تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
سعیدی، نماینده مجلس مطرح کرد

فساد چای دبش؛ عمده ارز پرداختی در دولت رئیسی بود/ چرا قوه قضاییه ورود نکرد؟

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس می‌گوید که شروع فساد چای دبش از دولت قبل بود، اما عمده ارز دولتی در دولت رئیسی پرداخت شده و به قوه قضاییه این انتقاد را دارد که چرا به عنوان مدعی‌العموم تا این لحظه به موضوع ورود پیدا نکرده بود.

کد خبر: ۱۵۹۹۸۹
۱۳:۲۹ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲

سعیدی

دیدارنیوز: معین‌الدین سعیدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: اختلاس و فساد چای دبش، شروع آن از دولت قبل بوده، اما عمده ارزی که برای واردات چای تخصیص پیدا کرده بود، در همین دولت (رئیسی) اتفاق افتاد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره فساد بزرگ سه میلیارد و هفتصد میلیون دلاری چای دبش با رویداد۲۴ گفتگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* سرمایه اعتماد عمومی، سرمایه گرانسنگی است که گاهی متاسفانه با برخی از رفتار‌ها و رویکرد‌ها به مخاطره می‌افتد. ما همیشه برای چالش‌های کشورمان دنبال دشمن خارجی هستیم، اما گاه یادمان می‌رود که دشمن همین‌جاست. به نظر من، هرچقدر آمریکا و اسراییل می‌خواستند به اعتماد عمومی در کشور خدشه وارد کنند، نتوانستند، ولی با اختلاس و فسادی که در موضوع چای رخ داد، این سرمایه اجتماعی به شدت آسیب دید.

* بحث مبارزه با فساد در کشور ما هیچ ربطی به جناح راست و چپ ندارد. بسیاری از ساختار‌های اقتصادی در کشور ما، به نوعی فسادزا است و این در حالی است که ما بیشترین نهاد‌های نظارتی را دارا هستیم، هرچند حجم بالای نهاد‌های نظارتی، به خودی خود، مشکلات ما را حل نمی‌کند.

* نقش رسانه‌ها در نظارت و البته لو دادن فسادها، بسیار حائز اهمیت است. هرچقدر فعالیت‌های رسانه‌ای را به هر نحوی محدود کنیم، عملا آن اتاق‌های شیشه‌ای که فعالیت اقتصادی می‌باید در آن‌ها شکل بگیرد را به نوعی کدر کرده‌ایم.

* اختلاس و فساد اخیر در موضوع چای دبش، شروع آن از دولت قبل بوده، اما عمده ارزی که برای واردات چای تخصیص پیدا کرده بود، در همین دولت اتفاق افتاد. در رویکرد ضدفساد رئیسی شکی نیست، اما تا زمانی که ساختار‌ها اصلاح نشود و تا وقتی که رسانه را به عنوان یک مرجع ناظر و بی‌طرف، تقویت نکنیم که بر چنین مسائلی پرژکتور بیندازد، قطعاً شاهد رخداد این اتفاقات تلخ خواهیم بود.

* گفته می‌شود با مبلغ اختلاس اخیر در موضوع چای، می‌توانستیم بخش عمده کمبود فضای آموزشی در کشور را حل کنیم و واقعاً متاسفم که این اتفاق افتاد و این همه خسارت روی دست همه گذاشت.

* رویه‌های اقتصادی موجود در کشور و رانت‌هایی که در مملکت وجود دارد، علی‌الخصوص در شرایط تحریمی، بستر‌های لازم را برای فساد به وجود می‌آورند. حال، این اختلاس و فساد مشخص شده است و چه بسا، فساد‌های دیگری هم باشد که هنوز ابعاد آن روشن نشده است.

* در این موضوع اخیر، به طور خاص نباید دنبال یک مقصر بود. یعنی این‌طور نیست که دولت یا قوه قضاییه به طور تنها و خاص مقصر باشند. حتی مجلس هم در این اتفاق، مقصر است. مجلس یک جایگاه نظارتی دارد و همه در این اتفاقات، به نوعی مقصرند.

* من به شخصه از فرد یا افرادی به عنوان مقصر نمی‌توانم اسم ببرم، چون هنوز زوایای این پرونده روشن نشده است، ولی همه افرادی که در این تخصیص ارز به نوعی موثر بودند، چه در وزارت جهادکشاورزی، چه در بانک مرکزی و هر جایگاه دیگر، مقصر بودند.

* نکته جالب برای من این است که محسنی اژه‌ای گفت هنوز دولت به ما اسامی افرادی را اعلام نکرده است. شاید با عده‌ای برخورد اداری صورت گرفته شده باشد، ولی هیچ ارجاعی از سمت دولت به قوه قضاییه نشده است. هرچند من به قوه قضاییه این انتقاد را دارم که چرا به عنوان مدعی‌العموم تا این لحظه به موضوع ورود پیدا نکرده بود. باز هم تاکید دارم بگویم این اتفاق، تیغ انتقادش به مجلس که جایگاه نظارتی دارد، وارد است.

* ما در کمیسیون کشاورزی در این خصوص، جلسات متعددی داشته‌ایم. اگر اشتباه نکنم در یکی از این جلسات، وزیر جهادکشاورزی هم حضور داشت که موضوع چای دبش مطرح شد. همچنین چایی‌کاران شمال به شدت به این موضوع اعتراض داشتند. حال در کنار کمیسیون کشاورزی، کمیسیون‌های اصل نود و قضایی و حقوقی مجلس هم حتما باید به این قضیه ورود داشته باشند، چون به قدری حجم فساد بالاست که به سرمایه اعتماد عمومی لطمه جدی زده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی