تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
آمریکا ادعا کرد

حمله موشکی «حوثی‌ها» به کشتی نروژی

ارتش آمریکا ادعا کرد یک موشک کروز ضد کشتی که از سمت یمن تحت کنترل حوثی‌ها شلیک شده، به یک نفت‌کش تجاری نروژ اصابت کرد که باعث آتش‌سوزی و خسارت شد، اما تلفات جانی نداشته است.

کد خبر: ۱۵۹۷۰۷
۱۰:۴۱ - ۲۱ آذر ۱۴۰۲

حمله موشکی «حوثی‌ها» به کشتی نروژی

دیدارنیوز: ارتش آمریکا مدعی شد یک موشک کروز ضد کشتی که از سمت یمن تحت کنترل حوثی‌ها شلیک شده، به یک نفت‌کش تجاری اصابت کرد که باعث آتش‌سوزی و خسارت شد، اما تلفات جانی نداشت.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که حمله به کشتی نروژی استریندا STRINDA در حدود ۱۱۱ کیلومتری شمال تنگه باب‌المندب که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم متصل می‌کند، حدود ساعت ۲۱:۰۰ به وقت گرینویچ صورت گرفته است. یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که این نفتکش ساعاتی پس از حمله توانسته همچنان به حرکت خود ادامه دهد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، سنتکام در بیانیه‌ای در این خصوص می‌گوید: «در زمان حمله هیچ کشتی آمریکایی در مجاورت محل وقوع حادثه نبود، اما (ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده) USS MASON به تماس کشتی استریندا پاسخ داد و در حال حاضر در حال ارائه کمک به این نفتکش است.»

این نفتکش که با پرچم نروژ حرکت می‌کرده تحت مالکیت شرکت مووینکل از همین کشور است. گیر بلزنس، مدیر اجرایی این شرکت در گفتگو با الجزیره تایید کرده که کشتی استریندا مورد اصابت موشک قرار گرفته و آتش گرفته است. او در ایمیلی به الجزیره گفت: «خوشبختانه به هیچ یک از خدمه آسیبی وارد نشد و آن‌ها توانستند آتش را خاموش کنند. تمرکز ما بر ایمنی و رفاه دریانوردان کشتی بوده و هست.»

گروه حوثی‌ها از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل در رویکردی که آن‌را حمایت از فلسطینی‌ها می‌خوانند وارد درگیری‌ها شده و به کشتی‌ها در این منطقه حمله می‌کنند. حوثی‌ها روز شنبه گفته بودند که تمام کشتی‌هایی را به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند بدون توجه به ملیت‌شان مورد هدف قرار خواهند داد. این گروه همچنین به شرکت‌های کشتی‌رانی بین‌المللی درباره هرگونه تجارت با اسرائیل هشدار داده بودند.

داده‌های شرکت رهگیری کشتی Kpler نشان می‌دهد که این نفتکش نروژی روغن نباتی و سوخت‌های زیستی را در مالزی بارگیری کرده و به سمت ونیز ایتالیا در حال حرکت بوده است. هنوز مشخص نیست که استریندا با اسرائیل ارتباطی داشته یا خیر.

این گروه که بر بیشتر یمن حکومت می‌کند، می‌گوید که هدفش از این حملات نشان دادن حمایت از فلسطینی‌ها است و قول داده تا زمانی که حملات اسرائیل به نوار غزه متوقف نشود به حملات خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی حوثی‌ها بدون اشاره مستقیم به این حمله از انتشار بیانیه‌ای مهم طی ساعات آینده خبر داده است.

در هفته اول دسامبر، سه کشتی تجاری در آب‌های بین المللی مورد حمله این گروه قرار گرفتند که باعث شد یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده مداخله کند. حوثی‌ها همچنین ماه گذشته یک کشتی باری متعلق به بریتانیا را که با یک شرکت اسرائیلی ارتباط داشت، توقیف کردند.

ایالات متحده و بریتانیا حملات به کشتیرانی را محکوم کرده و ایران را به خاطر نقشش در حمایت از حوثی‌ها مقصر می‌دانند. تهران می‌گوید متحدانش تصمیمات خود را مستقل می‌گیرند.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که عربستان سعودی از ایالات متحده خواسته است تا در واکنش به این حملات خویشتن داری نشان دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی