تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در برنامه رکن سه دیدارنیوز

بالایی: جمهوریت در معرض نابودی است/ رای ما به روحانی نماد اعتراض به وضع موجود است/ هم فکر‌ها بیش از مخالفان به کروبی ضربه زده‌اند

عضو شورای مرکزی و نماینده حزب اعتماد ملی در جبهه اصلاحات، در برنامه رکن سه دیدارنیوز، درباره انتخابات، طیف مصباح، شورای نگهبان، انتخابات خبرگان رهبری و رویکرد خود نسبت به حسن روحانی گفت‌وگو کرد.

کد خبر: ۱۵۹۵۶۳
۱۹:۳۳ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲

بالایی: جمهوریت در معرض نابودی است/ رای ما به روحانی نماد اعتراض به وضع موجود است/ هم فکر‌ها بیش از مخالفان به کروبی ضربه زده‌اند

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در ادامه سلسه برنامه‌های رکن سه که به مسائل سیاسی کشور از منظر و نگاه احزاب می‌پردازد، اینبار میزبان مازیار بالایی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بودیم و در این برنامه با او در مورد آخرین تصمیمات و برنامه‌های حزب متبوعش به گفت‌وگو نشستیم.

ویدیوی گفت‌وگو با مازیار بالایی در برنامه رکن سه را در اینجا، یوتیوب و آپارات دیدار ببینید و بشنوید

 

از آنجایی که مازیار بالایی علاوه بر عضویت در شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، نماینده این حزب در جبهه اصلاحات است، از او درباره برخی اتقاقات و تصمیمات در این نهاد اصلاح‌طلبان نیز بحث و گفت‌وگو کردیم.

عمده بحث ما پیرامون مسائل جاری و اخیر کشوربود. از جمله مباحثی که در این گفتگو به آن پرداخته شد، انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که در اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

مازیار بالایی در بخش آغازین صحبت‌های خود درباره رویکرد‌ها و تصمیمات حزب اعتماد ملی در مورد انتخابات گفت: «همیشه موعد انتخابات بهار احزاب محسوب می‌شود. در یک حالت عادی، احزاب حاصل تلاش‌های خود در سال‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات را در چنین ایامی درو می‌کنند یا آن را به مردم ارائه می‌دهند و آنچه کاشته‌اند را در فصل انتخابات برداشت می‌کنند. اما با توجه به رخوت و رکودی که در عرصه سیاسی به وجود آمده، مشارکت در انتخابات برای جریان‌های اصلاح‌طلب و تحول‌خواه سخت شده است».

وی افزود: در سنوات و دوره‌های گذشته، احزاب و فعالان سیاسی از یک یا یک و نیم سال قبل از هر انتخابات، عملا تحرکات خود را آغاز می‌کردند، امری که در چند دوره اخیر و بخصوص در این دوره، رنگ و بوی رکود به خود گرفته است. ما به عنوان حزب اعتماد ملی هیچ محدودیتی برای ثبت نام و مشارکت در انتخابات در نظر نگرفتیم و اعلام نکردیم. رویکرد حزب این بود که هر عضو ما در سراسر کشور که توانایی کاندیدا شدن را در خود می‌بیند، شرکت کند».

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: «ما معتقدیم اگر نتوانیم در این دوره مجلس را به راس امور بازگردانیم، ولی با مجلس آینده می‌شد از بروز برخی گرفتاری‌ها جلوگیری کرد، اما تعداد زیادی از داوطلبین نتوانستند از فیلتر‌های هیات اجرایی عبور کنند و تعداد اندک باقی مانده نیز منتظر نظر شورای نگهبان هستند».

بالایی: جمهوریت در معرض نابودی است/ رای ما به روحانی نماد اعتراض به وضع موجود است/ هم فکر‌ها بیش از مخالفان به کروبی ضربه زده‌اند

هیات‌های اجرایی به اصولگرایان هم رحم نکردند، تا رسد به اصلاح‌طلبان

بالایی در مورد حضور نئوانقلابیون در راس و بدنه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: «قابل انتظار بود که این دولت، اصلاح طلبان را رد صلاحیت کند، اما آن‌ها بالاتر از انتظارات عمل کردند و اصول گرایانی که احیانا در مجلس انتقادی به دولت کرده بودند را نیز رد صلاحیت کردند، یعنی تیغ هیات‌های اجرایی به همه برخورد کرد. نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که اجرای انتخابات هم در دست همین جریان باشد».

نماینده حزب اعتماد ملی در جبهه اصلاحات با بیان اینکه حزب اعتماد ملی تا این لحظه نظر قطعی در مورد شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نداده است، افزود: «منتظر رویکرد شورای نگهبان نسبت به اعضای باقی مانده حزب و به همچنین نسبت به دیگر اصلاح‌طلبان هستیم. ضمن اینکه قبول دارم جمهوریت نظام در معرض تهدید و نابودی است، موضوعی که مهدی کروبی سال‌های قبل نسبت به آن هشدار داده بود».

این دولت میراث‌دار مصباح است

وی درباره جبهه پایداری اظهار کرد: «آقای مصباح ثمره تفکرات خود را کامل ندید، اما آنچه امروز شاهد آن هستیم، حاصل دست‌رنج مرحوم مصباح است. این جریان هیچ نسبتی با شکل گیری انقلاب و ارتباط فکری با حضرت امام (ره) نداشته و ندارد، اما به هر شکل امروز سرنوشت ملت و مملکت در اختیار آن‌ها است و بر مقدرات کشور حاکم هستند».

بالایی گفت: «ما به عنوان بخشی از جریان بزرگ اصلاحات معتقدیم برای جلوگیری از حذف نهاد انتخابات و ممانعت از نابودی جمهوریت، تا جایی که توان داشته باشیم، باید ایستاد و مبارزه کرد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره سنگ اندازی اصولگرایان در مسیر دولت روحانی گفت: «آن‌ها برای اولین بار بعد از انقلاب توانستند ۸ سال حکومت کنند و در زمان دولت روحانی با یک طیف قوی و با تجربه مواجه بودیم. از این جهت کار دولت روحانی از دولت اصلاحات سخت‌تر بود. از طرفی در هشت سال دولت احمدی نژاد، جیب آن‌ها حسابی پر کرده شده بود و از این حیث هم بسیار قدرتمند بودند. میزان ورود و نفوذ نظامیان در قدرت در دوره روحانی، قابل مقایسه با دولت آقای خاتمی نیست».

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره انتخابات خبرگان رهبری با بیان اینکه جبهه اصلاحات تا کنون درباره خبرگان اظهار نظری نکرده، گفت: «در سال ۷۷ در مورد مجلس خبرگان اتفاقی افتاد که خیلی به آن پرداخته نشده است. در آن دوره تقریبا در نصف کرسی‌ها امکان رقابت وجود داشت، مجری انتخابات هم دولت آقای اصلاحات بود. مثلا آیت الله طاهری در اصفهان تایید صلاحیت شده بود، جریان خط امام و دوم خردادی‌ها در ناباوری آن انتخابات را به نوعی تحریم کردند. مرحوم طاهری هم از نامزدی انتخابات انصراف داد و هم از نمایندگی، ولی فقیه و امامت جمعه اصفهان کنار کشید. آقای کروبی و بیات زنجانی هم بحث امتحان که پیش آمد کنار کشیدند. شاید اگر همان زمان اهمیت مجلس خبرگان را درک می‌کردند، امروز به طور کلی شرایط به شکل دیگری بود».

بالایی عنوان کرد: «شاهد بودیم که در انتخابات خبرگان سال ۹۴ با سرلیستی مرحوم هاشمی چگونه اعتبار انتخابات خبرگان بازگشت و این موضوع مهم شد و لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان و هاشمی رای آورد».

وی درباره ثبت نام حسن روحانی در انتخابات خبرگان رهبری یادآور شد: «حسن روحانی در این دوره با تعدادی از روحانیون همسو با خود وارد انتخابات شده و به نظر می‌رسد، اگر چه ممکن است انتخابات مجلس شورای اسلامی آنچنان رونقی نداشته باشد، ولی این دوره از خبرگان به دلایلی مهم و داغ خواهد بود».

بالایی: جمهوریت در معرض نابودی است/ رای ما به روحانی نماد اعتراض به وضع موجود است/ هم فکر‌ها بیش از مخالفان به کروبی ضربه زده‌اند

در مورد روحانی تکلیف داریم

نماینده حزب اعتماد ملی در جبهه اصلاحات عنوان کرد: «فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان تکلیف دارند که به نامزد‌های خبرگانی که ذیل لیست روحانی قرار می‌گیرند رای بدهند. این رای می‌تواند رای نمادین ما به آقای روحانی و نماد و پیامی در مخالفت با وضع موجود باشد».

وی درمورد پیام اخیر مهدی کروبی به کنگره اخیر حزب اعتناد ملی که توسط خودش هم قرائت شد، گفت: «هم رسانه‌ها و هم اصلاح‌طلبان نسبت به آقای کروبی همواره بی مهری، کم لطفی و گاه بی انصافی و بی توجهی کردند. آنقدری که شیخ از هم جبهه‌های خود ضربه خورده از طرف مقابل ضربه نخورده. اما خلاصه پیام آقای کروبی تاکید چندباره بر جمهوریت و تلاش همه برای رونق و بازگشت مشروعیت به نظام جمهوری اسلامی بود».

بالایی: جمهوریت در معرض نابودی است/ رای ما به روحانی نماد اعتراض به وضع موجود است/ هم فکر‌ها بیش از مخالفان به کروبی ضربه زده‌اند

 

 

 

 









ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی