تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
از چشم جهان (۱۲۶)؛ گزارش اسکای نیوز از شمال شرق اروپا

اگر روسیه در جنگ اوکراین پیروز شود، چه خواهد شد؟

یک اندیشکده مهم آمریکایی می‌گوید اگر آمریکا و به دنبال آن اروپا، کمک‌های نظامی خود را به اوکراین قطع کنند، این اتفاقی است که احتمالا رخ خواهد داد: تهدید ناتو از جانب روسیه.

کد خبر: ۱۵۹۹۲۵
۱۶:۴۹ - ۲۶ آذر ۱۴۰۲

از چشم جهان روسیه اوکراین

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: اسکای نیوز

مترجم: حمید رضا بابایی

موسسه مطالعات جنگ، اندیشکده مستقر در واشنگتن، می‌گوید اگر به روسیه اجازه دهیم در جنگ اوکراین پیروز شود، هزینه‌های آن "بسیار بیشتر از چیزی است که اکثر مردم تصور می‌کنند." آن هم در شرایطی که عزم آمریکا به ویژه در میان جمهوری خواهان برای ارائه کمک‌های بیشتر نظامی به کی‌یف، احتمالا در حال افول است.

آیا ارتش "درهم شکسته، ولی پیروز" روسیه که در حال تجمع در مرز‌های ناتو است، برای نخستین بار در سه دهه اخیر تهدیدی بزرگ علیه این ائتلاف نظامی خواهد بود؟

یک اندیشکده مهم آمریکایی می‌گوید اگر آمریکا و به دنبال آن اروپا، کمک‌های نظامی خود را به اوکراین قطع کنند، این اتفاقی است که احتمالا رخ خواهد داد: تهدید ناتو از جانب روسیه.

جمهوری‌خواهان در واشنگتن، تخصیص کمک‌های بیشتر به کی‌یف را به بهانه کنترل بیشتر مرز‌های آمریکا، به تاخیر انداخته‌اند و این امر به بروز نگرانی در این خصوص منجر شده است که آیا می‌توان بر حمایت‎‌های آمریکا تکیه کرد؟

آخرین تحولات جنگ اوکراین: مسکو تهدید هسته‌ای را به رخ آمریکا کشیده است

اوضاع در سال ۲۰۲۴ به صورت خاص متزلزل به نظر می‌رسد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری خواهان که مترصد است از ناتو و اوکراین خارج شود.

ممکن است برای بسیاری در غرب این تصور ناخوش آیند باشد، اما به هر حال اکنون آینده‌ای در ذهن تصور می‌شود که در آن کمک‌های نظامی به اوکراین به شدت کاهش یافته است. در چنین شرایطی، اوضاع نیرو‌هایی که در خطوط مقدم جنگ در خارکیف، زاپروژیا و خرسون اوکراین هستند، چگونه خواهد بود؟

موسسه مطالعات جنگ (ISW)، اندیشکده مستقر در واشنگتن، به سناریو‌های احتمالی در این شرایط پرداخته است.

این موسسه تصریح می‌کند، (در صورت پیروزی روسیه) آمریکا با زیان‌های زیادی در جنگ مواجه خواهد شد، بسیار بیشتر از آن چه که اغلب مردم تصور می‌کنند.

موسسه مطالعات جنگ در گزارشی جدید اعلام کرده است، "اگر آمریکا تمام کمک‌های نظامی خود را به اوکراین قطع کند و اروپا نیز دنباله‌رو واشنگتن باشد، فتح کامل اوکراین برای روسیه، به هیچ وجه غیرممکن نخواهد بود. "

در این گزارش آمده است، "نتیجه این شرایط، به معنای استقرار ارتش خسته و درهم شکسته، اما پیروزِ روسیه، درست در مرز‌های ناتو است، از دریای سیاه تا اقیانوس منجمد شمالی. "

منابع اطلاعاتی آمریکا می‌گویند، اوکراین با کمک‌های غرب، تقریبا ۹۰ درصد از ارتش روسیه را که در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله‌ور شده بودند، نابوده کرده است.

اما با وجود این میزان تلفاتِ وحشتناک، روسیه نیرو‌های تازه نفس را جایگزین آن‌ها کرده و برای جبران خسارات مالی متحمل شده، در حال افزایش تولید و تقویت بنیه اقتصادی خود است.

از چشم جهان روسیه اوکراین

 

گزارش موسسه مطالعات جنگ می‌افزاید، اگر در پایان جنگ اوکراین ارتش روسیه پیروز شود، نتیجه آن، وجودِ نیرو‌هایی با تجربه جنگی و در تعدادی بسیار بیشتر از دوران پیش از تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

اقتصاد مسکو "به تدریج احیاء خواهد شد، زیرا تاثیر تحریم‌ها به ناچار رنگ خواهد باخت" و ارتش روسیه نیز انسجام خود را بازسازی خواهد کرد و "از نعمت تجربه جنگی سخت بهره‌مند خواهد شد، مناقشه‌ای مکانیزه که با دشواری پیروز آن شده است."

این گزارش می‌افزاید: "یکی دیگر از دستاورد‌های پیروزی ارتش روسیه، دست یافتن به سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی است که تنها جنگنده‌های رادارگریز آمریکایی – که برای مقابله و بازدارندگی علیه چین به شدت به آن‌ها نیاز است – قادر خواهند بود با اطمینان خاطر در آن‌ها نفود کنند."

"روسیه برای نخستین بار از دهه ۱۹۹۰ تاکنون، می‌تواند تهدید جدی متعارف نظامی علیه ناتو باشد. مدت زمان آن هم بستگی به این دارد که کرملین چقدر در عرصه نظامی خود سرمایه گذاری کند. "

در گزارش موسسه مطالعات جنگ آمده است، توان نظامی ناتو بسیار وسیع‌تر از روسیه است، حتی اگر مسکو به صورت کامل اوکراین و بلاروس را از آنِ خود کند. اما هزینه ناشی از پیروزی روسیه در جنگ اوکراین "بسیار بیشتر از چیزی است که اغلب مردم تصور می‌کنند. "

موسسه مطالعات جنگ تصریح می‌کند:

ـ آمریکا باید "بخشی چشمگیر" از نیروی زمینی خود را در شرق اروپا مستقر کند.

ـ آمریکا احتمالا با گزینه‌ای وحشتناک مواجه خواهد شد، که مجبور است یکی از این دو را انتخاب کند: یا همچنان به تعداد کافی جنگنده‌های رادارگریز خود را در آسیا حفظ و از تایوان حمایت کند؛ و یا این که آن‌ها را در شرق مستقر کند تا متحدانش از چتر حفاظتی آن علیه هرگونه تجاوز روسیه برخوردار شوند.

گزارش این اندیشکده می‌افزاید: "کمک به اوکراین برای حفظ این شرایط، و هم‌زمان که از حمایت نظامی غرب برخوردار است، برای آمریکا بسیار بسیار پرثمرتر و کم‌هزینه‌تر از آن است که شرایطی را فراهم کند تا اوکراین در جنگ با روسیه شکست بخورد."

اندیشکده مطالعات جنگ می‌افزاید، برقراری آتش‌بس برای "توقف" مناقشه، به روسیه زمان و مجال می‌دهد تا برای جنگی دیگر آماده شود.

اوکراین هرچقدر بتواند مناطق وسیع‌تری را مجددا به تصرف خود درآورد، نیرو‌های کرملین را بیشتر به سمت شرق خواهد کشاند.

به گزارش این اندیشکده، بهترین گزینه حمایت از اوکراین تا پیروزی است و پس از آن کمک به این کشور تا بازسازی شود. در این شرایط، "بزرگ‌ترین و چابک‌ترین ارتش در قاره اروپا مستقر خواهد شد" و در راس هرم دفاعی ناتو قرار خواهد گرفت.

اندیشکده مطالعات جنگ همچنین تصریح کرده است، "اوکراینِ پیروز در جنگ، فرزند ابدیِ غرب نخواهد بود". اوکراین اگر به مرز‌های سال ۱۹۹۱ خود بازگردد، اقتصادش به اندازه کافی قوی است تا از ارتش خود حمایت کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی