تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
پزشکیان در واکنش به ایرادهای فراوان وارده به لایحه عفاف و حجاب مطرح کرد

با چماق و گرفتن و جریمه کردن کار به جایی نمی‌رسد

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه تذکر وقتی نتیجه معکوس دهد، ضد امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: با چماق و گرفتن و جریمه کردن کار به جایی نمی‌رسد. مدارس دست ما بود، مساجد، مهدکودک‌ها، دبیرستان‌ها، صداوسیما، مساجد و ... همه چیز در اختیار ما بود، ما با جوانان چه کار کردیم که جوانان ما اینجوری شدند؟

کد خبر: ۱۵۹۵۳۲
۰۹:۵۸ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲

پزشکیان: با چماق و گرفتن و جریمه کردن کار به جایی نمی‌رسد

دیدارنیوز: نماینده مردم تبریز در واکنش به گذاشتن دوربین در ورودی مترو، گفت: قرآن در آیه ۹ سوره اعلی می‌فرماید: فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَی یعنی تذکر را زمانی می‌دهند که نفع درست کند، تذکری که باعث ضرر باشد و تابلویی شود که علیه نظام از آن استفاده شود، برخلاف تذکری است که می‌خواهیم بدهیم، ما باید زمانی به افراد یک حرفی بزنیم که بدانیم یک اصلاحی در آن شکل می‌گیرد، اما وقتی نتیجه معکوس می‌دهد، ضد امر به معروف و نهی از منکر است.

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، درباره ایرادات فراوان وارده به لایحه عفاف و حجاب گفت: چون لایحه در کمیسیون تخصصی بررسی شد از جزئیات آن خبر ندارم، اما یک اصل را می‌دانم که رفتار را نمی‌توان به این سادگی با قانون عوض کرد، اعتقاد و باور را با دستور نمی‌شود درست کرد، برای تغییر رفتار باید با اندیشه و فکر به جنگ آن رفت؛ با چماق و دعوا و گرفتن و جریمه کردن تصویر می‌کنم نه‌تن‌ها کار به جایی نمی‌رسد و در ظاهر ممکن است آن چهره را نشان ندهد، اما از باطن کاملا تهی و خالی می‌شود و آن کسی که روسری و حجاب بر سر می‌گذارد هم گا‌ها هیچ اعتقادی نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا از دولت و قوه قضاییه نظرات مختلف شنیده می‌شود و کسی این موضوع را گردن نمی‌گیرد»، اظهار داشت: این را از خودشان بپرسید، اما اگر از من بپرسید می‌گویم، مدارس دست ما بود، مساجد، مهدکودک‌ها، دبیرستان‌ها، صداوسیما، مساجد و ... همه چیز در اختیار ما بود، ما با جوانان چه کار کردیم که جوانان ما اینجوری شدند؟ ما به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که علل به اینجا رسیدن مساله را نقد و ارزیابی کنیم، می‌گوییم حالا بگیرید و ببندید و بزنید و جریمه کنید، باید ما را جریمه کنند که نتوانستیم فرزندان خود را خوب تربیت کنیم.

نماینده تبریز خاطرنشان کرد: در هر موسسه و هیات و اداره‌ای روحانیت حضور دارد، اما نتیجه آنطور که می‌خواستیم نشد، چرا اینطور شده؟

پزشکیان در واکنش به این مساله که «وزیر کشور از دوربین گذاشتن در مترو و عکس و ویدیو گرفتن از افراد به عنوان امر به معروف و نهی از منکر دفاع می‌کند»، عنوان کرد: قرآن در آیه ۹ سوره اعلی می‌فرماید: فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَی یعنی تذکر را زمانی می‌دهند که نفع درست کند، تذکری که باعث ضرر باشد و تابلویی شود که علیه نظام از آن استفاده شود، برخلاف تذکری است که می‌خواهیم بدهیم، ما باید زمانی به افراد یک حرفی بزنیم که بدانیم اصلاحی در آن شکل می‌گیرد، اما وقتی نتیجه معکوس می‌دهد ضد امر به معروف و نهی از منکر است.

وی در پاسخ به این سوال که «به نظر شما این روش امر به معروف اثر دارد؟» ابراز داشت: اگر اثر می‌کرد که تا حالا اثر کرده بود، اوایل انقلاب دم در دانشگاه یا ادارات می‌ایستادند و می‌گفتند خانم موی‌ات دیده می‌شود درستش کن! و نتیجه همین شد. ما از اول انقلاب داریم از این کار‌ها می‌کنیم و جلوی درب‌ها تذکر می‌دهیم، چرا درست نشده؟ حالا با این درست می‌شود؟

پزشکیان ادامه داد: حضرت علی در خطبه ۱۵۴ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «فَالنَّاظِرُ بِالْقَلْبِ الْعَامِلُ بِالْبَصَرِ یَکُونُ مُبْتَدَأُ عَمَلِهِ أَنْ یَعْلَمَ أَعَمَلُهُ عَلَیْهِ أَمْ لَهُ؟ فَإِنْ کَانَ لَهُ مَضَى فِیهِ وَ إِنْ کَانَ عَلَیْهِ وَقَفَ عَنْهُ.» یعنی کسی که با بصیرت می‌فهمد و با آگاهی عمل می‌کند همان ابتدای کار باید بداند که این کار به نفع اوست یا به ضرر او، اگر به نفع است ادامه دهد و اگر علیه هدف اوست، خب متوقف کند!

عضو مجمع نمایندگان تبریز خاطرنشان کرد: استراتژی و تاکتیک شکست خورده را دوباره و صدباره و هزارباره ادامه دادن نتیجه می‌دهد؟ نه به حرف خدا گوش می‌دهیم، نه به حرف امام معصوم گوش می‌دهیم نه به حرف علم و تجربه و دانش؛ معلوم نیست می‌خواهیم چه کار کنیم و بعد تصور می‌کنیم با این کار‌ها به دین و اسلام و انقلاب خدمت می‌کنیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی