تیتر امروز

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

بازی دوگانه اصولگرایان؛ از تخریب حداد تا دعوت باهنر

رویکرد دوگانه و متناقض اصولگرایان را می‌توان از موضع گیری برخی چهره‌های مطرح این جریان مشاهده کرد. چنانکه برخی مثل باهنر به لزوم مشارکت جریان رقیب در انتخابات تاکید دارند و حتی در روایتی غیر واقعی از لیست اصلاح‌طلبان سخن می‌گویند؛ اما در جایی دیگر شخصی مثل حداد عادل؛ رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با تکرار سناریوی نخ‌نما شده پیشین با حمله به اصلاح‌طلبان آن را به حمایت از آمریکا متهم می‌کند.

کد خبر: ۱۵۹۸۸۶
۱۸:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۴۰۲

بازی دوگانه اصولگرایان در قبال اصلاح‌طلبان؛ از تخریب حداد تا دعوت باهنر

دیدارنیوز: انتخابات نزدیک است و دست اندرکاران انتخاباتی از نهاد‌های اجرایی و نظارتی گرفته تا صدا وسیما و حتی برخی جریان‌های سیاسی در پی برگزاری انتخاباتی با شکوه و مشارکتی هستند و در این میان از هر روشی هم برای این مهم استفاده می‌کنند.

این در حالی است که برخی در دولت به این مساله توجهی ندارد که جامعه به جهت نارضایتی‌های موجود در حوزه‌های مختلف چندان وقعی به مساله انتخابات نمی‌نهد و بخش مهمی از جامعه اساسا انتخابات را جزو مسائل مهم پیش‌رو نیز در نظر نمی‌گیرند. چرا که اساسا به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به انتخابات پیشین دیگر تغییری از مسیر صندوق‌های رای رقم نخواهد خورد. آنچه مسلم است نارضایتی از شرایط بغرنج اقتصادی را شاید بتوان مولفه مهمی از بی‌تفاوتی مردم نسبت به انتخابات در نظر گرفت. هر چند که مسائل، چون اتفاقات سال گذشته عدم اعتماد به روند‌های موجود و تردید نسبت به آینده‌ای مطلوب نیز از مسائلی است که باعث شده اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی تا حد قابل توجهی کاهش یابد و مساله انتخابات دیگر در اولویت قرار نگیرد.

اما اگر جدای از نگاه جامعه از دید جریان‌های سیاسی نیز به این مساله نگاه کنیم خواهیم دید که صرفا فقط یک جریان سیاسی یعنی اصولگرایان به طور تام و تمام تحرکات انتخاباتی و برنامه‌ریزی‌های خود را پیش می‌برد و سایر جریان‌های از جمله جریان اصلاحات که همواره در انتخابات حاضر و فعال بوده با توجه به روند‌های موجود و نگرش‌های حداقلی هیچ رویکرد، راهبرد و برنامه‌ای برای انتخابات پیش‌رو نداشته و ندارد. حداقل این موضع را می‌توان از اظهارات و ابراز مواضع جبهه اصلاحات به عنوان نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان مشاهده کرد.

این در حالی است که محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسان اخیرا گفته است: «اصلاح‌طلبان تهران به یک لیست واحد رسیده‌اند.» ترفند جالبی برای اینکه ابتدا به نحوی جریان خودی را از احتمال شکست از جریان رقیب بترساند و از طرفی نیز توپ را به زمین جریان مقابل بیندازد تا به نحوی مشارکت انتخاباتی را بالا ببرد. جالب اینکه امثال باهنر و بادامچیان به جای اینکه آشفته بازار و چنددستگی جریان خود را چاره کنند به نسخه پیچی برای اصلاح‌طلبان مشغولند که در نوع خود جای تامل دارد. در حالی که اولا اصلاح‌طلبان به طور گسترده‌ای از سوی هیأت‌های اجرایی رد شده‌اند و این خود نقض غرض است که جریانی را رد کنند بعد انتظار مشارکت داشته باشند. چنانکه چندی پیش محمود صادقی دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفته بود: «ردصلاحیت می‌کنند بعد می‌گویند مشارکت کنید» جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات نیز درباره اظهار نظر محمدرضا باهنر گفته است: «چندی پیش هم آقای بادامچیان صحبت‌های مشابه باهنر را بیان کرد در حالیکه پیشتر گفته بود اصلاح‌طلبان مرده‌اند و در فضای سیاسی کشور حضور ندارند که این حرف‌ها با هم تناقض دارد. بهتر است آقای باهنر و بادامچیان به جای اظهارنظر درباره جبهه اصلاحات به دنبال ایجاد شرایط برای برگزاری انتخابات رقابتی باشند و از طرف اصلاح‌طلبان اظهارنظر نکنند.»

وی روز گذشته نیز در خصوص موضع اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: «جبهه اصلاحات درباره انتخابات، نسبت به آنچه که در گذشته تصمیم گرفت، تصمیم جدیدی نگرفته است. جبهه اصلاحات آنچه که در دستور کار قرار داده خواست اکثریت جامعه است و بر همان اساس مسیر را دنبال می‌کند.» ناگفته مشخص است که برخی اصولگرایان درصددند انتخابات را از حالت تک قطبی و فرمایشی درون گروهی خود خارج کنند و از این رو حتی با طرح مسائل غیر واقع می‌خواهند جامعه را نسبت به مساله انتخابات حساس کنند.

*از دعوت تا حمله

رویکرد دوگانه و متناقض اصولگرایان را می‌توان از موضع گیری برخی چهره‌های مطرح این جریان مشاهده کرد. چنانکه برخی مثل باهنر به لزوم مشارکت جریان رقیب در انتخابات تاکید دارند و حتی در روایتی غیر واقعی از لیست اصلاح‌طلبان سخن می‌گویند؛ اما در جایی دیگر شخصی مثل حداد عادل؛ رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با تکرار سناریوی نخ‌نما شده پیشین با حمله به اصلاح‌طلبان آن را به حمایت از آمریکا متهم می‌کند. چنانکه وی با اشاره به برخی مواضع اصلاح‌طلبان در ایام اخیر که مجددا نسخه وابستگی به آمریکا را تجویز کرده و دولت سیزدهم را به خاطر ایستادگی بر مواضع اصولی مورد هجمه قرار داده بودند، گفته: در جنایات اخیر صهیونیست‌ها در غزه، آمریکایی‌ها هم دخیل و شریک هستند و حتی دیدید که قطعنامه‌های بشردوستانه شورای امنیت سازمان ملل را نیز وتو کردند، حال در این شرایط برخی چهره‌های اصلاح‌طلب به دنبال بزک مجدد آمریکایی‌ها هستند که جایگاه این گروه را بیش از گذشته در میان مردم انقلابی ایران متزلزل می‌کند. جالب اینکه اصلاح‌طلبان نه تنها در مورد مساله غزه چهره آمریکا را به گفته حداد بزک نکردند بلکه مواضعی کاملا اصولی و بر مبنای منافع ملی کشور اتخاذ کردند؛ لذا اصولگرایان اگر قصد تخریب دارند بهتر است حداقل از روی دست دوستان تندرو خویش کپی کرده و رو بازی کنند نه اینکه به قول ضرب و المثل معروف با دست پس زده و با پا پیش بکشند.

*بعید می‌دانم اعتدالیون هم از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص برنامه اصلاح‌طلبان در انتخابات و همچنین اظهار نظر محمدرضا باهنر در خصوص لیست واحد اصلاح‌طلبان اظهار داشت: از آقای باهنر بپرسید که چه مسئولیت، ماموریت و وکالتی از سوی اصلاح‌طلبان داشتند که همچین ادعایی را کردند. اصلاح‌طلبان اگر لیستی برای انتخابات داشتند که خودشان می‌گفتند، اما وقتی ما کاندیدایی برای انتخابات نداریم، باهنر از کجا علم و غیب پیدا کرد؟ شاید در جیب باهنر لیستی وجود دارد که اصلاح‌طلبان از آن بی‌خبر هستند. سید محمود میرلوحی در خصوص سیگنال‌های وارد کردن اصلاح‌طلبان به انتخابات گفت: اصلاح‌طلبان بدون کاندیدا چگونه می‌توانند وارد انتخابات شوند؟ انتخابات مگر غیر از آن است که جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف در صحنه کاندیدا داشته باشند تا بتوانند بازی کنند؟ مگر در فوتبال بدون بازیکن می‌توان بازی کرد یا حتی نوجوانان هم به هنگام بازی به مانیتور یا یک دستگاه نیاز دارند. تا آنجا که من اطلاع دارم در اصلاح‌طلبان به غیر از تعداد محدودی، در انتخابات ثبت‌نام نکردند و حتی جوانان غیرشناخته شده نیز توسط هیات‌های اجرایی رد شدند. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بیان کرد: زمانی که آقایان مطهری یا پزشکیان توسط هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت می‌شوند آیا محلی برای حضور اصلاح‌طلبان در بازی باقی می‌ماند؟ شاید یک نفر آقای باهنر را دست انداخته یا به ایشان لیستی داده و او هم باور کرده است. البته اگر ایشان خواب‌نما شده‌اند که حرف دیگری است و الا از کجا می‌دانند که اصلاح‌طلبان برای انتخابات لیست دارند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین رکن اصلاح‌طلبی، جبهه اصلاحات است و تاجایی که بنده خبر دارم هیچ نشانی از کاندیداتوری و لیست دهی در این جبهه وجود ندارد. ۲۹۰ حوزه انتخابیه وجود دارد که جبهه اصلاحات حداقل باید ۵۰۰ کاندیدا داشته باشد که بتواند برای این ۲۹۰ حوزه انتخابیه لیست بدهد. در زمان انتخابات مجلس یازدهم ۳۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که ما توانستیم در تهران ۳۰ نفر را انتخاب کرده و لیست بدهیم. در انتخابات مجلس دوازدهم افراد سرشناس در صحنه حضور ندارند و برخی از نمایندگان ادوار هم رد صلاحیت شدند. تاجایی که بنده از مواضع جبهه اصلاحات خبر دارم خبری از ثبت‌نام افراد و تایید صلاحیت آنان نیست. حتی اگر هم برخی از افراد توسط هیأت اجرایی تایید شده باشند، می‌توان پیش‌بینی کرد که شورای نگهبان آنان را ردصلاحیت کند. بعید می‌دانم اعتدالیون هم از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.

حمید شجاعی - آرمان ملی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی