تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در خاورمیانه چه خبر است

خشم جهان از وتوی آمریکا

در شصت و چهارمین روز از جنگ خونین و ویرانگر میان گروه حماس و اسرائیل، آتش بسی در کار نیست و حملات شدید و بی‌رحمانه اسرائیل به مواضع حماس و شهر غزه ادامه دارد.

کد خبر: ۱۵۹۵۲۲
۰۷:۵۹ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ انتقاد چین و روسیه از آمریکا

دیدارنیوز _ سرویس بین الملل: جنگ خونین حماس و اسرائیل در غزه وارد شصت و چهارمین روز خود شد.

جنگ حماس و اسرائیل که از بامداد روز شنبه ۱۵ مهرماه با حمله گروه فلسطینی حماس آغاز شد، خاورمیانه و جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

در ادامه خبر‌های جدید از این جنگ خونین را می‌خوانید.

ساعت: ۲۰:۵۵/ آمریکا در جنایات جنگی اسرائیل شریک است

محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین، استفاده آمریکا از حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه است را محکوم کرد و گفت: «این مساله آمریکا را در جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها شریک می‌کند.»

به گزارش «رویترز»، عباس در بیانیه‌ای که از سوی ریاست تشکیلات خودگردان منتشر شد، گفت که «او آمریکا را مسئول ریختن خون کودکان، زنان و سالمندان فلسطینی در نوار غزه، می‌داند.»

وتوی آمریکا و رای ممتنع بریتانیا

ایالات متحده آمریکا، جمعه ۱۷ آذر، به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد از حق وتوی خود علیه پیش‌نویس قطعنامه این شورا که به پیشنهاد امارات متحده عربی و به منظور برقراری «آتش‌بس فوری بشردوستانه» در نوار غزه، به‌رای گذاشته شده بود، استفاده کرد.

به نقل از العربیه، به‌رغم رای موافق ۱۳ کشور از ۱۵ کشور اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت، قطعنامه این شورای سازمان ملل روز گذشته با وتوی آمریکا و رای ممتنع بریتانیا تصویب نشده و ناکام ماند.

ساعت: ۱۸:۱۵/ واکنش اردوغان به وتوی پیشنهاد آتش‌بس از سوی آمریکا

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به وتوی پیشنهاد برقراری آتش‌بس در غزه از سوی آمریکا خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد.

به نقل از یورونیوز، قطعنامه برای برقراری آتش‌بس در غزه ۱۳ رای مثبت آورد و تنها آمریکا به آن رای منفی داد و نظر بریتانیا هم ممتنع بود. با این حال، اما یک رای منفی ایالات متحده قطعنامه را وتو کرد.

اردوغان در واکنش به این اتفاق در کنفرانس حقوق بشر در استانبول گفت: «آیا این عدالت است؟ شورای امنیت باید اصلاح شود.»

ساعت: ۱۶:۵۲/ چند کشته در خان یونس در میان حملات هوایی اسرائیل

خبرنگار الجزیره از کشته شدن دو نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر در بمباران جنوب شهر خان یونس توسط اسرائیل خبر داد.

نیرو‌های اسرائیلی در روز‌های اخیر حملات خود را در خان یونس، دومین شهر بزرگ غزه و اطراف آن تشدید کرده‌اند.

ساعت: ۱۳:۱۷/ انتقاد چین و روسیه از آمریکا

چین «ناامیدی و تأسف بزرگ» خود را از وتوی پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس غزه توسط آمریکا اعلام کرد.

به نقل از یورنیوز، نماینده این کشور در سازمان ملل گفت که «هیچ نگرش منفی» نسبت به آتش‌بس «قابل دفاع» نیست و توجیهات مطرح شده در این باره نیز «ضعیف» هستند.

ژانگ جون گفت: «مخالفت با توقف جنگ، در تناقض با این ادعا است که جان و امنیت مردم غزه و نیاز‌های بشردوستانه آن‌ها اهمیت دارد. همه این‌ها یک بار دیگر نشان می‌دهد که یک استاندارد دوگانه برقرار است.»

ایالات متحده می‌گوید پیش‌نویسی که تهیه شده بود، با واقعیات فاصله داشت و تنها باعث می‌شد حماس به حال خودش رها شود. آنهم در حالی که این کار باعث می‌شود حماس بتواند دوباره خودش را سازماندهی کند و حملاتی را مشابه آنچه در ۷ اکتبر علیه اسرائیل انجام داد، تکرار کند.

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ انتقاد چین و روسیه از آمریکا

اعتراض روسیه به وتوی قطعنامه سازمان ملل: واشنگتن در قتل‌عام «همدست» است

پس از آنکه ایالات متحده روز جمعه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه بود وتو کرد، نماینده روسیه در این سازمان به آمریکا حمله کرد و در بیانیه‌ای واشنگتن را به «همدستی در قتل‌عام وحشیانه اسرائیل» متهم کرد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در این سازمان گفت که آمریکا با این کار، هزاران غیرنظامی دیگر را در فلسطین و اسرائیل همچنین کارکنان سازمان ملل را که در تلاش برای کمک به آن‌ها هستند، «به مرگ محکوم کرد».

او با اشاره به رای آمریکا و بریتانیا افزود: «می‌توان در مورد دموکراسی، حقوق بشر، صلح و امنیت، نظم و قانون سخنان زیبا، اما توخالی زیادی گفت، اما امروز ارزش واقعی این کلمات را فهمیدیم. زیرا دو عضو شورای امنیت ترجیح دادند در اقدامات وحشیانه اسرائیل شریک بمانند.»

روسیه در میان ۱۳ کشوری بود که به پیش‌نویس این قطعنامه که خواستار آتش‌بس فوری، آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌ها همچنین دسترسی بشردوستانه به نوار غزه بود، رای مثبت داد.

واکنش تند روسیه در حالی اعلام می‌شود که مسکو پیش از این بار‌ها پیش‌نویس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار پایان دادن به حمله مداوم این کشور به اوکراین بود، وتو کرده است.

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ تظاهرات حامیان فلسطین در شهرهای مختلف جهان

ساعت: ۱۰:۱۱/ تظاهرات حامیان فلسطین در چند شهر جهان

به نقل از الجزیره، برخی از تظاهرات برنامه ریزی شده امروز در سراسر جهان در همبستگی با فلسطینی‌ها در ادامه آمده است:

آلمان – برلین، شهر کلن و شهر بیله‌فلد
فرانسه – پاریس
بلژیک – بروکسل
تونس - تونس
انگلستان – لندن

تظاهرات در شهر‌های مختلف کانادا و ایالات متحده نیز برنامه ریزی شده است.

ساعت: ۰۹:۵۵/ یورش نیرو‌های اسرائیلی به بیت لحم

ویدئویی که فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند، یورش نیرو‌های اسرائیلی به روستای مره رباح در بیت لحم، کرانه باختری اشغالی را نشان می‌دهد.

ساعت: ۰۸:۱۵/ حماس وتوی آمریکا را محکوم کرد

«عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس اقدام آمریکا در وتوی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت که خواستار آتش بس در غزه شده بود را به شدت محکوم کرد.

به نقل از تسنیم، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: وتوی آمریکا علیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت که خواستار آتش بس در غزه است، موضعی غیراخلاقی و غیرانسانی است.

عزت الرشق تاکید کرد، مانع تراشی واشنگتن در صدور قطعنامه برای توقف جنگ، مشارکت مستقیم با اشغالگران در کشتار ملت فلسطین و ارتکاب جنایات بیشتر در پاکسازی قومی است.

لحظه به لحظه با «طوفان الاقصی»؛ حماس وتوی آمریکا را محکوم کرد

ساعت: ۰۷:۵۵/ آمریکا قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه را وتو کرد

قطعنامه پیشنهادی امارات برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه با وجود کسب ۱۳ رای موافق در شورای امنیت با وتوی آمریکا به عنوان عضو دائم شورا روبرو شد.

به نقل از یورونیوز، از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو رای مخالف و یک عضو هم رای ممتنع دادند. رای مخالف از سوی آمریکا و رای ممتنع از سوی بریتانیا داده شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با استناد به ماده ۹۹ منشور ملل متحد خواستار موضع‌گیری شورای امنیت در برابر شرایط در نوار غزه شده بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی