تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
افزایش ارتفاع موج در شمال و جنوب کشور

هواشناسی؛ تشدید بارش و کاهش دما در ۲۲ استان

سازمان هواشناسی از تشدید بارش و کاهش دما در ۲۲ استان و افزایش ارتفاع موج در شمال و جنوب کشور خبر داد.

کد خبر: ۱۵۹۷۸۷
۱۷:۰۸ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲

هواشناسی؛ تشدید بارش و کاهش دما در ۲۲ استان

دیدارنیوز: سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما در ۲۲ استان و افزایش ارتفاع موج در شمال و جنوب کشور هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، در مناطق گرمسیر رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در ارتفاعات و نواحی سردسیر بارش برف، کولاک برف، رخداد مه و احتمال بهمن از چهارشنبه تا پنجشنبه (۲۲ تا ۲۳ آذر) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان، شمال بوشهر، شمال غرب فارس، نیمه شرقی خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، غرب مازندران و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین و زنجان و روز پنجشنبه درشرق گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات سمنان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، صاعقه و تنش دمایی در سالن‌های دامداری مرغداری و گلخانه‌ها دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به نقاط مسقف را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح زرد از ادامه فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران، در نواحی گرمسیر رعدوبرق، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید موقتی در نقاط مستعد گردوخاک، در نواحی کوهستانی و سردسیر بارش برف، کولاک برف و احتمال وقوع بهمن از چهارشنبه تا جمعه (۲۲ تا ۲۴ آذر) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در بوشهر، نیمه شمالی فارس، خوزستان، اصفهان، مرکزی، همدان، قم، زنجان، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان غربی، سمنان، مازندران و گلستان، پنجشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، لرستان، مرکزی، همدان، نیمه شرقی خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان، قم، زنجان، اردبیل، گیلان، تهران، قم، البرز، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و جمعه در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، نیمه شمالی اصفهان، سمنان، یزد و کرمان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، پدیده مه، کاهش دید، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال طغیان رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال تنش دمایی در سالن‌های دامداری، مرغداری و گلخانه‌ها وجود دارد.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به نقاط مسقف را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین در ادامه با صدور هشدار زردرنگ دیگری از وزش باد به نسبت شدید و افزایش ارتفاع موج، افزایش بیشینه سرعت وزش باد در مناطق ساحلی تا ۲۲ نات و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا ۱.۵ متر و مناطق دور از ساحل بیش از ۱.۵ متر از پیش از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه (۲۳ تا ۲۴ آذر) خبر داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و جمعه درمناطق ساحلی و دور از ساحل استان گلستان پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت جوی خطرغرق شدن شناگران و آسیب به تور‌های صیادی، احتمال آسیب شناور‌های سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحل مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، منع شنا و غواصی، محدودیت در تردد شناور‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر وفعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین در ادامه این هشدار از وزش باد به‌نسبت شدید و افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۴ نات و افزایش ارتفاع موج بیش از یک متر در سواحل و مناطق دور از ساحل بیش از ۱.۵ متر از صبح شنبه تا بعدازظهر یکشنبه (۲۵ تا ۲۶ آذر) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه و یکشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و غرب سیستان و بلوچستان در تنگه هرمز و دریای عمان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی، احتمال آسیب به شناور‌ها به‌خصوص شناور‌های سبک، احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل همچنین اختلال موقت در فعالیت‌های ساحلی و فراساحل و سکو‌های نفتی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی ممانعت از فعالیت‌های تفریحی، منع تردد شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی ساحلی و فراساحلی و سکو‌های نفتی را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی