تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
عبادی، معاون پرورشی پیشین وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد

اعلام خطر از تصمیم قرون‌ وسطایی؛ ۱۰۰ هزار روحانی در راه مدرسه

عبادی، معاون پرورشی پیشین وزارت آموزش و پرورش درباره استخدام بحث‌برانگیز ۱۰۰ هزار روحانی در مدارس گفت: اگر آموزش و پرورش را به دست روحانیون و حوزه‌های علمیه بسپاریم؛ این کار عواقب بدی خواهد داشت. در دوران قرون وسطی، وقتی‌که مسیحیت بر اروپا حاکم شده بود، همین تجربه تلخ را اجرا کردند و روحانیون را به عنوان مبلغان دینی در مدارس استخدام کردند و بر سر دین و ملت آن آمد که همه ما در تاریخ قرون وسطی خوانده‌ایم. این یک تصمیم قرون‌ وسطایی است که یک تجربه تاریخی را مجددا در ایران تکرار کنیم و آموزش و پرورش را جولانگاه مسائل عقیدتی کنیم. من به عنوان کارمند و معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش درگذشته عرض می‌کنم که حوزه‌های علمیه و مدارس را می‌شناسم، اعلام خطر می‌کنم که این کار باعث دین‌گریزی جوانان جامعه خواهد شد و از سوی دیگر اعتبار، ارزش و شأنت روحانیت هم در مدارس از بین خواهد رفت.

کد خبر: ۱۵۹۹۵۰
۰۹:۴۳ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲

۱۰۰ هزار روحانی در راه مدرسه!

دیدارنیوز: رحیم عبادی، معاون پرورشی پیشین وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اعلام خبر استخدام ۲۵ هزار طلبه در وزارت آموزش و پرورش، گفت: آموزش و پرورش یک نهاد تخصصی و حرفه‌ای است. بیش از ۴۰۰ رسته و گرایش شغلی در آموزش و پرورش داریم و امر تعلیم و تربیت یک امر تخصصی، پیچیده و سخت است. ما نمی‌توانیم کار تعلیم و تربیت کودکان را در اختیار افرادی بگذاریم که دانش تخصصی و تجربه کارآموزشی ندارند. این اتفاق درست نیست، زیرا سپردن امر آموزش و پرورش به کسانی که آموزش و تخصص در حوزه تربیت ندیده اند و از طریق آزمون هم برگزیده نشده اند نمی‌توانند به ارتقا سطح آموزش و پرورش به لحاظ فرهنگی و علمی کمک کنند. واقعیت این است سطح آموزش و پرورش علمی دانش آموزان پایین آمده به گونه‌ای که میانگین معدل دانش آموزان سال دوازدهم نزدیک به ۱۰ بوده است. در چنین شرایطی لازم است معلمانی که، فیزیک، ریاضی، شیمی و ... می‌دانند وارد آموزش و پرورش شوند.

افزایش دین‌گریزی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: من فکر می‌کنم آقایان، چون در جامعه و در ارتباط با مردم ناموفق بوده‌اند، حالا می‌خواهند این آزمایش را به محیط مدارس بیاورند و در مدرسه تجربه کنند؛ و با همین تجربه تلخ و ناموفقشان مجدداً زمینه بیزاری و انزجار از دین را میان نوجوانان و جوانان فراهم بیاورند. تجربه روحانیت در تبلیغ دین برای جامعه موفق نبود و به ویژه در نوجوانان و جوانان به جای گرایش به دین، دین‌گریزی افزایش پیدا کرد.

بحران کمبود معلم

عبادی گفت: امسال آموزش و پرورش با بحران تأمین معلم مواجه است. بسیاری از کلاس‌ها به صورت غیرمستقیم اداره می‌شوند و معلم ثابت در کلاس نیست. آموزش و پرورش امسال حدود ۲۰۰ هزار معلم کسری دارد. دانشگاه فرهنگیان هر سال ۲۵ هزار معلم برای آموزش و پرورش تأمین می‌کند و بخشی هم امسال آزمون استخدامی معلمان است و بنا بود حدود ۷۰ هزار نفر از این طریق تأمین شوند که با تأخیر انجام و هم‌زمان با شروع سال تحصیلی نتایجش اعلام شد، ولی در مجموع ۱۰۰ هزار نفر جذب‌شده‌اند، یعنی حدود ۱۰۰ هزار نفر کسری معلم داریم. ۳۰ هزار نفر از کسانی که می‌خواستند امسال بازنشسته شوند، یک سال به تأخیر افتاده و از این‌ها به عنوان معلم استفاده‌شده است. حدود ۲۰ هزار نفر هم از بازنشستگان گذشته که امکان تدریس مجدد داشتند و همچنین حدود ۲۰ هزار نفر از معلمان شاغل در نوبت دوم استفاده می‌کنند.

افت کیفیت آموزشی مدارس در اوج

عبادی تأکید کرد: کیفیت کلاس با فقدان معلم عملاً آموزش افت پیدا می‌کند. به نظر می‌آید با شرایطی که امسال پیش‌آمده، پیشینیه‌ای که ما درافت کیفیت آموزشی مدارس داشته‌ایم، امسال به اوج خودش خواهد رسید.

استخدام ۱۰۰ هزار نفر روحانی

عبادی افزود: دفتر همکاری حوزه و آموزش و پرورش طرحی به نام «امین» تدوین کرده و در حال اجرا هستند. بر اساس این طرح بنا است آموزش و پرورش به ازای هر مدرسه یک روحانی استخدام کند؛ تا الآن ۲۵ هزار نفر استخدام کرده و آن طوری که در برنامه‌ها اعلام کرده‌اند قصد دارند این عدد را به ۱۰۰ هزار نفر برسانند. اما آموزش و پرورش یک نهاد تخصصی و حرفه‌ای است. بیش از ۴۰۰ رسته و گرایش شغلی در آموزش و پرورش داریم. ما نمی‌توانیم کار تعلیم و تربیت کودکان را در اختیار افرادی بگذاریم که دانش تخصصی و تجربه کارآموزشی ندارند. اگر آموزش و پرورش را به دست روحانیون و حوزه‌های علمیه بسپاریم؛ این کار عواقب بدی خواهد داشت. مسئولیت طلاب دینی تبلیغ و ترویج دین در جامعه است. محیط مدرسه اقتضائاتی دارد که سازگاری با حضور مستمر یک طلبه نخواهد داشت. مگر وزارت آموزش و پرورش اداره کاریابی است که طلاب را جذب کند!

آموزش و پرورش یک نهاد ایدئولوژیک تلقی شده

عبادی ادامه داد: اگر هدف ما تبلیغ و ترویج دین است، چه لزومی دارد در آموزش و پرورش روحانی استخدام کنیم! متأسفانه مدتی است رویکرد بدی در آموزش و پرورش اتخاذشده و آموزش و پرورش را یک نهاد ایدئولوژیک تلقی کرده‌اند و فکر می‌کنند آموزش و پرورش بخش عقیدتی و سیاسی حکومت است. در صورتی که این تفکر اشتباه است که ما این‌گونه فضای تعلیم و تربیتی که فضای بانشاط، پژوهش، آموزش، نوآوری و شکوفایی دانش‌آموزان همراه هست را به محیطی مثل مسجد تبدیل و سعی کنیم تجارب حوزوی را به آنجا منتقل کنیم.

تصمیم قرون‌وسطایی

عبادی تصریح کرد: در دوران قرون وسطی، وقتی‌که مسیحیت بر اروپا حاکم شده بود، همین تجربه تلخ را اجرا کردند و روحانیون را به عنوان مبلغان دینی در مدارس استخدام کردند و بر سر دین و ملت آن آمد که همه ما در تاریخ قرون وسطی خوانده‌ایم. این یک تصمیم قرون‌وسطایی است که یک تجربه تاریخی را مجدداً در ایران تکرار کنیم و آموزش و پرورش را جولانگاه مسائل عقیدتی کنیم؛ در شرایطی که کار آموزش و پرورش متفاوت است. طلاب دینی و حوزه‌های علمیه اگر می‌خواهند تبلیغ دین کنند، جامعه و مردم در اختیارشان هست. من به عنوان کارمند و معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش درگذشته عرض می‌کنم که حوزه‌های علمیه و مدارس را می‌شناسم، اعلام خطر می‌کنم که این کار باعث دین‌گریزی جوانان جامعه خواهد شد و از سوی دیگر اعتبار، ارزش و شأنت روحانیت هم در مدارس از بین خواهد رفت. با تصمیمات غلط، ناپخته و هیجانی، یک نوع نفرت و آشفتگی در آموزش و پرورش دامن می‌زند. این تصمیم عواقب وخیم در تعلیم و تربیت و مسائل دینی و حوزوی خواهد داشت.

منبع: جماران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی