تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
جدال بزرگ یحیی و جواد در آزادی

خواندنی‌های «دربی»؛ این بازی متفاوت‌تر است!

امروز پنجشنبه ۲۳ آذرماه است؛ روز، روز دربی بزرگ و حساس پایتخت است و فوتبالی‌ها لحظه به لحظه این بازی را دنبال خواهند کرد. در حالی که قرار است کمک داور ویدیویی (VAR) برای اولین بار در دربی ظاهر شود؛ گفته می‌شود که تعداد محدودی از هواداران زن دو تیم هم می‌توانند به آزادی بروند اما مشخص نیست این محدودیت‌ها چه زمانی برطرف می‌شود.

کد خبر: ۱۵۹۸۰۸
۱۰:۴۶ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲

نکاتی خواندنی از «دربی»؛ این بازی متفاوت‌تر است!

دیدارنیوز: دربی پایتخت با حضور تماشاگران زن و با استفاده از کمک داور ویدیویی برگزار خواهد شد.

در چارچوب دیدار‌های معوقه از هفته پنجم، دو قطب سنتی فوتبال پایتخت با یکدیگر روبرو خواهند شد. این مسابقه روز پنجشنبه ۲۳ آذر از ساعت ۱۶:۱۵ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. این دربی ۲ ویژگی منحصربه فرد دارد. این اولین بار در ۴۰ سال اخیر است که رقابت دو تیم با حضور تماشاگران زن انجام می‌شود و برای نخستین مرتبه در رقابت‌های باشگاهی ایران از کمک داور ویدیویی استفاده خواهد شد که می‌تواند فصل جدیدی در فوتبال ایران باشد.

۱. استقلال با یک بازی بیشتر نسبت به پرسپولیس از ۱۱ بازی ۲۴ امتیاز کسب کرده است و در صدر جدول قرار دارد. این تیم در صورت تساوی هم این رتبه را حفظ خواهد کرد، ولی با شکست در این بازی امکان دارد این جایگاه را از دست بدهد.

۲. پرسپولیس با یک امتیاز جریمه انضباطی مواجه شده و از ۱۰ بازی ۲۰ امتیاز به‌دست آورده است و در رده چهارم جای دارد. پرسپولیس با شکست هم این رتبه را از دست نخواهد داد، ولی با تساوی در این بازی قطعاً یک رده صعود خواهد کرد. بهترین جایگاه برای پرسپولیس پس از این بازی رتبه دوم است.

۳. هر ۲ تیم از بهترین فرم خود در این فصل فاصله گرفته‌اند. استقلال در ۶ بازی قبلی به ۳ برد و ۳ تساوی رسیده است. این تیم در ۴ بازی گذشته خود یک برد داشته است. استقلال با ۸ بازی بدون باخت، طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری لیگ را در حال حاضر دارد. پرسپولیس در این بازی میزبان است، ولی در دربی میزبانی و میهمانی تفاوت خاصی ندارد و استقلال در این فصل رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی در ورزشگاه آزادی را از خود به‌جای گذاشته است. پرسپولیس در این ۶ هفته به ۳ برد ۲ تساوی و یک شکست دست یافته است. این تیم در ۷ بازی قبلی خود در تمام رقابت‌ها، تنها یک پیروزی داشته است.

۴. بر اساس آمار «متریکا»، پرسپولیس مانند فصول اخیر، بهترین تیم لیگ در ارائه فوتبال مالکانه است و در درصد مالکیت توپ، تعداد پاس و دقت پاس تیم اول لیگ است. پرسپولیس تکنیکی‌ترین تیم لیگ است و بهترین آمار را در دریبل دارد. این تیم در شوت، شوت در چارچوب و دقت شوت یکی از ۳ تیم برتر لیگ است. استقلال هم در شوت در چارچوب و دقت شوت چنین وضعیتی دارد. استقلال خطرناک‌ترین تیم لیگ در شروع مجدد است و بالاترین امیدگل را روی ضربات ایستگاهی دارد. احتمال اینکه این بازی کم گل شود، زیاد است. پرسپولیس کمترین گل خورده لیگ و استقلال بیشترین کلین‌شیت را در این فصل دارد. امیدگل مواجه شده این دو تیم از سایر تیم‌ها کمتر است.

۵. پرسپولیس در حال پشت سر گذاشتن طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری تاریخ در دربی است و ۱۴ بازی است که باختی نداشته و از آخرین شکست پرسپولیس مقابل استقلال بیش از ۲۰۰۰ روز می‌گذرد. استقلال در ۲۷ دربی قبلی تنها ۲ پیروزی داشته است. پرسپولیس هم در دربی‌های رسمی و هم در مجموع دربی‌ها دست بالاتری نسبت به استقلال دارد. پرسپولیس در دیدار‌های رسمی ۲۷ برد داشته و استقلال ۲۳ بار برنده شده، ولی در مجموع دیدار‌ها استقلال یک برد کمتر دارد.

۶. جواد نکونام سرمربی استقلال برای اولین‌بار مربیگری در دربی را تجربه می‌کند. نکونام در ۵ تقابل اخیر با پرسپولیس در تمام رقابت‌ها، تنها یک گل خورده و یک شکست داشته است. نکونام با ۵ باخت مقابل پرسپولیس، در لیگ برتر به هیچ تیمی بیشتر از این نباخته است و با ۴ شکست مقابل یحیی گل‌محمدی، برابر هیچ مربی‌ای بیشتر از این شکست نخورده است. گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس رکورد عجیبی در دربی دارد. این مربی ۱۱ دربی مربیگری کرده و هیچ وقت بازنده (در جریان بازی) نشده است. علیرضا بیرانوند با ۱۰ کلین‌شیت، بیش از هر تیمی در لیگ برتر برابر استقلال موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش شده است. حسین حسینی هم در ۱۰ دربی حضور داشته که تنها ۲ دربی گل نخورده و تاکنون در این رقابت پیروز نشده است.

۷. صفر ایرانپاک با ۷ گل بهترین گلزن تاریخ شهرآورد است. رکوردی که چند دهه است هیچ بازیکنی نتوانسته آن را بشکند. در جمع بازیکنان فعلی دو تیم، ارسلان مطهری با ۴ گل، بهترین آمار را دارد. علی نعمتی، سروش رفیعی، وحید امیری، گیورگی گولسیانی، روزبه چشمی، مهدی ترابی، محمدحسین مرادمند و امید عالیشاه دیگر بازیکنانی هستند که سابقه گلزنی در این بازی مهم را دارند. علی پروین با ۲۰ بازی، رکورددار حضور در دربی است. وحید امیری با ۱۴ بازی، بین بازیکنان فعلی بیشترین دربی را انجام داده است.

۸. مرتضی پورعلی گنجی با نمره ۷.۳۱، بهترین بازیکن این فصل پرسپولیس است و شهاب زاهدی با ۴ گل، بیشترین گل زده را در این تیم دارد. مهرداد محمدی با نمره ۷.۲۳، بهترین بازیکن استقلال است و با ۳ گل، بهترین گلزن این هم تیم است.

۹. هر دو تیم غایبان سرشناسی در این بازی دارند. محمدحسین مرادمند مدافع استقلال به دلیل مصدومیت شانس حضور در دربی پایتخت را از دست داده و ایمان سلیمی هم با وجود حضور در آخرین جلسه تمرینی آبی‌ها از شانس کمی برای حضور در ترکیب اصلی این تیم برخوردار است. پرسپولیس هم وحید امیری، مرتضی پورعلی گنجی و یاسین سلمانی را به دلیل آسیب‌دیدگی در اختیار ندارد.

۱۰. محمدحسین کنعانی‌زادگان، مسعود ریگی و آرمان رمضانی بازیکنانی هستند که سابقه بازی برای هر دو تیم را دارند. آرش رضاوند، آرمان رمضانی، امیرارسلان مطهری، محمدحسین مرادمند و مهدی مهدی‌پور بازیکنان استقلال هستند که تجربه کار کردن با گل‌محمدی را دارند. گیورگی گولسیانی و فرشاد فرجی از بازیکنان پرسپولیس هستند که در نساجی شاگرد جواد نکونام بوده‌اند.

۱۱. موعود بنیادی‌فر که سابقه ۲ بار قضاوت در دربی را دارد، این بازی را سوت خواهد زد. قضاوت‌های بنیادی‌فر در دربی پرکارت بوده و ۱۴ کارت زرد و یک کارت قرمز نشان داده و یک پنالتی اعلام کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی