تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

اتهام بزرگ به سفیر سابق آمریکا؛ ۴۰ سال جاسوسی!

وزارت دادگستری ایالات متحده، سفیر پیشین آمریکا در بولیوی را به جاسوسی برای کوبا به مدت بیش از ۴۰ سال متهم کرد.

کد خبر: ۱۵۹۳۹۹
۱۰:۵۷ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲

اتهام بزرگ به سفیر سابق آمریکا؛ ۴۰ سال جاسوسی!

دیدارنیوز: وزارت دادگستری ایالات متحده، در پدیده‌ای که آن را «یکی از طولانی‌ترین و بلندمرتبه‌ترین عملیات نفوذ در دولت آمریکا توسط یک جاسوس خارجی» توصیف کرد، سفیر پیشین آمریکا در بولیوی را به جاسوسی برای کوبا به مدت بیش از ۴۰ سال متهم کرد.

به گزارش «رویترز»، وزارت دادگستری روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ویکتور مانوئل روچا، که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ به عنوان سفیر ایالات متحده در بولیوی خدمت کرد، را به ارتکاب چندین جنایت فدرال، شامل فعالیت به عنوان یک مأمور خارجی غیرقانونی، و استفاده کلاهبردارانه از یک گذرنامه جعلی، متهم کرده است.

به نقل از العربیه، مریک گارلند، دادستان کل آمریکا در این بیانیه گفت: «ما ویکتور مانوئل روچا را متهم می‌کنیم که بیش از ۴۰ سال به عنوان مامور دولت کوبا عمل کرده است، و در دولت آمریکا مقاماتی به دست آورده که به او امکان دسترسی به اطلاعات غیرعمومی و توانایی تأثیرگذاری بر سیاست خارجی ایالات متحده را می‌دهد.»

روچا از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۲ برای وزارت خارجه آمریکا کار کرد. وی از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵ عضو شورای امنیت ملی کاخ سفید بود، و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ به عنوان مشاور فرمانده فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا فعالیت کرد.

روچای ۷۳ ساله که اخیرا دستگیر شده است، روز دوشنبه در یک دادگاه فدرال در میامی ظاهر شد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت که قادر به ارائه جزئیات درباره موضوع اجرای قانون درباره روچا نیست.

به گفته رویترز، در یک سند دادگاه که در منطقه جنوبی فلوریدا ثبت شده است، دولت ایالات متحده روچا را متهم کرده که مخفیانه هوادار هاوانا بوده و از عملیات جمع‌آوری اطلاعات مخفی کوبا از آمریکا از سال ۱۹۸۱ حمایت کرده است.

روچا را یک مامور مخفی پلیس فدرال آمریکا «اِف‌بی‌ای» گیر انداخت که طی یک سری جلسات در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، در حالی که خود را نماینده مخفی رئیس سازمان امنیت کوبا جا زده بود، روچا را مجبور کرد تا جاسوسی خود برای هاوانا را آشکار کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی