه، از کشته شدن ۱۳۶ کارمند این نهاد از هفتم اکتبر در اراضی اشغالی خبر داد.

با وجود قطعنامه جدید شورای امنیت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد موانع عظیمی را بر سر راه توزیع کمک‌های بشردوستانه میان فلسطینی‌ها می‌بیند که ناشی از حملات اسرائیل است.

آنتونیو گوترش همچنین گفت که ۱۳۶ کارمند سازمان ملل طی ۷۵ روز که از آغاز حملات اسرائیل به غزه از هفتم اکتبر می‌گذرد، کشته شدند که بی‌سابقه است.

دبیرکل سازمان ملل متحد معتقد است که تنها آتش‌بس می‌تواند «نیاز‌های مردم غزه» را رفع و امکان توزیع کمک‌های لازم را فراهم کند.

ساعت: ۱۰:۲۰/ ویرانی میدان فلسطین در غزه

طبق تصاویر منتشر شده «میدان فلسطین» در پی بمباران وحشیانه نیرو‌های اسرائیلی، روز جمعه ۱ دی، به طور کامل ویران شده است.

ساعت: ۰۹:۰۶/ واکنش حماس به قطعنامه

حماس قطعنامه شورای امنیت برای افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را «گام ناکافی» توصیف کرد.

به نقل از ایسنا، جنبش مقاومت فلسطین بامداد شنبه از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار گسترش دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در غزه می‌شود، اما درخواست برای آتش‌بس فوری در آن وجود ندارد، انتقاد کرد.

ساعت: ۰۸:۴۹/ درگیری‌های شدید در اردوگاه جبالیا

خبرنگار العربیه اعلام کرد که درگیری‌های شدیدی میان گروه‌های مسلح فلسطینی و نیرو‌های ارتش اسرائیل در غرب اردوگاه جبالیا در نوار غزه در جریان است.

ساعت: ۰۷:۵۵/ قطعنامه بدون وتو و بدون آتش‌بس! 

پس از تأخیر‌های فراوان، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار تسریع فوری کمک‌ها به غیرنظامیان غزه شد، اما خبری از درخواست‌های اولیه برای «تعلیق فوری خصومت‌ها» بین اسرائیل و حماس دیده نمی‌شود.

به نقل از یورونیوز، این قطعنامه با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع آمریکا و روسیه به تصویب رسید.

اینکه چرا ۱۵ کشور عضو شورای امنیت تا کنون نتوانسته بودند بر سر صدور یک قطعنامه برای کم کردن از تلفات غیرنظامیان به توافق برسند به واژگان به کار رفته در متن‌های پیشنهادی ارتباط دارد.

تغییر نحوه بیان و واژگان به کار رفته در متن جدید مبنی بر اتخاذ «گام‌های فوری» برای زمینه‌چینی برای «توقف پایدار خصومت‌ها» به جای عبارت «تعلیق فوری»، در تصمیم ایالات متحده برای حمایت از قطعنامه نقش اساسی داشت.

اعضای شورا روز پنجشنبه پشت در‌های بسته در مورد پیش‌نویس قطعنامه اطلاح شده تشکیل جلسه داده بودند، ولی رأی‌گیری را به تأخیر انداختند تا بتوانند با پایتخت‌های خود در مورد تغییرات آن با هدف اجتناب از وتوی دوباره ایالات متحده مشورت کنند.

تغییرات عمده در قطعنامه تازه چیست؟

بر اساس متن پیش‌نویس این قطعنامه که صبح روز جمعه منتشر شد بند اصلی که همه اختلاف‌های پیشین بر سر آن بود یعنی درخواست برای «تعلیق فوری خصومت‌ها برای دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه و اتخاذ گام‌های فوری برای توقف پایدار خصومت‌ها» از این قطعنامه حذف گردید.

در عوض متن جدید خواستار «اقدامات فوری برای اجازه دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه و همچنین ایجاد شرایط برای توقف پایدار خصومت‌ها» است. این گام‌ها تعریف نشده است، اما در همین حد هم می‌توان گفت که این اولین اشاره شورای امنیت به «توقف خصومت‌ها» خواهد بود.

متن جدید درخواست قبلی سازمان ملل برای «نظارت انحصاری بر تمام محموله‌های کمک‌های بشردوستانه ارسالی به غزه که از طریق مسیر‌های زمینی، دریایی و هوایی» از سوی طرف‌های خارجی ارائه می‌شود را حذف کرده است.

به جای آن از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته شده «یک هماهنگ کننده ارشد در امور بشردوستانه و بازسازی [غزه]» انتصاب کند تا کمک‌های ارسالی خارجی به غزه را «تسهیل و هماهنگی» کند و «نظارت و راستی‌آزمایی» کند که آیا این کمک‌ها کالا‌های بشردوستانه هستند یا خیر.

از این رو، از هماهنگ‌کننده خواسته می‌شود که «ساز و کاری» برای تسریع کمک‌ها ایجاد کند و از طرف‌های درگیر – اسرائیل و حماس – نیز می‌خواهد که با هماهنگ‌کننده همکاری کنند.

با این تغییر اسرائیل می‌تواند نظارت بر کمک‌های ارسالی را تا حدودی از دست ندهد.

دیگر تغییر عمده‌ای که در این متن آمده است این است که «همه موارد نقض قوانین بین المللی بشردوستانه، از جمله تمام حملات بی‌رویه علیه غیرنظامیان و متعلقات آن‌ها، همه خشونت‌ها و خصومت‌ها علیه غیرنظامیان، و همه اقدامات تروریستی» باید محکوم شوند را حذف می‌کند.

چه مواردی از پیش‌نویس قبلی همچنان بدون تغییر مانده است؟

در عین حال، قطعنامه جدید خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها است و بر تعهدات طرف‌هایی که تحت قوانین بین‌المللی قرارد دارند، از جمله تعهد حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی برای بقای آن‌ها تاکید می‌کند.

این پیش‌نویس بر تعهد تزلزل ناپذیر شورای امنیت نسبت به چشم انداز راه حل دو دولتی که به موجب آن دو کشور دموکراتیک اسرائیل و فلسطین در کنار هم در صلح در مرز‌های امن و شناخته شده زندگی می‌کنند، تاکید می‌کند.

همچنین، این پیش‌نویس قطعنامه بر اهمیت یکپارچگی نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت حکومت خودگردان فلسطین تاکید می‌کند.

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ قطعنامه بدون وتو و بدون آتش‌بس!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی