تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح کرد

جنگ زرگری بین مجلس و دولت؛ می‌خواهند بگویند به فکر مردم و بازنشستگان بودیم!

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که حواشی مربوط به بودجه ۱۴۰۳ نوعی جنگ زرگری بین مجلس و دولت است و می‌گوید: وقتی مجلس لایحه را برگرداند مثل یک بازی سیاسی است، برای این است که بتوانند چند روزی به مردم بگویند هدف ما برای کمک به شما و بازنشستگان، این بود که دولت برای شما بودجه بگذارد. چرا در ۳ سال گذشته این کار را نکردید؟

کد خبر: ۱۶۰۰۲۸
۰۹:۵۵ - ۲۸ آذر ۱۴۰۲

خباز

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وقتی مجلس لایحه را برگرداند مثل یک بازی سیاسی است، برای این است که بتوانند چند روزی به مردم بگویند هدف ما برای کمک به شما و بازنشستگان، این بود که دولت برای شما بودجه بگذارد. چرا در ۳ سال گذشته این کار را نکردید؟ قانون تصویب کردید، اما دولت اجرا نکرد، شما هم صدای‌تان درنیامد. اما امسال، چون سال رأی‌گیری است، می‌خواهند به این وسیله این کار را انجام دهند تا مردم را راضی کنند.

محمدرضا خباز، در مورد رد شدن کلیات لایحه بودجه گفت: در کشور ما نحوه بودجه‌ریزی از قدیمی‌ترین روش‌ها است. یعنی روشی قدیمی و متروکه که باعث هدر رفتن منابع کشور می‌شود و در آخر سال هم هیچ مشخص نیست، این پول‌هایی که هزینه شد چقدر کشور را تغییر داده است و هزینه‌های سنگین چه نقشی در پیشرفت و توسعه کشور دارد و به هیچ‌وجه مشخص نیست.

وی افزود: در زمان خاتمی که من در مجلس بودم، مجلس با کمک دولت تصمیم گرفت نحوه بودجه‌ریزی کشور را تغییر دهد و مقدمات آن هم فراهم شد، چون در یکسال نمی‌شد. اما عمر دولت خاتمی که به پایان رسید، دولت بعدی نه تنها زیر همه آن برنامه‌ها زد، بلکه سازمان برنامه و بودجه را هم منحل کرد؛ بنابراین این نحوه بودجه‌ریزی نحوه قابل قبولی نیست. علاوه بر این به نظر من حواشی مربوط به بودجه ۱۴۰۳ نوعی جنگ زرگری بین مجلس و دولت است. اولا آمار و ارقامی که آقایان می‌دهند، اصلا قابل قبول نیست و این نحوه آمار و ارقام با واقعیت‌های موجود کشور به هیچ‌وجه مطابقت ندارد. دلیل آن است که از الان اعلام می‌کنند، بودجه سال آینده با ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری روبه‌رو خواهد بود.

خباز تصریح کرد: موضوع دوم برای اینکه می‌گویم جنگ زرگری است به دلیل آن است که سال انتخابات است و می‌خواهند به این وسیله یک شوی دیگر مثل حرف‌هایی که ۴ سال پیش می‌گفتند مجددا به خورد مردم بدهند تا بتوانند به مردم و به ویژه بازنشستگان بقبولانند که ما به فکر شما هستیم. این موضوع نشان‌دهنده این است که این بازی‌ها باور‌های مردم را عوض کرده و مردم می‌دانند که این حرف‌ها جنبه دلسوزی، رفع مشکل و تغییر در معیشت مردم ندارد، دولت می‌گوید لایحه بسیار خوبی به ویژه برای هماهنگی امور بازنشستگان و شاغلین تنظیم کردم، اما مجلس می‌گوید ۶۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد و لایحه را برمی‌گرداند و می‌گوید ارقام را درست کنید و مجددا ارائه کنید. در صورتی‌که اگر مجلس بخواهد، این تغییرات در بودجه به وسیله خود مجلس امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: راه این است که مقداری از بودجه‌های زائدی که در این چند سال اضافه کردند، کم کنند. یعنی شما ببینید بودجه مجلس در ظرف این ۴ سال چند برابر شده است؟ هزینه‌های جاری دولت چند برابر شده است؟ علاوه بر آن هرکسی آمده کلنگ خود را به بودجه وصل کرده است. برخی اعتبارات در گذشته‌های نه چندان دور و حتی ۲۰ سال پیش نبود. مدام اضافه کردند و بدون آنکه درآمدی وجود داشته باشد، هزینه را سنگین‌تر و اضافه کردند. نمی‌توان با این کار‌ها به بودجه کشور آب بست، مخصوصا که درآمد نفتی کشور به خاطر تحریم‌ها به چنین شرایطی رسیده، طبیعتا به منابع مالیاتی فشار می‌آورد. در کشوری که تورم ۴۶ درصد است، باید مالیات را کم کرد؛ لذا این‌ها مدام به منابع مالیاتی فشار می‌آورند و منابع مالیاتی هم اگر این فشار‌ها را تحمل کند در آینده خشک خواهد شد و دیگر شیری نخواهد بود که شما آب قاطی آن کنید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: منظور من این است، وقتی مجلس لایحه را برگرداند مثل یک بازی سیاسی است، برای این است که بتوانند چند روزی به مردم بگویند هدف ما برای کمک به شما و بازنشستگان، این بود که دولت برای شما بودجه بگذارد. چرا در ۳ سال گذشته این کار را نکردید؟ قانون تصویب کرد، اما دولت اجرا نکرد، شما هم صدای‌تان درنیامد. اما امسال، چون سال رأی‌گیری است، می‌خواهند به این وسیله این کار را انجام دهند تا مردم را راضی کنند که کار خود را کرده‌اند وگرنه این بودجه حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد و کسری بودجه به تورم می‌انجامد. به نظرم در این بازی‌هایی که درمی‌آورند هیچ دلسوزی ندارند و اگر برای مردم بحث می‌کنند برای راضی کردن آنان است نه کمک به معیشت آنان.

خباز در پاسخ به این سوال که آیا احتمال چنددوازدهمی شدن لایحه بودجه ۱۴۰۳ روجود دارد، گفت: بله احتمال چنددوازدهمی شدن لایحه بودجه وجود دارد و ما این کار‌ها را در زمان احمدی‌نژاد انجام می‌دادیم. یعنی وقتی به رئیس‌جمهور می‌گفتیم بودجه را اصلاح کن، لج می‌کرد و انجام نمی‌داد. سال اول دو دوازدهم تصویب کردیم خوشش آمد و سال دوم هم این روند را تکرار کرد. در دو سال لایحه بودجه را دودوازدهم تصویب کردیم تا در فروردین و اردیبهشت کشور دچار مشکل نشود و بتوانند حقوق‌ها را پرداخت کنند. او هم بودجه را به صورت اصلاح نشده و یک چیز نخراشیده‌تر تقدیم مجلس کرد.

وی گفت: در حال حاضر هم همینطور است، چون سال انتخابات است بودجه را به آخر سال نمی‌کشانند. این حرف‌ها برای اسفندماه است که می‌گویند دودوازدهم تصویب کنیم. دو عدد را تغییر می‌دهند و می‌گویند ما این ارقام را آوردیم. نمایندگان در حوزه‌های انتخاباتی‌شان شروع به شعار دادن می‌کنند که آی مردم ما این اقدامات را انجام دادیم. بعد وارد سال ۱۴۰۳ که شویم معلوم می‌شود همه این صحبت‌ها شو تبلیغاتی بوده و واقعیت نداشته است. از مردم رأی می‌گیرند و بار دیگر مردم را مثل گذشته به حال خودشان رها می‌کنند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی