تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دیدار گزارش می‌دهد

تتلو، ساسی مانکن، صادق بوقی و عمو پورنگ؛ کدام مخرب فرهنگی است؟

در پیچ و تاب ماجرای چای دبش، امیر تتلو به پلیس ایران تحویل داده شد، ساسی مانکن موزیک ویدیو "برادران لیلا" را منتشر کرد، صفحه اینستاگرام صادق بوقی هم بسته شد. یک پرسش؛ کدام یک مخرب فرهنگی هستند؟

کد خبر: ۱۵۹۶۱۲
۱۶:۰۷ - ۱۹ آذر ۱۴۰۲

صادق بوقی، عمو پورنگ، امیر تتلو و ساسی مانکن؛ کدام مخرب فرهنگی است؟

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: جامعه و فرهنگ ایرانی سالهاست در مسیری حرکت می‌کند که عوامل متعدد فرهنگی و اجتماعی روی آن تاثیر می‌گذارد حتی اگر این عوامل کوتاه و گذار باشد. اما اینکه چرا جامعه‌ای با قدمت و فرهنگ چند هزار ساله، به این شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. به طور خاص یکی از پررنگ‌ترین عوامل تاثیرگذار بر جامعه ایران در دو دهه اخیر، موضوع موزیک زیرزمینی و انتشار آهنگ خواننده‌هایی است که نسل جوان جامعه به آن اقبال نشان داده‌اند مثل امیر تتلو، آرمین 2afm، هیچکس، یاس، گروه زدبازی، ساسی مانکن و...

در گزارش پیش رو کنجکاو شدیم بدانیم طرز تفکر جامعه تا چه میزان تغییر کرده که با وجود رفتار زننده و خارج از عرف، فحاشی و بددهنی امیر تتلو به مخاطبان، باز هم خبر بازگرداندن او به ایران از ترکیه در سرچ گوگل ایرانی‌ها در صدر اخبار قرار می‌گیرد و حتی ماجرای اختلاس چند هزار میلیارد دلاری صاحبان چای دبش را به سکوی دوم می‌‌فرستد و در همین بازار آشفته، انتشار موزیک ویدیو "برادران لیلا" نگاه‌ها را به سوی ساسی مانکن برمی‌گرداند.

اما چه می‌شود که ویدیو رقص یک مرد مسن در بازار رشت آنچنان سر و صدا به پا می‌کند که دولتمردان و تصمیم‌گیران را وادار می‌کند نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهند و البته واکنشی تعجب برانگیز و غیرضروری در حد مسدود کردن صفحه اینستاگرام! و در نهایت انتقاد عمو پورنگ از ساسی مانکن به دلیل تولید محتوای سخیف؛ که بیشتر به جای اینکه مانعی برای دیدن موزیک ویدیو این خواننده شود، سبب شد که این ویدیو ۲۱ میلیون بار در صفحه اینستاگرام داریوش فرضیایی بازدید داشته باشد.

تتلو و تتلیتی‌ها

امیر حسین مقصودلو مشهور به "تتلو" یکی از شخصیت‌های جنجالی دنیای موزیک در دو دهه اخیر است. آثار او در کمترین زمان پس از انتشار، به شکل میلیونی دانلود می‌شود و کنسرت‌هایش علیرغم گران بودن بلیت، در مدت چند دقیقه به فروش می‌رسد، البته او زمانی بیشتر سر زبان‌ها افتاد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ کنار ابراهیم رئیسی قرار گرفت و از داشتن تتو‌های روی دستش اظهار پشیمانی کرد و قول داد که آن‌ها را پاک می‌کند؛ اما یک سال بعد شرایط به گونه‌ای پیش رفت که خبر مهاجرت او به ترکیه در صدر اخبار قرار گرفت. همین هجرت کافی بود که ذره‌بین روزگار روی امیر مقصودلو بیش از پیش قرار بگیرد و زندگی او را از شکل خصوصی به شکل عمومی در بیاورد.

تتلو در مارکت جهانی موسیقی هم حرفی برای گفتن دارد و از سوی چهره‌های شاخص جهانی دنبال می‌شود، تا جایی که در برخی از رسانه‌های تخصصی عنوان شده که از سوی کاربران ایرانی در تمام دنیا، تعداد موزیک‌های دانلود شده و محبوبیتش او را پس از مایکل جکسون قرار داده است، که البته در این میان نباید از نقش طرفدارانش معروف به "تتلیتی‌ها" غافل ماند.

امیر تتلو دلایل زیادی برای خبرساز شدن دارد، رابطه‌اش با سحر قریشی همراه با فیلم و عکس‌های عاشقانه تا مدت‌ها مورد توجه کاربران قرار داشت و حتی پایان این رابطه و خروج سحر قریشی از ترکیه سبب نشد که محبوبیت تتلو در میان طرفدارانش کم شود، حتی برخی از آن‌ها نقد‌های تند همراه با فحاشی را به سحر قریشی داشتند و هیچ کدام از موضوعاتی که او درباره تتلو بیان کرد را نپذیرفتند.

درست در روز‌هایی که سحر قریشی تصمیم گرفته بود علیه امیر تتلو افشاگری کند خبر آمد که تتلو تصمیم جدی برای بازگشت به ایران دارد آن هم به شکل قانونی؛ اما همه چیز آنطور که او می‌خواست پیش نرفت و ابتدا پلیس ترکیه مانع خروج تتلو شد و بعد هم او را تحویل پلیس ایران داد و حالا همه منتظرند تا دستگاه قضا برای او تعیین تکلیف کند، حتی احتمال اینکه او محکوم به اعدام شود هم از مباحثی است که در فضای مجازی درباره تتلو گفته می‌شود، اما هنوز به طور رسمی خبری منتشر نشده است.

ساسی مانکن، از نرو سمیه تا برادران لیلا

ساسی مانکن دو سال پیش با انتشار موزیک ویدیو که یکی از پورن استار‌ها در آن حضور داشت حسابی سر و صدا کرد تا جایی که هنوز هم این ویدیو و آهنگ در فضای مجازی دست به دست می‌شود، البته ساسی در این دو سال بیکار ننشست و چند روز پیش با موزیک ویدیو برادران لیلا دوباره جنجال زیادی به پا کرد، هر چند او این بار این موزیک ویدیو را با ذکر محدودیت سنی منتشر کرد، اما ...

انتشار موزیک ویدیو ساسی مانکن وقتی بیشتر مورد توجه گرفت که پای داریوش فرضیایی به این ماجرا باز می‌شود، عمو پورنگ که سال‌ها در حوزه کودک و نوجوان برنامه‌سازی کرده است با انتشار ویدیو آهنگ برادران لیلا نقد جدی به ساسی مانکن کرد و تولید این محتوا‌ها را به ضرر فرهنگ کشور به ویژه نسل جدید کودکان و نوجوانان دانست، جالب است بدانید ماجرا به اینجا ختم نشد و ساسی مانکن در جواب این پست، نوشت "تو سال‌ها برای حوزه فرهنگ کودک و نوجوان برنامه ساختی اگر آن‌ها با موزیک ویدیویی که مثبت ۱۸ روی آن زده شده به راحتی آموزش‌های تو را زیر سوال می‌برد یعنی اینکه تو کم کاری کردی نه من."

هر چند عمو پورنگ واکنشی به صحبت‌های این خواننده نشان نداد، اما امروز ساسی مانکن با استوری کردن همان پست صفحه عموپورنگ از او بخاطر بازدید ۲۱ میلیونی ویدیو برادران لیلا تشکر کرد!

و اما صادق بوقی

ماجرای رقص عمو صادق در رشت و واکنش مردم از آن دست اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی بود. واکنش مسئولان و حتی امام جمعه رشت از یک سو و حمایت مردم و هنرمندان با انتشار بیشتر ویدیو‌های رقص صادق بوقی از سوی دیگر، طبق ایده متولیان امر فرهنگ کشور نبود، زیرا آن‌ها تصور کردند با مسدود کردن صفحه اینستاگرام او همه چیز تمام می‌شود، اما سمت و سوی این ماجرا به سمت دیگری رفت و در نهایت اگر فقط مردم رشت و بازاری‌ها صادق بوقی را می‌شناختند حالا کل مردم ایران او را می‌شناسند.

القصه؛ موضوع فرهنگ، پیچیدگی‌های خاصی دارد، اینکه یک روز امیر تتلو مهم می‌شود یک روز دیگر ساسی مانکن یا عمو صادق و عمو پورنگ نشان از این دارد که در حوزه فرهنگ آنطور که باید برنامه‌ریزی و کار نشده است که توجه مردم به ویژه نسل جوان به سمت موضوعات این چنینی می‌رود و نکته مهم‌تر اینکه پیش از برنامه‌ریزی، باید سره و از ناسره و فرهنگ و از تهاجم فرهنگی تفکیک کنیم سپس به دنبال پر کردن چاله‌ها و خلاهای آن باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی