تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
پانزدهمین برنامه «با فرهنگ» و پرسش‌هایی از دکتر معصومه نعمتی، روان‌درمانگر

تناقضات فرهنگی و زمانی والدین، تاثیر مستقیم بر رشد کودک دارد/ روح فرهنگ پیش از آن که فرد به دنیا بیاید بر زندگی او تاثیر می‌گذارد

برنامه‌ی با فرهنگ از پایگاه خبری و تحلیلی دیدارنیوز در پانزدهمین گفت‌وگوی خود با دعوت از دکتر معصومه نعمتی، روان‌درمانگر کودک و خانواده، به موضوع «کودک، خانواده و فرهنگ» پرداخته است.

کد خبر: ۱۵۹۸۳۱
۱۵:۰۰ - ۲۴ آذر ۱۴۰۲

تناقضات فرهنگی و زمانی والدین، تاثیر مستقیم بر رشد کودک دارد/ روح فرهنگ پیش از آن که فرد به دنیا بیاید بر زندگی او تاثیر می‌گذارد

 

دیدارنیوز ـ حسین قنواتی: این گفت‌وگو دومین برنامه‌ی با فرهنگ با نگاه فرهنگی به رشد کودک‌ و نوجوان است که در برنامه‌ی پیشین با دعوت از شهرام اقبال‌زاده، نویسنده و مترجم، منتقد و پژوهشگر ادبیات کودک‌ و نوجوان مورد بررسی قرار گرفت. در این برنامه مساله‌ی فرهنگ جامعه و تناقض‌های فرهنگی و زمانی والدین و اثر آن بر رشد کودک به مثابه‌ی اهالی جامعه‌ی فردا و سازندگان و برساخت‌های فرهنگی آن مورد دقت قرار گرفته است.

دکتر نعمتی در این باره معتقد که موضوع کودک و خانواده از مهم‌ترین جنبه‌های سلامت روان و فرهنگ است. این روان‌درمانگر متخصص در سلامت روان کودک و خانواده، رشد فرهنگی روان کودک به عنوان یک انسان مستقل و دیگر افراد جامعه را نیازمند سیستمی هوشمند، پویا و آفریننده می دانند.

ویدیو این گفت‌و‌گو را اینجا ببینید

وی همچنین فرهنگ را نیز یک موجود زنده‌ی دارای کالبد و روح‌وجان یادآور می‌شود که در رشد کودک در بستر خانواده و جامعه، بسیار بیش از آن که تصور می‌کنیم، موثر است و در این رابطه نامی را که ما بر اساس فرهنگ خود بر کودک می‌گذاریم، به عنوان مثالی ملموس مطرح می‌کند.

نکته و موضوع مهم دیگری که دکتر نعمتی در این گفت‌وگو به آن اشاره می‌کند، نقش تناقضات اخلاقی و فرهنگی در شرایطی از دوران‌ها و زمان است که والدین و خانواده گرفتار آن می‌شوند و تاثیر مستقیم و مهمی است که بر رشد کودک دارد.

این روان‌درمانگر برجسته در حوزه‌ی خانواده بر این اساس ماهیت فرهنگ سلامت را چنان که در برنامه‌های پیشین با فرهنگ از کلام دیگر کارشناسان و پژوهشگران گفته شد؛ ساخته و سازنده‌ی جامعه عنوان می‌کند.

دکتر معصومه نعمتی به این ترتیب فرهنگ مسلط را در صورتی که برای تاثیر گرفتن از افراد [با فرهنگ] موانعی به وجود بیاورد، دارای اختلال و آلودگی سیستمی معرفی می‌کند. او می‌گوید: اثر افراد بر فرهنگ جامعه گاهی با موانعی روبه‌رو است که در این صورت فرهنگ آلوده شده و نمی‌تواند هوشمندی، زایندگی و پویایی داشته باشد، که به تبع آن فرد و فردیت به سوی نابودی و مسیر رشد انسان و فرهنگ به سمت انحراف می‌رود.

او راه گذر از موانع فرهنگی به‌سوی سلامت و سازندگی، را انعطاف‌پذیری بر اساس واقعیت‌های وجودی انسان، ایجاد فرهنگ تفاهم در بستری از پذیرش حقوق برابر یکایک افراد جامعه عنوان می‌کند.

تناقضات فرهنگی و زمانی والدین، تاثیر مستقیم بر رشد کودک دارد/ روح فرهنگ پیش از آن که فرد به دنیا بیاید بر زندگی او تاثیر می‌گذارد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی