تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب/ قسمت دوم

زیدآبادی: جمهوری اسلامی رفتارش را عوض کند، می‌ماند/ رئیسی، بخشی از نظام قدرت است/ حماس حذف شود، نوبت ایران است

آنچه در پیش رو می‌خوانید و می‌بینید، قسمت دوم گفت‌و‌گوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب است.

کد خبر: ۱۵۹۳۶۱
۱۶:۰۹ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲

زیدآبادی: جمهوری اسلامی رفتارش را عوض کند، می‌ماند/ رئیسی، بخشی از نظام قدرت است/ حماس حذف شود، نوبت ایران است

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: احمد زیدآبادی، روزنامه نگار با سابقه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در قسمت اول گفت‌و‌گویش با دیدار، تحلیل‌ها و نظرات خود را درباره اتفاق‌های سال گذشته بیان کرد و به نقد‌های وارده به او پاسخ داد.

قسمت دوم این گفت‌وگو را اینجا، کانال یوتیوب و در آپارات ببینید.



زیدآبادی در قسمت دوم این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه نقد به دولت‌های حسن روحانی و سید محمد خاتمی خیلی راحت بود، می‌گوید: «در دوران آقای خاتمی خیلی هم از نقد استقبال می‌شد و البته این نقد‌ها بیشتر از سوی اصولگرایان صورت می‌گرفت.»

او ادامه می‌دهد: «در دولت اصولگرایان هیچ وقت به اصلاح طلبان اجازه نمی‌دادند که نقدی نوشته و بیان کنند، اما می‌بینید که مدام به شخص آقای رئیسی و وزرا نقد می‌شود و کسی هم شکایتی نمی‌کند.»

این روزنامه‌نگار این را هم اضافه می‌کند که در دولت آقای خاتمی، روزنامه کیهان مدام دولت را نقد می‌کرد کسی هم نمی‌توانست کاری کند، چون نقد به رئیس جمهور تاثیرگذاری جدی نداشت، اما ابراهیم رئیسی بخشی از نظام قدرت واقعی است و وقتی ایشان را نقد کنید ماجرا به کلی فرق می‌کند.

او در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به شرایط کنونی جامعه اشاره می‌کند و می‌گوید: «عوامل التهاب در جامعه ایران زیاد است و آن‌هایی که در راس قدرت هستند می‌خواهند با همان روحیه انقلابی سال‌های پیش حکمرانی کنند در صورتی که ادامه این روش باعث می‌شود نه با جامعه جهانی ارتباط بگیرند و نه در داخل به توسعه می‌رسند.»

 

زیدآبادی:جمهوری اسلامی رفتارش را عوض کند، می‌ماند/ رئیسی بخشی از نظام قدرت است/ حماس حذف شود نوبت ایران است

عکس ها: آرش راهبر

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: حاکمیت باید نگاه ملی داشته باشد یعنی همه مردم را با یک چشم نگاه کند با هر عقیده و نظری که دارند، اما در حال حاضر یک پایگاه مذهبی و افراطی هستند که نگاه‌ها فقط به آن‌ها معطوف شده و همان‌ها هم مانع تغییر نگاه و تحول دولت می‌شوند.

زیدآبادی با اشاره به اینکه حاکمیت تحت فشار شدید این گروه‌ها است، می‌افزاید: اگر حاکمیت بخواهد نسبت به مردم نرمش نشان دهد، این گروه‌ها اجازه نمی‌دهند و با بیان اینکه ما تنها حامی شما هستیم و باید به ما توجه شود، اختلال ایجاد می‌کنند.

اینطور که این روزنامه‌نگار می‌گوید: «تنها راه حل موجود برای کنترل وضعیت موجود، کنترل همین افراد تندرو هستند، در غیر اینصورت جامعه مدام با ماجرا‌هایی شبیه آرمیتا مواجه می‌شود و باید مدت‌ها زمان و انرژی صرف کند تا دوباره اتفاق‌های سال ۱۴۰۱ رخ ندهد.»

به گفته زیدآبادی در حال حاضر کشور در وضعیت اقتصادی مناسبی نیست و از جنبه‌های فرهنگی، سیاسی و سیاست خارجی زیر فشار‌های زیادی است از این رو بهترین تدبیر در شرایط کنونی، کنترل شرایط موجود است.

او درباره جنگ حماس و اسرائیل هم می‌گوید: احتمال باز شدن پای ایران به جنگ در کوتاه مدت امکان ندارد؛ هر چند که این جنگ نهایتا تا چهار ماه آینده تکلیف‌اش مشخص می‌شود و تمام تلاش جمهوری اسلامی این است که به این جنگ ورود نکند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دو تحلیل در مورد جنگ حماس و اسرائیل دارد و می‌گوید: «اگر نتیجه این جنگ به نفع اسرائیل باشد که قطعا شرایط جمهوری اسلامی در منطقه دستخوش تحولات سیاسی و اقتصادی عجیبی می‌شود و ممکن است با تحریم‌های بیشتری روبرو شود؛ اما اگر نتیجه به نفع حماس تمام شود، جمهوری اسلامی به شعار و نگاه خود درباره نابودی کامل اسرائیل ادامه می‌دهد، هر چند که معتقدم پایان این جنگ یعنی پایان نتانیاهو.»

او این را هم اضافه می‌کند که بعد از جنگ غزه، عادی سازی روابط خواهیم داشت بین کشور‌های عربی و اسراییل و احتمال ظهور کشوری به نام فلسطین وجود دارد و اعمال فشار‌ها روی ایران زیاد می‌شود و این فشار همراه با مشکلات داخلی و نارضایتی‌ها ممکن است به ما را به سمت وضعیت وخیمی سوق دهد.

زیدآبادی تاکید می‌کند: «مدت‌ها است تئوریسین‌ها نسبت به تمام این احتمال‌ها و اتفاق ها هشدار داده اند و حتی حاکمیت هم این را می‌داند، اما نمی‌دانم چرا کسی کاری انجام نمی‌دهد و نتیجه این بی توجهی‌ها ما را با شرایطی بدتر از جنگ مغول مواجه می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
4
6
دوستان!
ساده اندیشی هم حد ومرزی دارد مگر آنکه آنرا کوته اندیشی بنامیم.اگر اینچنین بشود آنچنان میشود!این هم شد تحلیل .بعد از اتمام جنگ غ ز ه این چنین میشود!دوست عزیز کدام کشورها ذینفع هستند؟ایران منتظرمیماند تا برایش تصمیم بگیرند؟ اصلأ غرب توان آن را دارد که چیزی را دیکته کند؟ جهان آنچنان در حال تغیر است که تنها برای کشورهایی که دارای برنامه مشخص ومنطبق بر تغیر شرایط هستند قابل درک وکنترل است. دوستان گذشت آنزمان که در غرب برای تمام جهان تصمیم گرفته میشد.اروپا در سراشیبی ورشکستگی قرار گرفته٬
انگلستان در بدر دنبال حامی جهت حفظ خود است٬ چین وروسیه کاملأ آگاهانه در جهت حفظ امنیت ومنافع ملی خود از هر گونه کمک به غرب خودداری میکنند .آنگاه ما در ایران اینچنین تحلیل میشنویم بقول ضرب المثلی:گویا سوزن این دوستان از بیست سال پیش گیر کرده است.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
3
5
قربون اینهمه اعتماد بنفس!
در حالی که جهان در مورد ایران وقدرت آن فصل جدیدی را باز کرده وبا دقت مسایل ایران ونقش آن در جهان وبخصوص در منطقه را مدنظر دارد .در داخل اینگونه اشخاص بدون در نظر گرفتن منافع ملی تنها در جهت حفظ منافع جناحی
خودعمل مینمایند. دوستان نگاهی به اخبار امروز جهان در مورد ایران بیفکنید شاید به شما در درک مسله کمک نماید .زبان های خارجی یاد بگیرید دایره مطالعه وانکشاف وتبادل نظر خود راوسعت دهید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
اخوی! این نوشابه هایی که واسه خودت باز کردی،کوکا یا پپسی نباشند که با تحریمشون می خواستید کمر استکبار جهانی را بشکنید. از این توهم که ایران با کمتر از یک صدم تولید دنیا قلب دنیاست خارج بشید.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
1
0
بابا!ساقی این زیدآبادی کیه؟رفتار عوض کردن واینگونه جملات هپروتی را ازکجا رو نویسی کرده؟ عزیزبده!از چیزی تقلید کن که خوب باشه!۴۵سال است که عمو آمریکا وخاله اروپا همین را میگویند .
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی