تیتر امروز

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران
گزارش خبرنگار دیدارنیوز از دومین روز نمایشگاه

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی برگزار می‌شود که خبرنگار دیدارنیوز حال و هوای متفاوت این نمایشگاه را روایت کرده؛ پس این گزارش جالب را بخوانید.

قلعه تاریخی شوش در معرض آسیب‌های بیولوژیکی است

علی بویری، سرپرست پایگاه میراث جهانی شوش در خوزستان می‌گوید که قلعه تاریخی شوش در معرض آسیب‌های بیولوژیکی به‌یژه موریانه قرار گرفته و در حال مرمت است.

کد خبر: ۱۵۹۴۰۹
۱۲:۴۲ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲

قلعه تاریخی شوش در معرض آسیب‌های بیولوژیکی است

دیدارنیوز: سرپرست پایگاه میراث جهانی شوش در خوزستان گفت: قلعه تاریخی شوش در معرض آسیب‌های بیولوژیکی به‌یژه موریانه قرار گرفته و در حال مرمت است.

به نقل از سایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی بویری اظهار داشت: مطالعات و آزمایش‌هایی با هدف حذف و مقابله با این آفات در دست پیگیری و اقدام است.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش با اشاره به از سرگیری مرمت قلعه شوش پس از سال‌ها وقفه گفت: ساماندهی، حفاظت و مرمت قلعه شوش به عنوان نخستین پایگاه باستان‌شناسی کشور آغاز شده است.

وی با بیان اینکه مرمت این بنا و قلعه تاریخی پس از آسیب‌شناسی و مستندنگاری وضعیت آن شروع شد، افزود: پس از بررسی کارشناسی و تعیین اولویت‌های مرمتی این قلعه، عملیات اصلاح سیستم دفع فاضلاب، اجرای آجرفرش و جاگذاری بخش‌های فرسوده کف‌فرش و همچنین اصلاح بندکشی در حیاط اول قلعه به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت.

بویری، اصلاح برج ضلع شرقی و سیستم ذخیره و انتقال آب این قلعه را از دیگر اقدام‌های در دست اجرا در این پایگاه باستان‌شناسی اعلام کرد و گفت: عملیات برچیدن و حذف مداخلات با هدف سبک‌سازی برج ضلع شرقی موسوم به کبوترخانه نیز در حال اجراست.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش یادآور شد: مرمت، بندکشی و استحکام‌بخشی دیواره‌هایی از نمای بیرونی قلعه، اصلاح مسیر‌های دسترسی گردشگری و اصلاح سیستم روشنایی هم از دیگر بخش‌های این فصل از ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی ارزشمند است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی