تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
به بهانه حادثه تلخ و مرگبار گازگرفتگی کارگران در شرکت نفت کوهدشت

جان کارگران ارزان است!

در حالی که یک حادثه تلخ و ناگوار جان ۵ کارگر در ایستگاه مرکز نفت «برداسپی گندابه» کوهدشت لرستان را گرفته، یک رسانه با اشاره به آمار مرگ کارگران در ایران نوشته جان آن‌ها ارزان است.

کد خبر: ۱۵۹۶۲۱
۱۷:۴۶ - ۱۹ آذر ۱۴۰۲

جان کارگران ارزان است!

دیدارنیوز: روز گذشته (شنبه) پنج کارگر برای لایه‌روبی به داخل منبع در ایستگاه مرکز نفت «برداسپی گندابه» کوهدشت رفتند، اما همان‌جا حبس شدند. فرماندار کوهدشت گفته شانس زنده ماندن آن‌ها به دلیل استنشاق مواد سمی بسیار ضعیف است.

هر چند وقت یکبار خبری از حوادث ناشی از کار و مرگ کارگران منتشر می‌شود. محل حادثه این بار در ایستگاه مرکز نفت «برداسپی گندابه» کوهدشت است. سالانه صد‌ها نفر از کارگران بر اثر حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند. حالا هم صحبت از جان پنج کارگر است.

کارگران شرکت نفت کوهدشت محبوس‌اند

روز گذشته پنج کارگر برای لایه‌روبی به داخل منبع در ایستگاه مرکز نفت رفتند، اما دیگر بیرون نیامدند. گفته می‌شود به دلیل استنشاق مواد سمی در منبع گرفتار شده‌اند. محمد مرادی، فرماندار کوهدشت در این مورد گفته متاسفانه شانس زنده ماندن آن‌ها به دلیل استنشاق مواد سمی بسیار ضعیف است.

فرماندار کوهدشت گفته ایستگاه پمپاژ از نفت تخلیه شده، اما به دلیل آلوده بودن به مواد سمی و استنشاق گاز، ورود به محدوده ایستگاه امکان‌پذیر نیست. باید با ایمنی کامل صورت گیرد تا گروه‌های امداد دچار حادثه نشوند. (مهر)

جزئیات بیشتری درباره چگونگی محبوس شدن کارگران در منبع منتشر نشده است. سوال این است که اگر محیط آغشته به مواد سمی است و ورود به محل ممکن نیست، کارگران چگونه به این محل رفته‌اند؟ ایمنی محل کار چگونه بود؟ چرا کارگران بدون تجهیزات ایمنی به محلی که گاز سمی داشته، فرستاده شدند؟

آمار متناقض از مرگ کارگران در ایران

مرگ چهار کارگر در کارگاه مبل‌فروشی تهران، مرگ یک کارگر در مصالح‌فروشی شهرستان فردیس، مرگ یک کارگر در شهرک صنعتی مهدیشهر و... این‌ها تنها بخشی از اخبار حوادث کار است. تمامی هم ندارد. وزارت کار می‌گوید آمار حوادث ناشی از کار نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده، اما برخی فعالان حوزه کارگری آن را تائید نمی‌کنند.

آبان‌ماه سال جاری باشگاه خبرنگاران جوان از افزایش بیش از ۱۵ درصدی فوتی‌های ناشی از حوادث کار در ایران خبر داد. سازمان پزشکی قانونی ایران آماری در اختیار این رسانه قرار داده که نشان می‌دهد در شش ماه نخست سال جاری، ۱۰۷۷ نفر در حوادث کار جان خود را از دست دادند. فوتی‌های ناشی از حوادث کار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (با آمار فوتی ۹۳۱ نفر) ۱۵/۷ درصد افزایش داشته است.

بنابر آمار‌های سازمان پزشکی قانونی کشور، ۱۰۶۶ نفر از فوتی‌های اعلامی مردان و ۱۱ نفر از آن‌ها را زنان تشکیل می‌داند.

آمار‌های اعلامی از سوی وزارت کار با آنچه که سازمان پزشکی قانونی ایران به باشگاه خبرنگاران داده، متناقض است. علی‌حسین رعیتی‌فر، معاون روابط کار وزارت، کار و رفاه اجتماعی گفته بود که سال گذشته ۷۱۱ نفر از کارگران مشمول قانون کار در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند. یعنی ۲۲۰ نفر کمتر از آنچه سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده بود.

۱۶ هزار فوتی در حوادث کار طی ۱۰ سال

گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران نشان می‌دهد که طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶، حدود ۱۶ هزار نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند؛ یعنی طی ۱۰ سال. اگر به صورت میانگین محاسبه شود، سالانه حدود ۱۶۰۰ نفر فوتی ناشی از حوادث کار داشتیم.

در ادامه این گزارش آمده که آمار‌های سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که عمده علت مرگ افراد در حوادث کار، سقوط از بلندی است. ۶۶۴۰ نفر از آن‌ها بر اثر سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند که ۴۱.۵ درصد از کل تلفات حوادث کار ۱۰ ساله را می‌شود. پس از آن برخورد با جسم سخت با سه هزار و ۷۵۶، برق‌گرفتگی با ۲۲۱۵ نفر، سوختگی با ۸۱۹ نفر و کمبود اکسیژن نیز با ۶۷۰ فوتی در رتبه‌های بعدی علل مرگ بر اثر حوادث کار قرار می‌گیرند.

ایران تنها کشوری نیست که با حوادث ناشی از کار مواجه می‌شود. سالانه هزاران نفر در کشور‌های مختلف در حین کار یا جان خود را از دست می‌دهند یا صدماتی در طول دوره کاری می‌بینند.

آمار جهانی فوتی‌های ناشی از حوادث کار

سازمان جهانی کار اخیرا گزارشی از حوادث کار منتشر کرد که نشان می‌دهند حداقل ۳۹۸ میلیون کارگر در سراسر جهان صدمات غیرکشنده ناشی از کار را متحمل می‌شوند.

ایلنا به نقل از سازمان جهانی کار نوشته است بر اساس تخمین‌های جدید سازمان جهانی کار، سالانه حدود سه میلیون کارگر به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ تا امروز بیش از ۵ درصد افزایش داشته است. یعنی طی هشت سال آمار فوتی‌های حوادث کار افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده که بیشتر این مرگ و میر‌های ناشی از کار مربوط به بیماری‌های ناشی از کار است که مجموعا ۲.۶ میلیون مرگ را شامل می‌شود. بیماری‌های گردش خون، نئوپلاسم‌های بدخیم و بیماری‌های تنفسی در میان سه علت اصلی مرگ و میر ناشی از کار دارند. این سه دسته با هم بیش از سه چهارم کل مرگ و میر ناشی از کار را شامل می‌شوند.

به گزارش دیدارنیوز، ظهر امروز متاسفانه پیکر پنج جانباخته حادثه کوهدشت تلخ پیدا شد.

مطلب مرتبط:

دادستان کوهدشت: پیکر ‌‌۵ جانباخته ‌برداسپی پیدا شد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی