تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

افغانستان نه، این کشور بزرگترین تولیدکننده «تریاک» است!

سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد که میانمار اکنون بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان است و در این زمینه از افغانستان پیشی گرفته است.

کد خبر: ۱۵۹۷۶۷
۱۱:۴۴ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲

افغانستان نه، این کشور بزرگترین تولیدکننده «تریاک» است!

دیدارنیوز: سازمان ملل در گزارشی گفته است که میانمار اکنون بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان است و در این زمینه از افغانستان پیشی گرفته است.

به نقل از بی بی سی، تخمین زده می‌شود که تولید تریاک این کشور در سال جاری با ۳۶ درصد افزایش به ۱۰۸۰ تن می‌رسد که بسیار بیشتر از ۳۳۰ تن تریاک تولید شده در افغانستان در این سال است.

بنا به آمار سازمان ملل کشت خشخاش در افغانستان پس از فرمان ممنوعیت مواد مخدر توسط طالبان در سال گذشته، ۹۵ درصد کاهش یافت.

در آوریل ۲۰۲۲ «هبت‌الله آخوندزاده»، رهبر طالبان دستور داد که کشت خشخاش به شدت ممنوع شود. بر اساس این دستور، مزرعه فرد خاطی از بین خواهد رفت و خود کشاورز هم طبق قوانین مجازات می‌شود.

تا پیش از این افغانستان بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید می‌کرد و ۹۵ درصد هروئین مصرفی در اروپا از تریاک افغانستان تولید می‌شد.

در همین حال، کشت کوکنار/خشخاش در میانمار، کشوری که درگیر یک جنگ داخلی است، افزایش یافته است.

«جرمی داگلاس»، نماینده منطقه‌ای دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل که این گزارش را تهیه کرده درباره دلیل افزایش تولید تریاک در میانمار می‌گوید: اختلال‌های اقتصادی، امنیتی و حکومتی که پس از تسلط نظامی در فوریه ۲۰۲۱ رخ داد، همچنان کشاورزان مناطق دورافتاده را به سمت تریاک سوق می‌دهد تا امرار معاش کنند.

تریاک، ماده اصلی برای تولید هروئین، دهه‌هاست که در میانمار کشت می‌شود و گروه‌های شورشی را که با دولت می‌جنگند، حمایت مالی می‌کند.

در گزارش سازمان ملل آمده که تنها در سال گذشته با شدت گرفتن جنگ داخلی ناشی از کودتای ۲۰۲۱، کشت خشخاش در این کشور در حدود ۱۸ درصد افزایش یافته است و کشت آن به دلیل استفاده از زمین‌های متراکم و منظم و مجهز با سیستم‌های آبیاری محصول زیادی داشته و پربارتر شده است.

افزایش قیمت این محصول نیز افراد بیشتری را به سمت کشت آن کشانده است. وضعیت وخیم اقتصاد میانمار همچنین کشت تریاک را به شکل مطمئن‌تر و جذاب‌تری از اشتغال تبدیل کرده است.

گزارش جدید بانک جهانی درباره میانمار می‌گوید که انتظار می‌رود این کشور شاهد «رشد اندکی» باشد.

ایالت «شان» در میانمار که شاهد نبرد‌های شدید بین ائتلاف سه گروه مسلح قومی و ارتش بوده است، همواره بزرگترین تولیدکننده تریاک در میانمار بوده است.

تشدید درگیری‌ها در شان و سایر مناطق مرزی فقط منجر به افزایش تولید تریاک می‌شود.

در گزارش سازمان ملل همچنین آمده است که مناطق تحت کشت تریاک بیشتر در ایالت شمالی شان و به دنبال آن ایالت‌های چین و کاچین، جایی که گروه‌های شورشی با ارتش می‌جنگند، گسترش یافته است.

تولید و قاچاق هروئین سودآورترین مورد در اقتصاد متکی به تریاک است. گزارش جدید تخمین می‌زند که در سال جاری تا ۱۵۴ تن هروئین به ارزش دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از میانمار صادر شده است.

منطقه‌ای که در آن مرز‌های میانمار، تایلند و لائوس به هم می‌رسند از نظر تاریخی به اصطلاح «مثلث طلایی» منبع اصلی تولید تریاک و هروئین بوده است. بنابر گزارش سازمان ملل، میانمار و افغانستان منبع بیشتر هروئین فروخته شده در سراسر جهان هستند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی