تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
دیدار گزارش می‌دهد

سریال بی پایان قطع درختان پایتخت/ تو بزن تبر بزن

چرا درباره دلایل قطع درختان کاخ سعدآباد، خیابان ایتالیا و پارک جنگلی چیتگر که در هفته‌های اخیر در میان خبر‌های آلودگی هوای تهران و تعطیلی مدارس گم شد، هیچ کس صحبت نمی‌کند، نه زاکانی نه چمران!

کد خبر: ۱۵۹۵۴۸
۱۴:۱۱ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲

سریال بی پایان قطع درختان پایتخت/ تو بزن تبر بزن

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: سریال بی‌پایان قطع درختان پایتخت از کاخ سعدآباد گرفته تا خیابان ایتالیا و پارک جنگلی چیتگر هر چند برای دو سه روزی مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گرفته بود و همه به دنبال پیدا کردن مقصر این اتفاق می‌گشتند، اما مازوت‌سوزی کارخانه‌ها در نبود گازوئیل، استفاده از بنزین‌های بی‌کیفیت و شدت گرفتن آلودگی هوا و تعطیلی مستمر مدارس سبب شد که نگاه‌ها از این اتفاق برداشته و فقط به این معطوف شود که چه زمانی این آلودگی به پایان می‌رسد تا آن‌ها بتوانند در هوای سالم نفس بکشند و از آنجایی که امید به اقدام موثر و اثرگذار از سوی تصمیم‌گیران امید واهی است، پس تنها یک راه نجات باقی می‌ماند باد و باران.

اما قصه پر غصه قطع درختان زمانی دردناک‌تر می‌شود که این خبر سوم آذرماه روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد؛ "درآمد ابر نجومی شهرداری از قطع درختان". همین تیتر و این توضیح که در مدیریت شهری ششم، رقمی بالغ بر یک هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان درآمد از قطع درختان کسب شده، نشان می‌دهد که خبر شکایت شهرداری از مدیران کاخ سعدآباد برای قطع درختان این کاخ هیچ پایه و اساس درستی ندارد و به نظر تنها برای اقناع افکار عمومی منتشر شده است.

در گزارش‌ها آمده است که رقم ذکر شده در خلال سال‌های ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۲ یعنی دوره مدیریت شهری ششم کسب شده که نسبت به عملکرد مدیریت شهری دوره پنجم ۹۵ درصد رشد پیدا کرده است، این رشد در حالی رخ داده که شورای ششم اجازه رشد مبلغ جریمه قطع درختان را نسبت به دوره پنجم مدیریت کرده و رقم ریالی جریمه‌ها با سیاستگذاری شورا نهایتا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده، اما عملکرد ریالی زاکانی و مدیرانش در درآمد زایی از قطع درختان در مدت دوسال نسبت به چهار ساله دوره پنجم افزایش چشمگیری داشته است.

در همین روز‌هایی که مردم همچنان درگیر ماجرای آلودگی هوا هستند و منتظر مانده بودند که آیا خبری از تعطیلی کل شهر هست یا نه، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت خشک شدن درختان تعدادی از بوستان‌های جنگلی پایتخت، نسبت به از بین رفتن درختان در باشگاه انقلاب و قطع درختان در مرکز ژئوفیزیک و قطع شدن پی در پی آب پارک چیتگر هشدار داد.

اما روند خشک شدن و از بین رفتن درختان پایتخت گویا سرعت بیشتری به خود گرفته به گونه‌ای که مدتی پیش از سوی امانی هم اعلام شد که خشک شدن بیش از ۱۲ هزار اصله درخت در سه پارک جنگلی موضوع مهمی است و او خواهان گزارش شهرداری تهران بود که دلیل از بین رفتن این درختان را آفت‌زدگی اعلام کرده بودند، اما تا همین امروز چنین گزارشی از سوی شهرداری به شورای شهر داده نشده است.

نکته قابل تامل اینجا است که نتیجه دو سال سیاست‌گذاری چمران در شورا و مدیریت اجرایی زاکانی در شهرداری این شده است که درآمد این دو سال، رکورد کسب درآمد از عوارض قطع درختان از ابتدای شورای سوم یعنی سال ۱۳۸۷ تا کنون را شکسته و آقایان درحالی که این حد نصاب جدید را که در نتیجه قطع بیشتر درختان با بن ریشه و قدمت بالاتر است را برای خود ثبت کرده‌اند، ژست و ادعای حمایت از باغات را نیز سر می‌دهند.

چندی پیش مهدی چمران، رئیس شورای شهر به جای پاسخگویی و مسئولیت پذیری با مطرح کردن مسائل حاشیه‌ای و اظهاراتی درباره میزان درختان قطع شده در شهر تهران گفته بود که: «بنده متر نکرده‌ام که بدانم ۳۰۰ هکتار است یا ۴۰۰ هکتار، کسانی که متراژ را هم مشخص کرده‌اند حتما از موساد آمار گرفته‌اند» و همین حرف نشان داد دست منتقدان چندان پر نیست!

از سوی دیگر کسی که در این میان بیش از افراد دیگر درباره این موضوع همواره فرار رو به جلو را انتخاب می‌کند علیرضا زاکانی است، آخرین اظهارنظری که می‌توان از او در رسانه‌ها پیدا کرد مربوط به مرداد سال ۱۴۰۱ است که شهردار تهران گفته بود هر کسی که به درختان صدمه بزند حتما مسیر قانونی در مواجهه با او را طی خواهیم کرد.

از آن تاریخ تا به امروز بیش از یک سال و نیم می‌گذرد و نه زاکانی و نه چمران هیچ کدام‌شان با کسانی که درختان پایتخت را بی دلیل قتل عام می‌کنند، برخورد قانونی نکرده‌اند و خوب است مدیران دوره ششم شهری قبل از آن که ژست حامی باغات تهران را بگیرند، به مردم تهران پاسخ بدهند که چطور در دو سال مدیریت شهری دوره ششم رقم یک هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان درآمد از قطع درختان کسب شده است؟

این رقم در کجا و چگونه صرف شده؟ آیا اساسا مسیر قانونی که زاکانی از آن صحبت کرده همین جریمه و کسب درآمد است یا ...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی