تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
هرچه تغییرات ایجادشده به‌سمت الگو‌های غذایی سالم‌تر بیشتر باشد، امید به زندگی بیشتر است

با این رژیم غذایی، ۱۰ سال بیشتر عمر کنید!

یک مطالعه‌ جدید نشان می‌دهد که روی آوردن به رژیم غذایی سالم (شامل رژیم غذایی غنی از غلات کامل، آجیل، میوه‌ها، سبزیجات و مقادیر متوسط ماهی) و پایبندی به آن می‌تواند تا ۱۰ سال به عمر شما اضافه کند.

کد خبر: ۱۵۹۳۳۷
۱۰:۰۴ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲

با این رژیم غذایی، ۱۰ سال بیشتر عمر کنید!

دیدارنیوز: غذا‌های ناسالم همیشه راحت و در دسترس هستند؛ اما داشتن سبک زندگی سالم و مصرف غذا‌های مفید تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در افزایش امید به زندگی ایفا می‌کند.

با هر احساس گرسنگی یا ولع، دو انتخاب در پیش رو داریم: خوردن غذا‌هایی که گفته می‌شود برای ما مفید هستند یا رفتن به‌دنبال غذا‌های راحت. این انتخاب‌ها آسان یا همیشه ممکن نیستند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن غذا‌های سالم‌تر می‌تواند مزایای سلامتی قابل‌توجهی به‌ویژه در بلندمدت داشته باشد.

مطالعه‌ جدیدی که داده‌های مصرف غذا و نتایج سلامتی نزدیک به نیم میلیون ساکن بریتانیا را تجزیه‌وتحلیل می‌کند نشان می‌دهد که روی آوردن به رژیم غذایی سالم و پایبندی به آن می‌تواند تا ۱۰ سال به عمر شما اضافه کند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی لارس فادنس، محقق بهداشت عمومی در دانشگاه برگن نروژ، به منظور انجام مطالعه‌ خود، امید به زندگی ۴۶۷٬۳۵۴ نفر را مدلسازی کرد. این افراد عادات غذایی خود را به‌عنوان بخشی از مطالعه‌ طولانی‌مدت بیوبانک بریتانیا که در سال ۲۰۰۶ آغاز شده بود، مستند کرده بودند.

محققان پس از گروه‌بندی شرکت‌کنندگان براساس الگو‌های غذایی، نحوه‌ تغییرات آن‌ها را درطول زمان یادداشت کردند. آن‌ها در مرحله‌ بعد به شناسایی افراد معمولی و ناسالم، افرادی که مصرف غذای آن‌ها مطابق با راهنمای Eatwell بریتانیا بود و سایر افرادی پرداختند که الگوی غذایی‌شان منطبق بر رژیمی بود که محققان آن را رژیم غذایی طول عمر نامیدند.

محققان پس از درنظر گرفتن سیگار، الکل و فعالیت بدنی دریافتند که امید به زندگی مردان و زنان ۴۰ ساله‌ای که از رژیم غذایی ناسالم به پیروی از توصیه‌های Eatwell روی آورده‌اند، تقریبا ۹ سال افزایش یافته است. افرادی که نوشیدنی‌های شیرین و گوشت‌های فراوری‌شده را کنار گذاشتند و رژیم غذایی غنی از غلات کامل، آجیل، میوه‌ها، سبزیجات و مقادیر متوسط ماهی (به‌اصطلاح رژیم غذایی طول عمر) داشتند، ۱۰ سال به طول عمر خود اضافه کردند.

در بین افرادی که از ابتدا رژیم غذایی متوسط مصرف کردند و افرادی که عادات غذایی خود را در مراحل بعدی زندگی بهبود بخشیدند، افزایش کمتر امید به زندگی مشاهده شد. محققان در مقاله‌ خود می‌نویسند: «هرچه تغییرات ایجادشده به‌سمت الگو‌های غذایی سالم‌تر بیشتر باشد، امید به زندگی بیشتر است. جای تعجب نیست که وقتی تغییر رژیم غذایی در سنین بالاتر شروع شود، افزایش امید به زندگی کمتر است؛ اما این افزایش قابل‌توجه باقی می‌ماند.»

محققان دریافتند که افراد ۷۰ ساله با تغییر مداوم در تغذیه‌ سالم مطابق با راهنمای Eatwell یا رژیم غذایی طول عمر، امید به زندگی خود را ۴ تا ۵ سال افزایش می‌دهند. کاترین لیوینگستون، محقق تغذیه‌ جمعیت و نویسنده‌ مطالعه به ساینس آلرت گفت: «دیدن مزایای سلامتی عظیم ناشی از تغییرات رژیم غذایی هیجان‌انگیز است؛ اما تعجب‌آور نیست. این کار مهم است؛ چراکه نشان می‌دهد هیچ‌وقت برای ایجاد تغییرات کوچک و پایدار به سمت رژیم غذایی سالم دیر نیست.»

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که چگونه الگو‌های مختلف تغذیه‌ سالم منعکس‌کننده‌ دستورالعمل‌های رژیم غذایی، با کاهش خطر مرگ زودهنگام در میان شهروندان آمریکایی مرتبط است. هرچند مطالعه‌ جدید بریتانیا را بررسی می‌کند و دامنه‌ جغرافیایی چنین مطالعاتی را گسترش می‌دهد، نتایج خود را با احتیاط در مورد جمعیت‌های دیگر به‌کار می‌برد. به‌عنوان مثال بیوبانک بریتانیا مصرف برنج را که برای بسیاری از گروه‌های مهاجر مهم است اندازه‌گیری نمی‌کند؛ بنابراین نتایج به‌دست‌آمده به همه تعمیم نخواهد یافت.

مجموعه داده‌های موجود در بیوبانک بریتانیا عمدتا افرادی را توصیف می‌کند که دارای پس‌زمینه‌ اجتماعی-اقتصادی اروپایی از طبقه‌ متوسط به بالا هستند. به‌گفته‌ محققان درحالی که تجزیه‌وتحلیل آن‌ها تغییرات پایدار رژیم غذایی را بررسی می‌کند، حفظ تغییرات سبک زندگی درطول زمان با بهبود رژیم غذایی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و برای بسیاری از افراد الگو‌های رژیم غذایی درطول زمان در نوسان است.

برای برخی از افراد نیز چالش اصلی برای ایجاد تغییر در سبک تغذیه، نه انگیزه، بلکه دسترسی است. مقامات بهداشتی ممکن است به مردم توصیه کنند که رژیم غذایی سالم داشته باشند؛ اما دسترسی به غذای مقرون‌به‌صرفه و مغذی، مشکلی سیستماتیک و مربوط به بهداشت عمومی است که سیاست‌های دولت‌ها می‌تواند به رفع آن کمک کند.

منبع: زومیت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی