تیتر امروز

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
اصطلاحی مثل «اقتصاد اسلامی» توهین به اسلام است

مرعشی: وضع ایران بسیار آشفته است

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با اشاره به اینکه وضع ایران بسیار آشفته است، گفت: اگر نمی‌توانیم سیاست داخلی را تغییر اساسی دهیم حداقل اقتصاد را بهبود ببخشیم.

کد خبر: ۱۵۹۹۴۹
۰۹:۲۲ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲

مرعشی: وضع ایران بسیار آشفته است

دیدارنیوز: سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: وضع ایران بسیار آشفته است.

حسین مرعشی در گفتگو با تجریش آنلاین می‌گوید: کارگزاران سازندگی ایران «هدفی مهم‌تر از توسعه ایران نمی‌شناسد و این از آرزو‌هایی است که خیلی از آن فاصله گرفته و غصه‌اش را می‌خوریم».

او در این باره توضیح می‌دهد: «توسعه هدفی نیست که یک حزب به تنهایی بتواند عهده‌دار آن باشد و باید یک خواسته و هدف ملی بشود و همه این را به عنوان یک مطالبه ملی دنبال کنند».

دبیرکل حزب سازندگی ایران درباره اهداف این حزب تاکید می‌کند: «ما می‌خواهیم ضرورت و اولویت توسعه را به جامعه ایران منتقل کنیم تا این موضوع یک خواست ملی باشد».

برنامه‌ریزی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴

مرعشی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش‌بینی آینده ۵ ساله جمهوری اسلامی ایران، پاسخ خود را مشروط به بازه زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم می‌کند و توضیح می‌دهد: «ظرفیت‌هایی وجود دارد که بشود در انتخابات ۱۴۰۴ کشور را به سمت بهبودی ببریم. البته این ظرفیت همیشه وجود داشته، اما اشکالی که وجود دارد این است که ما همیشه می‌خواهیم براساس خواسته‌های حداکثری تفاهم کنیم».

او در پاسخ به سوالی بر این اساس که «آیا فکر می‌کنید ما از چشم‌انداز‌های سال ۱۴۰۴ عقب‌تر نیستیم؟» تاکید دارد: «آن چشم‌انداز‌هایی که شما به آن اشاره می‌فرمایید، باطل شد. نظر من چیز دیگری است. منظور بهبود است نه اصلاح. بهبود شروع بشود، نه اینکه به یک نقطه بسیار خوب برسیم. الان مهم‌ترین مساله اینجاست که ما چگونه می‌توانیم حرکت کنیم که در کشور بهبود آغاز شود».

مرعشی با بیان اینکه «حزب دنبال نقطه شروع است» و با تاکید بر اینکه «باید این مساله را متوجه شویم که بهبود با خواسته‌های حداکثری جهت رسیدن به تفاهم ملی امکان‌پذیر نیست» می‌گوید: «باید بر‌اساس خواسته‌های حداقلی یک تفاهم ملی را ایجاد کرد».

اگر نمی‌توانیم سیاست داخلی را تغییر اساسی دهیم حداقل اقتصاد را بهبود ببخشیم

مرعشی در تشریح مساله دست‌انداز‌های رسیدن به تفاهم ملی از راه «خواسته‌های حداکثری» به مطالبات برخی چهره‌های اصلاح‌طلب اشاره می‌کند و می‌گوید: «خیلی از دوستان اصلاح‌طلب مانند آقایان موسوی و تاج‌زاده نظرشان به این سمت تمایل پیدا کرد که با این قانون اساسی و ولایت فقیه نمی‌شود دیگر کار مهمی انجام داد. خب سوال این است که آیا می‌توانید ولایت فقیه را تغییر دهید؟ خب اگر می‌توانستید تا حال تغییر داده بودید. پس نمی‌توانید. حال، چون نمی‌توانید این را نیز نمی‌پذیرید که کشور با این قانون اساسی و ولایت فقیه جلو برود، درحالی که باید روز‌به‌روز کشور ضعیف‌تر شود؟ یا اینکه طرحی را مطرح کنیم که اگر خواسته شما اجرایی نیست حداقل رفاه مردم و خواست آن‌ها تامین شود».

وی در این باره توضیح داده است: «اگر نمی‌توانیم سیاست داخلی را تغییر اساسی دهیم حداقل اقتصاد کشور را بهبود ببخشیم. من در تلاشم که برای انتخابات سال ۱۴۰۴ تفاهمی بر مبنای حداقل‌ها طراحی کنیم و به سمتی برویم که با یک انتخابات سازنده، دوباره نشاط سیاسی به جامعه برگردد و تمام رنجیدگی‌هایی که مردم احساس می‌کنند که من خود هم جزیی از مردم هستم و آن‌ها را درک می‌کنم، مرتفع شود و کشور به سمت بهبود حرکت کند. حق مردم این فشار‌ها و رنج‌ها نیست».

سایه سیاست بر امور فنی در ایران وضع کشور را آشفته کرده است

مرعشی همچنین در بخشی از این گفت‌وگوی ویدئویی می‌گوید: «تا زمانی که جهل بر سیستم‌های اداری تقنینی و اجرایی سایه انداخته، تا زمانی که سیاست در همه امور کشور مداخله می‌کند، تا زمانی که پست‌های سیاسی از پست‌های فنی تفکیک نشود، اوضاع ایران همین است. پست‌های سیاسی باید تابع تغییرات سیاسی و پست‌های اجرای و فنی تابع مقررات و اجرایی فنی شود. در غیر این صورت وضع همین است و ایران درست نمی‌شود».

او خاطرنشان می‌کند: «وضع ایران خیلی آشفته است، حال ایران اصلاً خوب نیست».

اصطلاحی مثل «اقتصاد اسلامی» توهین به اسلام است

مرعشی در بخش دیگری از این گفتگو در تشریح و تبیین مفهوم اقتصادی اسلامی در تعریف نخست و مقدمه در این باره می‌گوید: «اسلام دین هدایت است و تکلیف انسان با طبیعت و جهان خلقت را روشن می‌کند که در قالب یک‌سری تعالیم، ارزش‌ها، خوبی‌ها و بدی‌ها تعریف می‌شوند و در یک مفهوم متعالی نیز با مفاهیمی نظیر مسائل ماورای این دنیا، نیرو‌های غیرقابل رؤیت و معنویت انسان را مورد هدایت قرار می‌دهد».

او با بیان اینکه «زندگی عادی بشر که شامل نظام پزشکی، فنی، اقتصادی و سیاسی است همگی ساخته دست بشر هستند که اسلام نیز آن‌ها را تایید می‌کند»، تاکید دارد: «کسی که مفهومی به نام «اقتصاد اسلامی» را به کار می‌برد، غلط‌ترین مفهوم بوده و توهین به اسلام محسوب می‌شود و عدم شناخت وی نسبت به اسلام و اقتصاد را بیان می‌کند».

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران همچنین خاطرنشان می‌کند: «تمامی مفاهیم اقتصادی مانند «عرضه و تقاضا، ملاک نرخ‌گذاری است» یا اینکه «انحصار در تولید باشد یا نباشد و ...» قوانینی هستند که بین زندگی انسان و بشر امروزی حکمفرماست و ربطی به اسلام ندارد».

مرعشی درباره مفهوم «بانکداری اسلامی» نیز توضیح می‌دهد که در این حوزه، حکمی همانند ربا در اسلام مطرح بود که حرام است. او درباره اینکه چگونه طرح این موضوع در چارچوب اسلام بین فق‌ها مورد بحث قرار گرفته است، می‌گوید: در این مباحث به جای این فرض که سیستم بانکداری، ربوی است با استفاده از عقود اسلامی این موضوع را حل‌وفصل کرده‌اند که بهترین تجربه موجود در ایران را می‌توان بانک قرض‌الحسنه رسالت معرفی کرد که زیان‌ده نبوده و تنها بانکی است که مفهوم قرض‌الحسنه را به درستی اجرا می‌کند.

اهمیت بسط سیستم قرض‌الحسنه بانک رسالت در نظام بانکی کشور

مرعشی درباره عملکرد بانک رسالت نیز توضیح می‌دهد: عملکرد آن به این صورت است که به طور مثال، فردی یک میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه نزد بانک دارد و می‌توان یک وام با ۳۶ قسط را دریافت کند، اما درحال حاضر نیازمند آن نبوده؛ لذا امتیاز وام آن را در اختیار سایر اشخاص قرار می‌دهد و این امتیاز وام است که بین افراد معامله می‌شود و هیچ‌گونه صورت اشکال درخصوص ربوی بودن معامله را ندارد.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در تشریح اهمیت بسط این مدل در نظام بانکداری نیز خاطرنشان می‌کند: اگر بانک‌ها در سیستم بانکی نیز همین رویه را اجرا کرده و به جای به کارگیری انواع عقود اسلامی که درحال حاضر اغلب آن‌ها اجرایی نیست، یک روال ساده‌ای همچون وام قرض‌الحسنه را طراحی می‌کردند، اوضاع اعطای تسهیلات به صورت امروزی نبود که این نشانگر بی‌تجربگی سیستم حاکمیت در ابتدای امر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی